مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اجرای پروژه روگذر اسلام آبادغرب را تعرض به حریم تپه باستانی چغاگاوانه دانست و مخالفت میراث فرهنگی استان با اجرای این پروژه را اعلام کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید براینکه میراث فرهنگی استان کاملا مخالف اجرای طرح روگذر اسلام آبادغرب در مجاورت تپه باستانی چغاگاوانه است، گفت : ما از قبل هم مخالف خود را با اجرای این پروژه هم به استان و هم به وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده‌ایم.

او گفت : هرچند طبق نقشه عرصه و حریم تپه چغاگاوانه که سال ۱۳۶۷ تهیه شده، بخشی که قرار است روگذر در آن احداث شود، جزو حریم نیست، اما شواهد زیادی داریم که نشان می‌دهد این بخش هم جزو حریم این تپه باستانی است و نباید اجازه دهیم به آن تعرض شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه تصاویر قدیمی از جمله مستنداتی است که نشان می‌دهد بخشی که قرار است روگذر در آن احداث شود جزو عرصه و حریم تپه باستانی است، گفت: اخیرا هم شهرداری اسلام آبادغرب در نمونه گیری که از مطالعات آزمایش مکانیک خاک همین بخش داشته، در عمق چهار تا شش متری به لایه‌هایی از مواد فرهنگی تاریخی و استخوان رسیده که حکایت از آن دارد این بخش جزو حریم این تپه باستانی است.

او گفت: البته چند ماه پیش باتوجه به مجوزی که برای اجرای این طرح در دوران مدیریت قبلی میراث فرهنگی استان صادر شده بود، اعلام کردیم که طرح می‌تواند با حضور کارشناسان میراث فرهنگی اجرا شود و هرجا که به لایه تاریخی برخورد کردند کار متوقف شود، اما پس از آن کارشناسانی را برای بازدید اعزام کردیم و مشخص شد که نباید حفاری در این بخش انجام گیرد، چراکه بخشی از عرصه و حریم تپه باستانی است.

قادری افزود: باتوجه به اینکه نقشه عرصه و حریم این تپه باستانی قدیمی و دارای نواقصی است، اخیرا کار تعیین نقشه و عرصه و حریم جدید محوطه را آغاز کرده‌ایم که امیدوارم در ماه‌های آینده به اتمام برسد.

او به اظهارات روز گذشته معاون عمرانی استانداری هم در خصوص لزوم تشکیل جلسه‌ای برای تعیین تکلیف این پروژه اشاره کرد و گفت: ما هم منتظر هستیم تا در نشستی که با حضور مسئولین استانداری، کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری اسلام آبادغرب برگزار می‌شود، دغدغه‌های خود را در رابطه با آسیب‌هایی که این پروژه می‌تواند به تپه تاریخی چغاگاوانه برساند، بیان کنیم .

 

 

انتهای پیام/د

پروژه روگذر اسلام آبادغرب اجرا می شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.