مقتدایی گفت: ایجاد تنش در منطقه سرانجامی جز فرسایش قدرت کشور‌ها و زمینه‌سازی برای نفوذ نیروهای فرامنطقه‌ای نخواهد داشت.

////////////////////عباس مقتدایی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گردش نیرو‌های ایالات متحده در منطقه و خروج نیرو‌های نظامی این کشور از پایگاه نظامی اینجرلیک اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا اسیر رفتار‌های نامعقولانه ترامپ شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه سردرگمی آمریکا در حوزه سیاست خارجی کاملا قابل تحلیل و ارزیابی است، تصریح کرد: بخشی از این سردرگمی ناشی از مشکلات داخلی این کشور، بخشی در نتیجه موفقیت سیاست‌های منطق‌های ایران و روسیه و همچنین نتیجه رقابت‌های نیمه پنهان اروپا و ایالات متحده است.

او ادامه داد: ایالات متحده آمریکا تلاش میکند تا تسلط و سیطره خود را بر منابع نفتی منطقه همچنان حفظ کند، رقابت‌های اقتصادی یا جنگ تعرف‌های واشنگتن، پکن و توکیو و همچنین بخشی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی در شرق آسیا به این مجموعه عوامل و دلایل افزوده می‌شود بر این اساس آمریکا به جهت مشکلات داخلی خود اعم از اقتصادی و سیاسی توان حضور گسترده در منطقه خاورمیانه و به ویژه غرب آسیا را ندارد و تلاش می‌کند تا به صورت نیابتی بتواند بخش‌هایی از سیطره و سلطه خود را همچنان حفظ کند.

مقتدایی تصریح کرد: درگیری آمریکا در چند موضوع مهم منطق‌های از جمله جنگ عربستان در یمن، موضوع سوریه و افغانستان رمقی برای این کشور باقی نگذاشته است که همچنان تلاش دارد مانند یک ابر قدرت نظامی رفتار کند، به ویژه این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز متحدانی دارد که با او همکاری می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ترکیه اروپا را بخاطر مخالفت با تجاوز نظامی تهدید به گشودن مرز روی مهاجران کرد


کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: آنکارا در موضوع تجاوز به خاک سوریه طمع ورزیده است و با آسیب‌های ناشی از آن در آینده روبه‌رو خواهد شد. ایالات متحده همواره ثابت کرده که قابل اعتماد نبوده است. ترک‌ها چراغ سبزی از این کشور برای نفوذ در بخش کردنشین سوریه دریافت کردهاند و براساس آن وارد یک کشمکش سیاسی شده که می‌تواند به اصطلاح پای ترکیه را در این منطقه گیر بیندازد، همچنین به عنوان یک باتلاق برای ترکیه عمل کند و عملاً در آینده پشیمانی برای ترکیه به همراه خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران با رفتار دیپلماتیک و با این دیدگاه که کشورهای منطقه باید از تنشها دوری کنند راهبرد منطقهای خود را پیش می‌برد.

مقتدایی با بیان اینکه کشورمان با اقدام اخیر ترکیه مخالفت کرده و غیرقابل پذیرش دانست، افزود: به دلیل آنکه امنیت در منطقه یک موضوع به هم پیوسته است و درگیری کشورهای مختلف با یکدیگر و ایجاد تنش در منطقه سرانجامی جز فرسایش قدرت کشورها و در نهایت زمینه‌سازی برای نفوذ بیشتر غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا نخواهد داشت.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: منافع تجاوز نظامی ترکیه به بخشهایی از سوریه و نفوذ در این کشور به جیب ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی سرازیر خواهد شد و دود آن به چشم مردم ترکیه و مردمان منطقه غرب آسیا خواهد رفت.

مقتدایی درباره ورود و استقرار نیروهای نظامی آمریکایی توسط سعودی و تأمین هزینه این نیروهای فرامنطقه‌ای تصریح کرد: راهبرد جدید آمریکا در منطقه ایجاد نقطه تنش در مرزهای ترکیه و سوریه، تمرکز بر حمایت از عربستان و اعزام نیرو به این کشور است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با روحیه کاسب‌کارانه‌ای که دارد به این جمع‌بندی رسیده است که می‌تواند با حضور حداکثری در عربستان پول و منافع بیشتری برای آمریکا ایجاد کند، بنابراین به دنبال آن است تا خود را از سایر مناطق تا حدی آزاد کند و در این فراغت نظامی منافع خود را به صورت یکجا از عربستان کسب کند.

مقتدایی با بیان اینکه ، تصریح کرد: عربستان برای آمریکا نوعی قلک به حساب می‌آید. قلک یا به اصطلاح ترامپ گاو شیردهی که هر لحظه آنها اراده کنند و به هر دلیلی می‌توانند، پول نقد برای تأمین نیازها و جبران کسری بودجه این کشور روی آن حساب کنند. سردمداران سعودی عملاً خود را به عنوان حامی مالی ایالات متحده آمریکا معرفی کرده‌اند و این نشان از ضعف سیاسی در این کشور است.

انتهای پیام/

منافع مالی تجاوز نظامی ترکیه به جیب آمریکا و متحدانش می‌رود

برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار