مشاور وزیر بهداشت گفت: کشور‌های منطقه با حضور در اجلاس بین المللی وزرای منطقه مدیترانه شرقی از دستاورد‌های بهداشتی ایران بهره خواهند برد.

محمد آسایی، مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی درباره شصت و ششمین اجلاس بین المللی وزرای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در این اجلاس رئیس جمهور، وزیر بهداشت، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در ژنو، مدیرکل منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، ۱۱ وزیر بهداشت به همراه هیئت همراه، مشاوران و معاونان عالی وزیر بهداشت ۷ کشور در تهران، حضور خواهند داشت.

آسایی ادامه داد: اجلاس وزرای بهداشت در منطقه، چالش‌های بهداشت و درمان را بررسی می‌کند؛ همچنین بیانیه تهران در پایان اجلاس در صحن اصلی قرائت و در اسناد سازمان جهانی بهداشت ثبت می‌شود.


بیشتر بخوانید: اجلاس وزاری بهداشت منطقه مدیترانه شرقی فرصتی برای اعلام مظلومیت ملت ایران


۶ محور اصلی در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی با بیان اینکه این اجلاس در ۶ محور اصلی برگزار می شود، گفت: این  محورها شامل پیشگیری از مرگ کودکان، نوزادان و جوانان و نوجوانان که در بسیاری از کشور‌ها مانند سومالی، سوریه و افغانستان رو به افزایش است و دولتمردان برای جلوگیری از مرگ‌های قابل پیشگیری در گروه‌های سنی برنامه ریزی می‌کنند.

آسایی ادامه داد: تقویت پرستاری در منزل، از محور‌های اصلی این اجلاس محسوب می‌شود و سازمان بهداشت جهانی بهداشت سندی را برای آن تدوین کرده است. همچنین ارتقای مدیریت بیمارستا‌ن‌ها از دیگر محور‌های اجلاس است چرا که با افزایش جمعیت و بار بیماری‌های غیرواگیر مدیریت بیمارستان‌ها باید متحول شود تا جوابگوی تغییرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

او ادامه داد: یکی دیگر از محور‌های مطرح شده در اجلاس مرتبط با سیاست‌های نظام سلامت بر مبنای شواهد مستند است، برای مثال اگر در کشوری مانند ایران ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر بیش از بیماری‌های واگیردار است، سیاست‌گذاری نظام سلامت باید به نحوی باشد که بتوان پاسخگوی بار بیماری‌ها غیر واگیر بود و افزون بر این کنترل بیماری‌های غیرواگیر و فعالیت کشور‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی ادامه داد: سند پیشگیری از مصرف مواد مخدر در این اجلاس به امضا خواهد رسید؛ مصرف مواد مخدر به ویژه در سنین پایین چالش‌هایی را برای کشور‌ها ایجاد کرده است و می‌تواند نظام سلامت کشور‌ها را دچار مخاطره کند.


بیشتر بخوانید: سیستم مراقبت هاى اولیه سلامت ایران، بهترین نظام مراقبت در منطقه


نظام مراقبت‌های بهداشتی ایران در جایگاه خوبی قرار دارد

آسایی بیان کرد: نظام مراقبت‌های بهداشتی ایران در جایگاه خوبی قرار دارد و کشور‌های منطقه با حضور در اجلاس از دستاورد‌های بهداشتی ایران بهره خواهند برد، همچنین در حاشیه اجلاس وزیر بهداشت با وزرای بهداشت کشور‌های جلساتی دو جانبه خواهد داشت تا بتوانیم همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف حوزه سلامت مانند توریسم سلامت، تولید و صادرات دارو را گسترش دهیم.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.