یک فناور گفت: نمونه اولین دستگاه جداساز گریز از مرکز به صورت کاملاً بومی توسط تیم دانشگاه تهران طراحی و تولید شد.

سانتریفیوژی که نانو ذرات جامد از محلول را جدا می‌کندمیلاد ژاله رفعتی، محقق و فناور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ساخت دستگاه جداساز گریز از مرکز اظهار کرد: از آنجایی که بسیاری از نانو ذرات در محلول تشکیل می‌شوند برای استفاده باید آن‌ها را از محلول جدا کرد.

یکی از متداول‌ترین روش‌ها در جداسازی ذرات جامد از مایع در صنعت روش گریز از مرکز است. دستگاه گریز از مرکز با استفاده از پلی اتین طراحی شده تا وزن و قدرت موتوری کمتری برای رسیدن به دور موتور نیاز داشته باشد.

او ادامه داد: جنسی که انتخاب کردیم باعث شده تا رِنج وسیعی از محلول‌های اسیدی و بازی نیز حلال‌های قطبی و غیرقطبی آسیبی به بدنه دستگاه وارد نکند. دستگاه با ظرفیت ۳۰۰ لیتر با سرعت ۱۲۰۰ دور بر دقیقه توانایی جداسازی نانو ذرات تا ۷۰ نانومتر با استفاده از فیلتر‌های دایروی متداول در آزمایشگاه‌ها را دارد.

این فناور تصریح کرد: طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که بتواند برای دور‌های بالاتر نیز اسکالپ شود؛ همچنین میزان سرعت، حجم و جنس بدنه دستگاه اندازه ذرات فیلتر شده با توجه به نیاز مشتری قابل تغییر است.

ژاله رفعتی درباره کاربرد این دستاورد بیان کرد: دستگاه ساخته شده توسط تیم ما با استفاده از نیروی گریز از مرکز نانو ذرات جامد از محلول را جدا می‌کند و برای بکارگیری در سایر فرآیند‌های مورد نیاز ساخت و تولید یک ماده آماده می‌شود.

او فزود: این دستگاه در حوزه صنایع آزمایشگاهی و ساخت تولید نانو مواد کاربرد دارد.

این فناور درباره مزایا و قابلیت‌های این دستگاه بیان کرد: دستگاه جداساز گریز از مرکز قابلیت استفاده از فیلتر‌های متداول آزمایشگاهی، قیمت مقرون به صرفه، وزن سبک و عدم خوردگی بدنه در محلول‌های اسیدی و بازی را دارا است.


بیشتر بخوانید: افزایش طول عمر توت فرنگی با فیبر نانو


ژاله رفعتی گفت: دستگاه جداساز ساخته شده توسط تیم ما ۵۰۰ وات مصرف برق دارد و قیمت این دستگاه ساخته شده در کشور با ظرفیت ۳۰ لیتر در ساعت و قابلیت جداسازی نانو ذرات ۷۰ نانومتری ۱۰۰۰ دلار است در حالیکه قیمت مشابه این دستگاه در کشور چین حدود ۲۰۰ هزار دلار است.

او در پایان گفت: این دستگاه می‌تواند در مراحل تولید نانو مواد مورد استفاده قرار گیرد همچنین از پخش بخارات سمی که در تولید نانو ذرات احتمال دارد وارد فضا شود، جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

دستاوردی بومی که توسط تیم دانشگاه تهران طراحی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار