به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جت پیشرفته آموزشی و تمام ایرانی یاسین صبح امروز با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد.
این هواپیمای آموزشی مادون صوت، پس از گذراندن مراحل تست نهایی، صبح امروز با دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش، نخستین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه اجرا کرد.
این جت آموزشی به دست توانمند متخصصان وزارت دفاع و همکاری نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است.
جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی، «یاسین» دارای ۱۲ متر طول، چهار متر ارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و میتواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید.
بیشتر بخوانید: خلبان آزمایش کننده جت آموزشی یاسین کیست؟ +فیلم
بال این هواپیما با بیش از ۱۰ متر طول و ۲۴ مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.
وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف میکند.
بیشتر بخوانید: رونمایی از جت جنگنده تمام ایرانی توسط رئیس جمهور + فیلم
جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش هفت هزار پوند بهره میبرد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.
کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونهای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.
صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونههای خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشینها را در کسری از ثانیه تا ۱۰۰ متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.
میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها ۷۰۰ متر است و هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.
جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.
انتهای پیام/
بهتره واقعی بودن این پیشرفت در حضور کارشناسان بی طرف برای همه اثبات تا مردم اعتماد به نفس از دست رفته این ملت را بازیابند
خصوصا این دشمنان خود را به نادانی میزنند .
اگر اعتقادی به پیشرفتهای چند جانبه ایران نداشتند چرا دنبال برجام دو و سه و چهار اند .
یادت میاد اون مسئول امریکایی میگفت موشکهای ابرانی فتوشاپه تا اینکه مقر دوستانشان در سوریه هدف قرار گرفت .
بگذار هر چه دل تنگشان می خواهد بگویند .
ساختن موتور کار هر کس نیست ، فکر نمیکنم برایه خودمون باشه
خدا را شکر که به پیشرفتهای خوبی دست پیدا کرده ایم..ولی بایستی غافل از حفظ نظم و امنیت داخل کشور نباشیم...متاسفانه در چندین سال اخیر..عده ای که غالبا جوان و میانسال هستند..سعی در خدشه زدن به نظم و ..احترام.و امنیت داخل کشور هستند..بنده چندین بار با این افراد برخورد داشتم..در صحن های اجتماعی جامعه..در خیابانها..شاهراهها..بانکها..وو همه جا..ووقتی اعتراض میکنید..با فحش جواب شما را میدهند...فحشهای رکیک به همه کس..حتی برخورد فیزیکی میکنند..نهایتا میگویند..پدرم..ریس فلان چا هست...پدرم..فلان سرداره...یا ریس کلانتری هست...و الا اخر..و از این تهدیدها....این برای جامعه خطرناکه..با احترام...استاد دانشگاه..دوستدار ایران..و ایرانی
موفق باشید
1-ایران تحت شدید ترین تحریم ها ودسترسی نداشتن به دانش وهمچنین قطعات مورد نیاز این جت را تولید کرده پس مقایسه ان با سایر کشور ها درست نیست
2-این جت بر اساس دانش بومی طراحی شده پس برخلاف سایر کشور ها مانند ترکیه که هرچند ساخت جت در کشور انها صورت می گیرد اما انها نیاز به متخصصان ودانش و مهمتر خرید قطعات ان از خارج هستند ولی صفر تا صد این جت در ایران تولید میشود واین خیلی اهمییت دارد حتی اگر جت زیاد پیشرفته نباشد
3-در ساخت تجهیزات نظامی خصوصا از نوع بومی اهمییت اول ساخت نمونه ای است قادربه عملیاتی شدن باشد هرچند ساده باشد . مهمترین پله در ساخت هر وسیله جنگی نیز همین است ابتدا باید بتوان یک نمونه عملیاتی را ساخت پیشرفته شدن آن با تست ها و آزمایش های مختلف صورت میگیرد
در این شرایط ما جز چند کشور محدود دارای فناوری ساخت جت آموزشی هستیم ... یعنی به احتمال زیاد تعداد کشورهایی که چنین محصولی را تولید میکنند شاید به تعداد انگشتان دست نرسد.
در حالی که همان کشورها هم با همدیگر تبادلات علمی دارند و شاید طبق قراردادی هریک مسولیت ساخت قسمتی از این جت را به عهده دارند
اما ایران بدون کمک و مشاوره از کشوری دیگر و بتنهایی چنین پروژه ای را به سرانجام رسانده
بسیار ارزشمند است خداقوت به تمامی عزیزانی که سهمی دارند در پیشرفت صنعت در کشور
واقعا پیشرفت های شگرفی است،و واقعا گل کاشتین بچه ها و این که رو ی جنگنده های رادارگریز کار کنیم و این جنگنده قاهر را بروز کنیم بهتره و هنوز فکر نکنم قاهر پرواز کرده باشه و این که یه جنگنده تمام منظوره و رهگیر مثل f14 بسازین بابا صبرمون لبریز شده ،میخواییم یه جنگنده خوب ببینیم
این جنگنده آموزشی فکر می کنم برا ۶ سال پیش هست که نیروی هوایی روش کار میکرد
این جنگنده برا تست تجهیزات در حال ساخت این نیرو و مهندسان دفاع ساخته شده و اگه یادم باشه روی همین صندلی پران چند گروه کار میکردند و خوشحالم به ثمر رسیده
مطمئن باشین که پشت این جنگنده چند تا جنگنده در حال مهندسی و ساخته
الحمدولله که روز به روز پیشرفت حاصل میشه
خداروشکر که استارت ساخت هواپیما هم خورد ان شاالله در این زمینه هم زود به رتبه عالی میرسیم
ان شاالله تو خودروسازی هم یه چند تا مدیر با لایق و انقلابی پیدا بشه که صنایع خودروساری رو متحول کنه
بابا اف۱۴ بسازین. همش اف۵ رو بالا پایین می کنین. تا کی؟
کاش طرح پیشفرض رو یه هواپیمای دیگه در نظر بگیرن مثل اف ۱۶ و ۲۲
نمي كنند