الفت بخش گفت: زنان باید از سن ۴۰ سالگی ماموگرافی را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،؛ آسیه الفت بخش، جراح سینه و دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه در نشست خبری دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه، سومین کنگره ملی طب فراگیر در سرطان و سومین سمینار ملی سارکوم که صبح امروز در پژوهشکده سرطان سینه برگزار شد درباره توده‌های مشکوک به سرطان سینه در زنان اظهار کرد: توده‌های مشکوک به سرطان سینه اغلب غیرقرینه و بدون درد هستند همچنین آن‌ها قوام سفتی هستند و متحرک هم نیستند، زنان باید ترشحات خونی که از یک سینه به طور خود به خود جریان دارد، جدی بگیرند، این ترشحات اغلب ادامه‌دار هستند.

او بیان کرد: گاهی توده مشکوک به سرطان سینه در زیر بغل وجود دارد؛ در پاره‌ای موارد هم شخص متوجه توده نمی‌شود و این توده با ورم درد بروز پیدا می‌کند، یائسگی دیررس هم یکی دیگر از عواملی است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را در شخص افزایش می‌دهد.

الفت بخش افزود: سرطان یک بیماری چند عاملی است بنابراین استرس و اضطراب هم می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه تأکید کرد: غربالگری سرطان سینه در بسیاری از کشور‌ها اجباری است، به طور کلی زنان باید از سن ۴۰ سالگی ماموگرافی را انجام دهند و تا سن ۴۵ سالگی هر دو سال یا هر سه سال یک بار این عمل را تکرار کنند، اما از سن ۴۵ سالگی باید هر سال ماموگرافی انجام شود.

او درباره ایمونوتراپی سرطان سینه تصریح کرد: امروزه روش‌های خاصی با نام ایمونوتراپی سرطان سینه به روش‌های درمانی این بیماری افزوده شده است.

حضور بیش از ۴۰۰ نفر مدیکال آنکولوژیست در کشور

در ادامه نشست اردشیر قوام زاده، دبیر علمی سومین سمینار سارکوم اظهار کرد: متأسفانه در سال ۶۲ در ایران هیچ مدیکال آ‌نکولوژیستی وجود نداشت، اما امروزه بیشتر از ۴۰۰ نفر مدیکال آنکولوژیست در کشور وجود دارند، برای اثربخشی بهتر درمان سرطان، درمان باید به شکل تیمی انجام شود، ما نباید افراد را از نام سرطان بترسانیم، زیرا سرطان نسبت به بیماری‌های دیگر درمان پذیرتر است در صورتی که تشخیص به موقع صورت بگیرد.

او بیان کرد: مصرف زیاد نمک، چربی و استعمال دخانیات مانند سیگار و تریاک در بروز سرطان بسیار موثر است.

قوام زاده با بیان اینکه سارکوم جزو ۱۰ بیماری شایع نیست، گفت: درمان پذیر بودن سارکوم به نوع و شدت بیماری بستگی دارد، ما امروزه برخی انواع سرطان‌ها را می‌توانیم به کمک سلول درمانی، درمان کنیم.

محور‌های سومین کنگره ملی طب فراگیر در سرطان

در ادامه مراسم مریم محمودی، پزشک و متخصص تغذیه اظهار کرد: ما در این کنگره کارگاه شواهد طب سنتی و نوین را در کنار هم برگزار می‌کنیم و به بررسی تأثیر امواج الکترومغناطیس و درمان‌های روان تنی مانند یوگا و تایچی در درمان سرطان می‌پردازیم.

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین بانوان جهان 

کیوان مجیدزاده، رئیس دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه درباره پژوهشکده سرطان معتمد اظهار کرد: این پژوهشکده جهش خوبی را در مورد تولید فناوری‌های مرتبط با سرطان داشته است، ما در این پژوهشکده تنها کار‌های علوم پایه محض را انجام نمی‌دهیم؛ سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین بانوان جهان و ایران است.

او بیان کرد: نرخ بروز سرطان سینه در کشور‌های غربی بیشتر از ایران است؛ برای مثال در کشور استرالیا از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۹۴ نفر به سرطان سینه دچار می‌شوند. طبق آمار در ایران از هر صد هزار نفر،  ۳۴ نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند، در همه کشور‌های دنیا نرخ بروز سرطان سینه در حال افزایش است، ولی خوشبختانه میزان بقا در بین بیماران مرکز انستیتو سرطان معتمد نسبت به بیماران کل کشور بیشتر است، پیش بینی می‌شود در دهه آینده، نرخ بروز سرطان سینه در کشور حدود دو برابر شود.

رئیس دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه افزود: بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی؛ ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند بنابراین ما باید در مورد سرطان‌ها به مردم امید بدهیم و نباید تنها آن‌ها را از این بیماری بترسانیم.

عوامل مؤثر در بروز سرطان

مجیدزاده تأکید کرد: استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان به ویژه در نسل جوان نقش مؤثری در بروز همه سرطان‌ها دارد، چاقی هم در ابتلا به سرطان‌ها مؤثر است متأسفانه نرخ چاقی در ایران بر اساس آخرین گزارش‌ها به رتبه‌های نخست دنیا می‌رسد، دیگر عامل مؤثر در بروز سرطان کم تحرکی و ورزش نکردن است، ورزش باید در برنامه روزانه همه افراد گنجانده شود.

او تصریح کرد: سن بالای فرزنددار شدن به ویژه از ۳۵ سالگی به بعد عامل دیگر مؤثر در بروز سرطان‌هاست، افرادی که در طول زندگی خود سابقه بارداری ندارند هم در معرض ابتلا به سرطان  قرار دارند و این فاکتور اثر هم افزایی با چاقی دارد.

رئیس دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه گفت: خوشبختانه تشخیص سرطان سینه در مراحل ابتدایی آن در کشور افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین اگر زنان با علائم مشکوکی در سینه خود مواجه شدند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند، بیشترین میزان خطر در ابتلا به سرطان سینه فاکتور‌های تقارصی است، ما امروزه می‌توانیم از سرطان‌های ارثی پیشگیری کنیم.

مجیدزاده در پاسخ به این پرسش که چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند، بیان کرد: افرادی که در خانواده خود تعداد زیادی به سرطان دچار هستند، سابقه ابتلا به سرطان در سنین جوانی در خانواده وجود دارد یک نفر در خانواده به بیش از یک سرطان دچار است یا ابتلای مردان به سرطان سینه از جمله افرادی هستند که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

او بیان کرد: غربالگری‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که یکی غربالگری‌های مبتنی بر جمعیت و دیگری غربالگری‌هایی است که در آن‌ها خود مردم با آگاهی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند مشکلی که در زمینه غربالگری‌ها در کشور‌های مختلف وجود دارد بحث بودجه است، یک روش مقرون به صرفه برای غربالگری افراد این است که ما جمعیت در معرض خطر را با روش‌هایی خاص پیدا کنیم و تنها این جمعیت را غربالگری کنیم.

رئیس دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه درباره پروفایل ژنتیکی افراد تصریح کرد: ما به کمک انجام آزمایش ژنتیکی با هزینه بسیار اندک می‌توانیم تعداد زیادی از ژن‌ها را در زمان کوتاه بررسی کنیم و پس از این بررسی مشخص کنیم که آیا فرد استعداد تقارصی برای ابتلا به سرطان را دارد یا خیر، البته این روش هنوز در مراحل آزمایشگاهی قرار دارد و در بالین اکنون قابل استفاده نیست.

مجیدزاده گفت: وضعیت درمان سرطان سینه با توجه به رشد متخصصان اکنون در وضعیت خوبی قرار دارد، سارکوم سرطانی شایع نیست، اما متأسفانه متولی مشخص در کشور ندارد بنابراین هیچ فردی به داد مبتلایان به این سرطان نمی‌رسد.

او درباره ساکوم تأکید کرد: سارکوم بیماری عضلات و استخوان هاست، این سرطان بافت‌هایی که منشأ مزانشیمی دارند، درگیر می‌کنند این سرطان انواع  مختلفی دارد.

رئیس دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه درباره نرخ ابتلا به سرطان سینه در کشور تصریح کرد: به طور کلی سالیانه ۱۳ هزار نفر به این سرطان مبتلا می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده این رقم به ۲۴ تا ۲۵ هزار نفر در سال برسد.

مجیدزاده یادآوری کرد: سن شایع سرطان سینه در کشور‌های غربی بالای ۵۵ سال است و در ایران سن شیوع یک دهه پایین‌تر قرار دارد. افراد در صورت مشاهده توده مشکوکی در سینه خود بهتر است در مرحله اول به جراح سینه ماهر مراجعه کنند، متخصصان مکاتب طب مختلف کنار متخصصان طب رایج به بحث تبادل نظر می‌پردازند متأسفانه امروزه برخی افراد کم دانش چهره روش‌های طبی را مخدوش کرده‌اند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار