او ادامه داد: تربیت اخلاقی یکی از مبناهای توسعه پایدار است که در این مورد دانشآموزان باید یاد بگیرند به جای تعرض به حقوق یکدیگر عشق بورزند. همچنین تربیت اقتصادی و دیگر ساحتهای تربیتی باید مورد توجه قرار گیرد.
امجدیان با اشاره به اینکه توسعه پایدار با تمام ساحتهای تعلیم و تربیت در ارتباط است اظهار کرد: باید ببینیم که تعلیم و تربیت چگونه سهم خود را در موضوع توسعه پایدار ایفا میکند.
این کارشناس آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آموزش و پرورش فعلی در تحقق اهداف توسعه پایدار وارد عمل شده است، یا خیر، بیان کرد: باید ببینیم نگاه حاکمیتی به این موضوع چگونه است و چقدر به زمان محدود میشود چرا که توسعه پایدار به آینده دور توجه دارد و در واقع بر تحقق آن به جای آن که میراثدار گذشتگان باشیم، امانتدار آیندگان هستیم.
او ادامه داد: در کشور ما بسیاری از ناهنجاریها وجود دارد که زیربنای آن به نظام تعلیم و تربیت برمیگردد و میتوان با توجه بیشتر به نظام تعلیم و تربیت به جای درمان پیشگیری کرد.
این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: اخلاق مبنای توسعه است و به بیانی دیگر توسعه پایدار بدون اخلاق بیمعناست.
امجدیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که با وجود برنامه درسی قدیمی در نظام تعلیم و تربیت و تأکید بالایی که خانوادهها صرفا برای تقویت بعد آموزشی فرزندانشان دارند، آیا توسعه پایدار و اخلاق مداری به نتیجه میرسد یا خیر، گفت: یکی از نکات مهم دیگری که در توسعه پایدار مورد توجه قرار میگیرد، توجه به مهارتهای زندگی است، دانشآموز ما باید برای زندگی در دنیای امروز و آینده آماده شود، اما اکنون به جای آن که به مهارتهای زندگی توجه شود، آموزش موضوعات درسی را مورد توجه قرار دادیم، در حالی که باید دید نظام تعلیم و تربیت برای زندگی کردن چه روشی را در نظر دارد.
این کارشناس آموزش و پرورش افزود: توجه به عدالت هم یکی دیگر از موضوعات زیربنایی در پیشبرد اهداف توسعه پایدار است که باید در نظام تعلیم و تربیت هم به آن توجه شود.
امجدیان با بیان اینکه مباحث در نظام تعلیم و تربیت محتوا محور است و همه مطالب به کتاب درسی ختم میشود، اظهار کرد: معلم فعالیتهایش را صرفا بر اساس کتاب هماهنگ میکند در حالی که باید به تفاوتها توجه کنیم، این در حالی است که اکنون فعالیت محور بودن را مورد غفلت قرار دادیم.
او تاکید کرد: در نظام آموزشی به دنبال تربیت کردن باید باشیم نه آنکه فقط هدف ما تربیت شدن باشد بنابراین باید آموزههای نظام تعلیم و تربیت دانشآموزان را برای زندگی آینده به نحوی شایسته آماده کند.
انتهای پیام/