به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر بهزاد رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به اینکه ایران با تصاحب ۲۴ درصد از سهم کل صادرات به عراق در میان رقبایی مانند چین، ترکیه، اردن، هند، عربستان سعودی و آمریکا در صدر قرار دارد، گفت: ۲۰ درصد از این سهم در اختیار چین، ۱۹ و نیم درصد متعلق به ترکیه و زیر ۱۰ درصد مربوط به آمریکا بوده است.
ناصر بهزاد بیان کرد: علاوه براین هند با ۴ درصد و اردن با ۲ درصد در صادرات به عراق سهیم بوده اند و مابقی نیز از کشورهای دیگر بوده است.
وی بیان کرد: در مجموع بر اساس آمار پنج ماهه نخست سال جاری حجم صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای هدف به لحاظ ارزی معادل ۱۸ میلیارد دلار بوده که از این مبلغ تقریبا ۴ میلیارد دلار آن به کشور عراق و بقیه به سایر کشورهایی مانند چین، ترکیه، امارات، افغانستان و ... بوده است.
بیشتر بخوانید: سهم صادرات ایران به عراق ۲۰ میلیارد دلار میرسد/ضرورت توجه به کیفیت محصولات صادراتی
بهزاد افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ارزی و حجمی میزان صادرات به عراق ۱۰ درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: تقریبا ۲۵ درصد از صادرات ایران معادل ۴ و نیم میلیارد دلار به چین و ۲۲ درصد معادل ۴ میلیارد دلار به عراق بوده است.
رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به اینکه ۱۴ درصد از این حجم صادرات به ترکیه، نه و چهار دهم درصد به امارات و پنج درصد به کشور افغانستان بوده است، بیان کرد: ازمجموع ۱۸ میلیارد دلار صادرات درپنج ماهه نخست سال جاری ۱۳ میلیارد دلار به پنج کشورذکر شده بوده است.
بهزاد بیان کرد: در میان پنج کشور مذبور بیش از نیمی از صادرات ایران به خارج از کشور مختص به کشورهای عراق و چین بوده که عدد قابل توجهی است.
او توضیح داد: در این مدت صادرات ایران به عراق تقریبا" چهار برابر صادرات به افغانستان، دو برابر نسبت به ترکیه، دو و سه دهم برابر نسبت به امارات بوده است.
رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به ضرورت توجه و حمایت از شرکتهای ایرانی موجود در بازار این کشور یادآور شد: سهمی که ایران در بازار عراق در دو سال گذشته داشته قابل توجه و از ثبات لازم برخوردار است.
بهزاد در پاسخ به این سوال که عمدتا" چه کالاهایی از ایران به عراق صادر شده است، توضیح داد: عمده کالاهایی که به عراق صادر میشوند شامل محصولات غذایی مانند رب، شیرینی، شکلات، پسته، فراوردههای لبنی، محصولات کشاورزی، مصنوعات پلاستیکی، محصولات فولادی و ساختمانی و همچنین محصولات بهداشتی بوده است.
او با بیان اینکه ماشین آلات صنعتی نیز از ایران به عراق صادر میشود، گفت: ارزش هر تن کالاهای صادراتی ایران به عراق در پنج ماهه نخست سال جاری به ارزش ۷۰۰ دلار بوده است که نشان میدهد کالاهای صادراتی به عراق ارزش افزوده بالایی دارند و این امر مورد توجه است.
بهزاد افزود: در حدود ۸۰۰ ردیف کالا در قالب گروههای مختلف مانند ماشین آلات صنعتی، دارو، لوازم بهداشتی، نساجی، لوازم خانگی برقی و محصولات دامی به عنوان کالاهای اولویت دار برای صادرات به عراق شناسایی کرده ایم.
رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به حجم صادرات نفتی به عراق نیز بیان کرد: علاوه بر صادرات کالاهای غیر نفتی آمار صادرات نفتی به عراق روزانه به صورت میانگین ۳۸ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز و هزار ۲۰۰ مگا برق بوده است که این رقم به عدد صادرات ایران به عراق افزوده میشود.
او با بیان اینکه هدف دولت تا سال ۱۴۰۰ افزایش میزان صادرات به عراق تا سقف ۲۰ میلیارد دلار است، توضیح داد: از مهمترین اقداماتی که برای تسهیل شرایط صادرات و روند توسعه تجارت بازرگانی به این کشور انجام شده افتتاح مرکز دایمی برای بازاریابی و تجارت کالاهای ایران در بغداد بوده است.
بهزاد تشریح کرد: این مرکز با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران و مجوز سازمان توسعه تجارت ایران راه اندازی شد
او با اشاره به اینکه با برنامه ریزیهای صورت گرفته با استفاده از این مرکز بازرگانان ایرانی میتوانند کالاهایی خود را با معرفی به بازار عراق وارد کنند، افزود: با حمایتها و پشتیبانی اداری که انجام شده است این مرکز نمایشگاههای متعدد نیز برگزار میکند.
رایزن بازرگانی ایران درعراق ادامه داد: این نمایشگاههای درنقاط مختلف عراق برگزار و شرکتهای ایرانی نیز برای شرکت در این نمایشگاهها آماده میشوند.
او بیان کرد: به عنوان مثال از ابتدای سال ۱۸ رویداد تجاری با حضور هیاتهای بازاریابی و تجاری به صورت دوسویه از ایران به عراق و از عراق به ایران برگزار شده است.
بهزاد با بیان اینکه این رویدادها شامل برپایی ۹ نمایشگاه در ۵ ماهه نخست سال جاری در عراق و اعزام ۹ هیات از کشور عراق به ایران بوده است.
رایزن بازرگانی ایران درعراق در پایان تصریح کرد: بر اساس سیاستهای وزارت صنعت و معدن تجارت در راستای توسعه و افزایش صادرات به کشورهای همسایه یک برنامه مفصل در دو بخش پیش بینی شده که شامل بخش اقدامات اجرایی و دیگری مسایل استراتژیک و راهبردی برای رونق تولید و ایجاد فضای لازم جهت حضور مناسب شرکتهای ایرانی در عراق بوده است.
انتهای پیام/