به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،وجود انواع مدارس موجب شد تا بهارستانیها وارد عمل شوند و شعار چندین ساله آموزش و پرورشیها مبنیبر کاهش انواع مدارس را عملیاتی کنند؛ هرچند این موضوع چندین سال است که مطرح میشود اما به یکباره مصوبه فعلی مبنیبر کاهش تنوع مدارس سوالها و شائبههای بسیاری را برای تحقق این موضوع ایجاد کرده است به ویژه آنکه مجلس این کار را بدون ورود آموزش و پرورش و نگاه تخصصی که این دستگاه میتواند به این طرح داشته باشد به جریان انداخته است.
فریده حمیدی دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع تنوع مدارس که چندی است از سوی مجلس مطرح شده است، اظهار کرد: جداسازیهایی که از طریق وجود مدارس مختلف شاهد آن هستیم، اصل عادیسازی را تحت تأثیر قرار میدهد، زمانی که دانشآموز را بر اساس ضریب هوشی یا توانایی دستهبندی میکنیم، موجب اعتماد به نفس کاذب در فرد شده که به دنبال آن انتظارات خاصی از جامعه خواهد داشت.
او ادامه داد: در دنیا هم جداسازی مورد قبول نیست و مدارس به سمت عادیسازی پیش میروند، بر همین اساس وجود مدارس سمپاد رویه غلطی است که حالا ارتقای جایگاه هم پیدا میکند.
دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به اینکه باید قابلیتهای رشد یافتگی در مدارس دولتی افزایش پیدا میکرد، گفت: در چنین شرایطی میتوانستیم اصل عادیسازی را در مدارس اجرا کنیم یا آنکه مراکز دولتی برای تقویت توانایی ریاضی، منطقی، کلامی و نظایر آن در اختیار دانشآموزان قرار میگرفت تا استعدادهای خاص خود را شکوفا کنند.
حمیدی تصریح کرد: اکنون با وجود انواع مدارس، تجارتی کاذب را ایجاد کردیم و بازاری ساختیم که دانشآموزان درگیر آن هستند؛ افرادی که در آزمونهای مدارس خاص پذیرفته میشوند دچار اعتماد به نفس کاذب و افرادی که در این آزمونها موفق نیستند دچار سرخوردگی میشوند و در نهایت حتی دانشآموزانی که در مدارس خاص همچون سمپاد پذیرفته شدند، با ورود به دانشگاه که از افرادی از مدارس مختلف در آن پذیرفته شدند، متوجه یکسان بودن شرایط میشوند.
او با تأکید بر اینکه به جای تنوع مدارس باید مراکز غنیسازی استعداد داشته باشیم، گفت: اکنون پژوهشسراها که تقریبا کارایی چندانی ندارند، باید فعال شوند تا دانشآموز را از تئوری محوری به فعالیتهای عملی هدایت کنند و بر همین اساس تبدیل مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به سازمان را سیکل باطلی میدانم که موجب تقویت جداسازی میشود.
دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصریح کرد: در عین حال که باید اصل عادیسازی رعایت شود، عدالت آموزشی را هم باید رعایت کنیم و این مهم زمانی اتفاق میفتد که استعدادهای متفاوت را پویا کنیم و امکانات و تجهیزات در اختیار دانشآموز قرار بگیرد.
حمیدی در پاسخ به پرسشی مبنیبر اینکه، باتوجه به اصل عادیسازی آیا مدارس دولتی عادی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی شدهاند یا خیر، گفت: برای دانشآموزان با نیازهای ویژه از قبیل اوتیسم یا دانشآموزان دچار مشکل ذهنی باید در مدارس عادی کلاسهای ویژه با معلمان خاص در نظر گرفته شود تا دانشآموز ضمن تعامل با افراد عادی شرایطی برایش فراهم باشد تا امکان تحصیل داشته باشد اما اکنون دولت هیچ اقدام خاصی در این مورد نداشته است جز آنکه دانشآموزان با نیازهای ویژه را جدا کردند و معلمان آنها هم باتوجه به شرایط دچار فرسودگی میشوند.
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنیبر اینکه یکی از نگرانیها برای کاهش تنوع مدارس، سوق دادن دانشآموزان به سمت مدارس غیردولتی است، آیا در شرایط فعلی، کاهش تنوع مدارس و سوق پیدا کردن به سمت غیردولتی را چطور ارزیابی میکنید، بیان کرد: در شرایط فعلی مدارس غیردولتی شبیه خصوصیسازی شرکتها هستند که به افراد خاصی رانت داده میشود تا مدارس غیردولتی داشته باشند، از طرفی دیگر نظارت دقیقی انجام نمیشود که آیا محتوای کتابهای درسی در این مدارس به طور کامل آموزش داده میشود یا خیر.
دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: با وجود این و در شکل فعلی موافق گسترش غیردولتیها نیستم و اگر قرار به کاهش تنوع است، باید سهم عمده این مدارس به سمت مدارس دولتی سوق پیدا کند.
حمیدی در بخش دیگری از صحبتهایش به موضوع کودکان بازمانده از تحصیل و تأثیر تنوع مدارس بر این آسیب اشاره و اظهار کرد: شاهد آن هستیم که برخی از دانشآموزان از جمعیت دانشآموزی پیش از موعد خارج میشوند و حتی برخی از آنها در زمبره کودکان کار قرار میگیرند که این موضوع پتانسیل بالایی برای آسیبهای اجتماعی دارد و میتوان آن را یکی از مضرات وجود مدارس متنوع دانست.
او تأکید کرد: این گروه از دانشآموزان لازمالتعلیم معمولا به دست فراموشی سپرده شدهاند در حالی که در میان انواع مدارس باید دانشآموزانی با چنین شرایطی را مورد توجه قرار داد.
انتهای پیام/