مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: قصور پزشکی در پنج ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۶ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۲۵ درصدی قصور پزشکی در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی احسان صالح، مدیرکل پزشکی قانونی استان افزود: همدان پنج ماهه نخست سال گذشته ۳۹ پرونده قصور پزشکی در پزشکی قانونی همدان تشکیل شد که ۱۸ پزشک تبرئه و ۲۱ پزشک محکوم شدند.

او بیان کرد: ۲۹ پرونده قصور پزشکی از ابتدای سالجاری تا پایان مرداد ماه در این استان تشکیل شده که پس از بررسی‌های صورت گرفته ۱۶ مورد از پرونده‌ها به تبرئه پزشک ختم شده و در ۱۳ پرونده پزشک محکوم شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان اظهار داشت: بخشی از پرونده‌های رسیدگی شده درباره قصور پزشکی در پزشکی قانونی همدان شامل موارد ارجاعی از دادگاه‌های استان و پزشکی قانونی سایر استان‌های همجوار بوده و این پرونده‌ها تنها مربوط به همدان نیست.

صالح ادامه داد: برخی مواقع پس از بررسی پرونده شاکی در پزشکی قانونی و تبرئه پزشک، شاکی به رای اعتراض می‌کند که در صورت شکایت مجدد پرونده در پزشکی قانونی سایر استان‌ها رسیدگی می‌شود.

او بیان کرد: ۴۰ تا ۵۰ درصد شکایت‌های پزشکی منجر به محکومیت پزشک شده و متخلفان مکلف به تامین دیه ناشی از آسیب‌های وارده به بیمار شدند و در مواردی مطب پزشک پلمب و اجازه طبابت از وی سلب شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان اظهار داشت: بیشترین میزان شکایت‌های مردمی در حوزه زنان و زایمان است چرا که این طیف از پزشکان بیشترین مراجعان را دارند و بیماری زنان و زایمان و بارداری نسبت به سایر بیماری‌ها حادثه خیزتر است.

صالح ابراز داشت: با وجود اینکه رشته‌های زنان و زایمان بیشترین میزان شکایت خود را به خود اختصاص دادند این به معنای بالا بودن تخلف در این حوزه نیست بلکه این رشته‌ها به گونه‌ای است که منجر به عارضه پزشکی می‌شود و برخی عارضه‌ها ناخواسته و برخی بر اثر سهل انگاری هستند.

او ادامه داد: قصور‌های غیر عمدی شامل اشتباه‌های سهوی است که توسط پزشک به علت کوتاهی در امر معاینه پیش می‌آید و در قانون مجازات انتظامی نظام پزشکی برای این قبیل تخلف‌ها مجازات پرداخت دیه به بیمار آسیب دیده تعیین شده است.

صالح، قصور پزشک را به چهار بخش شامل بی مبالاتی، بی احتیاطی، مهارت نداشتن پزشک و رعایت نکردن نظامات دولتی تقسیم بندی کرد.
انتهای پیام/ج

قصور پزشکی در همدان کاهش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار