سالاری گفت: جامعه امروز از ما میخواهد که الگوهای نوین توسعه شهری در پایتخت پیاده شود و هرگونه سستی در این حوزه را از چشم مدیریت شهری میبینند.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در سلسله نشستهای تخصصی TOD (خیابان کامل) با اشاره به ابلاغ طرح توسعه شهری و طرح جامع در سال ۸۶ گفت: متأسفانه نه بندهای طرح توسعههای شهری و نه طرح موضعی و موضوعی به درستی انجام نشد و باید گفت که حتی بدون مطالعات این طرحها به تصویب رسید.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: در طرح توسعه شهری رویکرد خودرومحوری جای پای خود را محکم کرده است و در نوع پهنه بندی ما نیز شاهد پهنه بندی مبتنی بر خودرومحوری هستیم.
سالاری با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: در مصوبهای که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ابلاغ کرده است، در آن طرح توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی است و باید گفت که رویکرد در پایتخت به این گونه نبود که پراکنده روی شکل گیرد که متأسفانه در دهه اخیر این اقدام شدت یافته است که میتوان برای تصدیق این صحبت به سال ۹۱ و ۹۲ اشاره کنم که در این دو سال نزدیک به ۳۰ هزار پروانه در پایتخت صادر شده است.
وی با اشاره به شکل گیری منطقه ۲۲ گفت: منطقه ۲۲ و بارگزاری بیش از حد در این منطقه خارج از طرح تفصیلی شکل گرفته است و این پرسش ایجاد میشود که آیا با این گونه ساخت و سازها میتوانیم مبتنی بر حمل و نقل عمومی طرح تفصیلی داشته باشیم؟
بیشتر بخوانید: طرح خیابان کامل نباید تبدیل به بُت شود/ حل مشکلات پایتخت در گرو تکمیل پهنه جنوبی البرز
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: ما در شورای شهر تهران، شهرداری را ملزم کردیم که میزان تحقق پذیری پایتخت بر اساس حمل و نقل عمومی را بررسی کند و امروز شاهد هستیم که شهرداری مشاورانی را به کار گرفته و در حال ارزیابی موضوعاتی، چون TOD است.
سالاری بیان کرد: من امروز به آقای هاشمی که در جمع ما حضور دارد اعلام میکنم که پدر شما آیت الله هاشمی رفسنجانی بحث فقهی توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو را در خطبه نماز جمعه خود مطرح کرد و امروز شما به عنوان یکی از برندهای مدیریتی کشور باید پاسخگوی تصمیمات مدیریت شهری باشید.
وی ادامه داد: آقای هاشمی وقتی شما با بیشترین آرا به عنوان رئیس شورای شهر تهران در حال فعالیت هستید باید پاسخگوی خواستههای مردم باشید و بعدها نمیتوانید بگویید که آقایان پورسیدآقایی، حناچی و یا گلپایگانی در امور محوله سستی کردهاند و کاری انجام ندادند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به تجربیات موجود در حوزه TOD گفت: مجتمعهای ایستگاهی و TOD نظریهای که تبدیل به اجرا شده است و تجربیات متعدد در تهران در حوزه حمل و نقل و توسعه انسان محوری وجود دارد، باید بر اساس طرح تفصیلی و توسعه حمل و نقل ریلی انجام شود و امروز جامعه از ما میخواهد که الگوهای نوین توسعه شهری را در پایتخت پیاده کنیم.
انتهای پیام/