تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه، بار دیگر این کشور را در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار داده است.

از ادامه عملیات نیروهای سوری برای مقابله با متجاوزان تا تلاش غرب برای در تنگنا قرار دادن دولت دمشقبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین تحولات و اخبار سوریه به شرح زیر است:

یگان‌هایی از ارتش عربی سوریه در چارچوب حمایت از کشور و مردم در برابر تجاوز ترکیه، وارد شهر «طبقه» فرودگاه نظامی «طبقه»، شهر عین عیسی و برخی از روستا‌ها و شهر‌های حومه جنوبی، جنوب غربی و شمالی رقه شدند. یگان‌های ارتش همچنین وارد شهر «تل تمر» در حومه شمالی حسکه شدند.

ساکنان مناطقی که ارتش سوریه، وارد آن مناطق شده است با تجمع در مسیر حرکت نیرو‌های ارتش، ورود آنان را به شهر‌ها و روستا‌های منطقه شمال شرق کشور جشن گرفتند (اینجا). واحد‌هایی از ارتش سوریه در میان استقبال پرشور مردم وارد شهر عین عیسی و برخی از روستا‌ها و شهرک‌های حومه رقه شدند.

با توجه به حملات نظامیان ترکیه به مراکز خدمات‌رسانی در استان حسکه، تلاش مردم و نهاد‌های مسئول جهت تامین نیاز‌های ساکنان این منطقه، در ۲۴ ساعت از شبانه روز، با جدیت تمام ادامه دارد. 

هیئت‌های هماهنگی سوریه و روسیه در بیانیه‌ای مشترک خبر دادند با وجود مانع تراشی‌های آمریکا و مزدوران این کشور در سوریه، صد‌ها هزار آواره سوری موفق شدند به مناطق آزاد شده از تسلط تروریست‌های مسلح بازگردند. در این بیانیه هشدار داده شد، تجاوز ترکیه به مناطق مرزی در شمال کشور موجب آواره شدن تعداد قابل توجهی از هموطنان و همچنین موجب افزایش فعالیت‌های گروه تروریستی داعش شده است، این اتفاقات، شرایط انسانی را دشوار کرده و با توجه به اینکه مانعی در مسیر مبارزه با تروریسم به شمار می‌آید موجب بی‌ثباتی در این مناطق شده است.

بیشتر بخوانید: ارتش سوریه برای مقابله با نیرو‌های ترکیه وارد منبج شد+ فیلم

این بیانیه از سازمان ملل متحد می‌خواهد با هدف جلوگیری از بروز فاجعه انسانی و حمایت از تلاش‌های دولت سوریه جهت تسلط بر تمامی مناطق کشور و همچنین به منظور جلوگیری از فروپاشی خدمات بهداشتی و درمانی و جهت متوقف ساختن تخریب زیرساخت‌ها در منطقه الجزیره، مداخله کند.

هیئت‌های هماهنگی سوریه و روسیه در ادامه تاکید کردند، با وجود تلاش‌های قابل توجه نظام سوریه برای بازگرداندن آوارگان، آمریکا و برخی کشور‌های غربی با در پیش گرفتن سیاست ترویج رعب و وحشت و در تنگنا قرار دادن نظام سوریه از طریق تحریم‌های مالی و اقتصادی به ویژه فشار بر بخش‌های تامین سوخت، دارو و بازسازی، همچنان به مشکل‌تراشی در مسیر چنین تلاش‌هایی ادامه می‌دهند.

کرملین بار دیگر بر ضرورت پرهیز از تدابیری که می‌تواند مانعی در مسیر حل سیاسی بحران سوریه باشد، تاکید کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره موضع مسکو در قبال حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه گفت: چنانچه می‌دانید تمامی مقامات در روسیه مخالفت قاطع خود را با هرگونه تلاشی که می‌تواند مانعی در مسیر روند صلح سوریه باشد اعلام کرده‌اند، من بار دیگر تکرار می‌کنم این موضع، موضع ثابت و غیر قابل تعییر ماست. ما در این زمینه با نظام ترکیه در تماس مستمر هستیم.

هم زمان با ورود ارتش سوریه به برخی از روستا‌های حومه جنوبی,, شمالی و جنوب غربی رقه، پرچم کشور سوریه بر فراز برخی ادارات و موسسات دولتی این مناطق به اهتزاز در آمده است.

آنکارا نیرو‌های کُرد را متهم کرد در اقدامی عمدی داعشی‌ها را از زندانی در شهر تل ابیض فراری داده‌اند تا هرج و مرج را در منطقه گسترش دهند. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در این باره گفت، آنکارا تصاویر و ویدیو‌هایی در اختیار دارد که ثابت می‌کند افراد مسلح وابسته به یگان حمایت از خلق کُرد، زندان را از داعشی‌ها خالی کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار