به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را تشکیل میدهد از این رو برای حمایت از بخشهای اقتصادی دادن تسهیلات به آنها میتواند ابزاری مناسب برای رشد و توسعهشان باشد. شرایط اقتصادی و منابع انسانی ایران نیز به گونهای است که صادرات در گرو تولید بوده و ابزاری کارامد در راه
توسعه اقتصادی است.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته صادرات محور اصلی توسعه بوده و اهمیت بسیاری در حضور آن کشور در بازارهای جهانی دارد. تولیدات داخلی و عرصه آن در بازار رقابت جهانی یا به بیان دیگر صادرات یکی از عواملی است که میتواند کشورها را مستقل کند.
اهمیت و ضرورت حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازار جهانی و فضای اقتصاد بینالمللی از مهمترین عوامل توسعه است. نقش صادرات در این بین به اندازهای مهم است که بسیاری کارشناسان صادرات را تنها مسیر موفق به توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی میدانند.
در دکترین اقتصادی کشورها، نقش صادرات و درآمدهای ارزی حاصل از آن تا حدی است که برنامه ریزیها و هدف گزاریهای چندین ساله برای دستیابی به آنچه که موجب رشد و رونق اقتصاد کشور میگردد صورت میپذیرد.
با ایجاد نگرش صادراتی در جامعه اقتصادی کشور میتوان تولید پویا، اشتغال زا، بهره ور، با کیفیت و توجیه پذیر ارائه نمود.
رضا عباسی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، با اشاره به اهمیت صادرات در توسعه کشورها گفت: اهمیت
صادرات برای کشورها تا حدی است که میتوان با بهره مندی از آن در عرصه چانه زنیهای سیاسی و اقتصادی در سطح کلان بین دولتها موفق عمل نمود.
او تصریح کرد: با این وجود در صورتیکه صادرات را به عنوان شاه کلید توسعه پایدار اقتصاد کشور در نظر بگیریم میبایست ارزیابی دقیقی از وضعیت تولید داخلی داشته باشیم؛ چرا که طرح ریزی یک نظام صادراتی مطلوب و پایدار نشات گرفته از یک نظام تولید پویا و بهره ور است و از این حیث وضعیت تولید کشور را در قالب نقاط قوت و ضعف در نظر میگیریم.
نقاط قوت تولیدات داخلی:
۱_وجود همزمان سرمایه گذاران سنتی و مدرن در عرصه تولید
۲_مزیت نسبی در تولید برخی محصولات در بین کشورهای منطقه و دنیا
۳_نیروی کار ارزان و پایین بودن سطح دستمزدها
۴_بهره مندی ازبرخی معافیتهای مالیاتی
۵_وجود مناطق ازاد و ویژه اقتصادی متعدد که برای تولید کم هزینه میتواند مزیت ایجاد نماید
۶_پتانسیلهای تولیدات روستایی در کشور
۷_پتانسیلهای ایجاد ارزش افزوده در تولیدات کشور
نقاط ضعف تولیدات داخلی:
۱_مشکلات نظام بانکی بخصوص در زمینه اعطای وام و تسهیلات به بخش تولید
۲_بروکراسی اداری شدید
۳_پایین بودن شاخص فضای کسب و کار در بین کشورهای منطقه و دنیا
۴_مشکلات تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید
۵_عدم ثبات قیمتها در حوزه تامین مواد اولیه
۶_سرمایه درگردش ضعیف اکثر واحدهای تولیدی
۷_وجود بازارهای موازی در کنار تولید
۸_بالابودن هزینه تولید و عدم بهره مندی کارخانجات تولیدی از نظام تولید کم هزینه
۹_فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات تولیدی و عدم انطباق تولیدات با نیازهای بازار
۱۰_واردات کالاهای مشابه تولید داخلی
استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: حال سوال اینجاست که با وجود نقاط ضعف اساسی در نظام تولیدی کشور و نقاط قوت موجود چطور می توان استراتژی بلند مدتی در عرصه صادرات طرح ریزی نمود تا بدین وسیله تولید صادرات محور ایجاد و کشور به رشد و سپس توسعه اقتصادی حداکثری برسد؟
عباسی افزود: برای پاسخ به این سوال ذکر این نکته ضروری است که هدف غایی حفظ، بهبود و توسعه بازارهای صادراتی تولیدات داخلی کشور است.
او تصریح کرد: از آنجا که اقتصاد کشور بصورت دولتی اداره میشود و تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی بخش خصوصی نسبت به حل مشکلات توانایی ندارند، لذا عمده اقدامات برای رفع مشکلات تولید و رسیدن به صادرات پایدار میبایست از جانب دولت صورت پذیرد.
باید برای رشد اقتصادی کشور تلاش کنیم
استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: امروزه خواسته مهم و اساسی اکثر تولیدکنندگان کشور ایجاد وضعیت ثبات در زمینه تخصیص ارز و قیمت گذاری آن، دسترسی آسان به مواد اولیه تولیدی، رفع موانع تعرفهای است.
عباسی افزود: دولت با این احتساب میتواند از تخریب سرمایه درگردش واحدهای تولیدی و ریسک از دست رفتن بازارهای صادراتی شرکتهای تولیدی جلوگیری نماید. با وجود رفع این مسائل و ثبات در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری دولتی، تولیدکنندگان تمام تمرکز خود را میبایست اولا بر تولید با کیفیت و قابل رقابت با محصولات رقبای خارجی بگذارند و ثانیا؛ محصولات را بصورت پایدار و با ثبات روانه بازارهای صادراتی نمایند.
او تصریح کرد: در صورتی که سایر موانع تعرفهای و غیر تعرفهای بخصوص مشکلات مربوط به نقل و انتقال بانکی (مشکلات مربوط به اعتبارات اسنادی) مرتفع و صادرات منجر به ورود درامدهای ارزی به کشور گردد می توان امیدوار بود که علاوه بر رشد تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی مثبت، کشور با وجود مزیتهای بی شمار به توسعه اقتصادی حداکثری دست یابد.
نباید فراموش کنیم مهم ترین مسئله برای هر کشوری، چون ایران دستیابی به توسعه اقتصادی و برخورداری از نظام اقتصادی و تولیدگرا و صادرات محور است. برای رسیدن به این امر پیش از هر چیز لازم است نیازهای داخلی کشور رفع شده و صادرات کالا و خدمات مازاد بر مصرف داخلی نیز توسعه پیدا کند.
برای رسیدن به جامعهای که در آن خبری از فقر، بیکاری و عقبماندگی نباشد باید برای رشد اقتصادی آن تلاش شود. در کنار رشد اقتصادی باید عدالت و توانمندسازی مردم جامعه برای اداره زندگیشان نیز انجام شود.
صادرات نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد بنابراین توجه زیادی برای گسترش و حضور فعال در بازارهای جهانی را میطلبد و همچنین باید صادرکنندگان عرصه اقتصادی نیز مورد تشویق قرار گیرند تا بتوانیم در عرصه های مختلف حرفی برای گفتن داشته باشیم.
انتهای پیام//ج.ر