احمد‌نسب گفت: ۲۰ مهر ۳ میلیون و ۱۱۱ هزار میلیون متر مکعب آب در پایتخت مصرف شد که نسبت به سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.

محبی/ رشد ۵ درصدی مصرف آب نسبت به سال قبل/ برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی عامل اصلی فرونشست دشت‌های جنوب غرب و جنوب شرقمحمد رضا احمد نسب قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از رشد بی رویه مصرف آب در کشور اظهار کرد: بنا بر آمار در تاریخ ۲۰ مهر ۳ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۵۷۱ میلیون متر مکعب آب در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.
 
او افزود: در تاریخ ۲۰ شهریور سال گذشته ۲ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۲۶ متر مکعب و سال ۹۶ در این تاریخ ۲ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۲۱۰ متر مکعب آب در پایتخت مورد استفاده قرار گرفته که در مقایسه با مصرف امسال اختلاف چشمگیری داشته است.
 
احمد نسب افزایش مصرف آب را بیانگر رشد بی‌رویه برداشت آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: از مجموع ۳ میلیون و۱۱۱ هزار و ۵۷۱ میلیون متر مکعب آب مصرفی حدود ۷۲ درصد از آب‌های سطحی و ۲۳.۸ درصد از آب‌های زیرزمینی و چاه‌های عمیق برداشت شده که این امر پاشنه آشیل ما به شمار می‌رود.
 
این مقام مسئول ذخایر آب سد کرج در تاریخ ۲۰ مهر را ۱۴۱ میلیون متر مکعب، لار ۱۴۰ میلیون متر مکعب، لتیان ۵۸ میلیون متر مکعب، طالقان ۲۸۲ میلیون متر معب و ماملو را ۲۱۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: بر این اساس مجموع ذخایر آب پشت سد‌ها ۸۳۹ میلیون متر مکعب است.
 
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی فرونشست زمین و پیش خور کردن حقابه‌ها را به همراه دارد بیان کرد: بر این اساس صرفه جویی، اصلاح و بازسازی شبکه‌ها، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و تنظیم فشارشکن‌های شبکه آب را از جمله راهکار‌های مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی دانست.
 
او با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی به صلاح کشور نیست، گفت: اصلاح فرهنگ مصرف بازسازی شبکه‌ها و نصب کنتور‌های هوشمند می‌تواند بر مدیریت مصرف آب و برداشت از سفره‌های زیرزمینی تاثیر به‌سزایی داشته باشد.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان بارندگی تجمعی در تاریخ ۲۰ مهر در ۱۲ ایستگاه تهران صفر بوده است، افزود: این در حالی است که طبق آمار سازمان هواشناسی سال قبل میزان بارندگی تجمعی در ۱۲ ایستگاه تهران ۲.۲۵ میلیمتر بوده و حال باید منتظر ماند ودید که شرایط در روز‌های آتی به کدام سمت و سو می‌رود.
 
به گفته این مقام مسئول نصب کاهنده‌های شیرآلات خانگی، اجتناب از مصرف آب شرب برای شست و شوی حیاط و باغچه، کاهش زمان دوش گرفتن به کمتر از ۵ دقیقه و چک کردن کنتور‌های خانگی به ویژه منازلی که در بافت فرسوده هستند از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هدر رفت آب تاثیر‌گذار باشد.
 
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی طی سال‌های اخیر منجر به فرونشست زمین در دشت‌های جنوب غرب و جنوب شرق شده است که این امر نشان می‌دهد بیش از پیش باید برداشت خود از سفره‌های زیرزمینی را کاهش دهیم.
 
احمدنسب با بیان اینکه ایران در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار دارد بیان کرد: بر این اساس بارندگی‌های نرمال و بیش از نرمال در سال زراعی گذشته نمی‌تواند خشکسالی‌های اخیر را جبران کند و با وجود تراکم جمعیت در استان تهران استمرار بارش‌های نرمال و بیش از نرمال طی ۱۰ تا ۱۲ سال آینده می‌تواند بخشی از ذخایر سفره‌های زیرزمینی را که در سال‌های خشکسالی دچار بحران شده اند جبران کند.
 
او با اشاره به اینکه پایتخت در بحران مطلق آبی به سر می‌برد، گفت: بنا بر آمار اگر در سال به ازای هر نفر، ۵۰۰ میلیون متر مکعب چرخه آب باشد، بحران مطلق داریم که در تهران متاسفانه رقم آب‌های تجدید شونده به ازای هر نفر ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که این امر نشان می‌دهد پایتخت همیشه روی خط بحران آب است که بدین منظور از تمامی شهروندان تقاضا داریم در مدیریت بهینه مصرف بکوشند.
 
به گفته این مقام مسئول نصب کاهنده‌های شیرآلات خانگی، اجتناب از مصرف آب شرب برای شست و شوی حیاط و باغچه، کاهش زمان دوش گرفتن به کمتر از ۵ دقیقه و چک کردن کنتور‌های خانگی به ویژه منازلی که در بافت فرسوده هستند از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هدر رفت آب تاثیر‌گذار باشد.
 
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پایان با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای قطعی یا جیره بندی آب تا پایان سال در پایتخت نداریم تصریح کرد: با توجه به آنکه در تامین آب مصرفی شهر تهران همچنان دچار دغدغه هستیم از این رو از شهروندان تقاضا داریم که در صرفه جویی مصرف به ما کمک کنند چرا که این امر علاوه بر رفاه اقتصادی و جلوگیری از برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی هم تاثیر به سزایی دارد.
 
انتهای پیام/
 

پایتخت کماکان روی خط بحران آب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار