به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،مأموریت هر سازمان در نظام مدیریت بهرهوری کشور، دستیابی به سهم بهینه بهرهوری از رشد اقتصادی و توسعه پایدار است که یکی از موضوعات مطرح شده در این زمینه، «بهرهوری سبز» منظور شده است.
بهرهوری سبز به عنوان راهبردی استراتژیک برای رسیدن به پیشرفت، توسعه اقتصادی و اجتماعی و در عین حال مصرف بهینه از منابع با ملاحظات زیست محیطی مورد تأکید قرار گرفته است.
اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در راستای نیل به اهداف راهبردی مدیریت سبز و «استفاده بهینه از منابع و انرژی» در مدارس کشور فعالیتهایی را آغاز کرده است.
علی شهری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه «بهرهوری سبز» در سه حوزه پیگیری و دنبال میشود، اظهار کرد: طراحی این مدارس با رویکرد «صیانت از هویت معماری ایرانی اسلامی»، «تبدیل مدرسه در حال ساخت به مدرسه با بهرهوری سبز» و «تبدیل مدرسه در حال بهرهبرداری به مدرسه با بهرهوری سبز» به عنوان سه راهبری برای نیل به این اهداف دنبال میشود.
بیشتر بخوانید: خانوادهها اجباری در تجهیز هنرستانها ندارند
او با اشاره به اینکه تنها پروژه پایلوت کشور در حوزه مدیریت بهرهوری سبز در استان تهران انجام شده است، گفت: مدرسه شهید حسن باقری یکی از مدارس در حال بهرهبرداری موجود در تهران و مربوط به منطقه ۵ آموزش و پرورش بود که تصمیم گرفته شد تا مدرسه مذکور با رعایت تمام استانداردهای موجود در حوزه بهرهوری سبز، بازسازی شود.
شهری افزود: در ابتدا وضعیت فعلی ساختمان اصلی و محوطه مورد بررسی قرار گرفت و شاخصهایی که در حوزه این مدارس قابلیت اجرایی داشت، احصا شد. در این بخش از یکی از مشاوران ذیصلاح در حوزه مدیریت سبز که در میان دانشگاههای برتر کشور زمینه فعالیت داشت نیز کمک گرفته شد.
او با بیان اینکه در ابتدا تبدیل تأسیسات و اجزائی که در حوزه بهرهوری سبز در مدرسه مذکور مورد اهمیت بود، بررسی شد، عنوان کرد: ساختمان اصلی مدرسه با توجه به قدمت آن فاقد تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی موثر و مفید بود و هیچ یک از شاخصهای توسعه پایدار را شامل نمیشد و همین تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی علاوه بر هدر رفت منابع انرژی و تخریب محیط زیست، آسایش مطلوبی را برای بهرهبردار (دانشآموزان) تأمین نمیکرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به برخی موارد شاخصهای مرتبط با بهرهوری سبز که مدرسه مذکور از آنها بیبهره بود اشاره و گفت: «فقر فضای سبز و پوشش گیاهی به منظور طراوت و شادابی»، «عدم وجود مبلمان و محل استراحت و تماشای بازی و فعالیتهای آموزشی و پرورشی»، «عدم وجود کلاسهای روباز»، «تردد خودرو از محوطه اصلی»، «سرویس بهداشتی فاقد شاخص بهداشتی و معماری که در آن هدر رفت منابع آبی و انرژی گاز برجسته بود» و «تولید، جمع آوری و تفکیک پسماند» از شرایط قابل قبولی برخوردار نبود.
او با بیان اینکه انرژی، آب، پسماند، مواد مصالح، کیفیت هوای داخلی و سایت به عنوان شاخصهای مدارس با بهرهوری سبز هستند، تصریح کرد: برای انجام شاخصهای بهرهوری سبز در مدارس، با دانشگاههای مطرح کشور در حوزه مدیریت سبز وارد گفتگو شدیم که در نهایت دانشگاه شیراز در این بین انتخاب و به عنوان مشاور ذیصلاح برای پیشبرد این امور برگزیده شد.
شهری، افزود: به طور کلی برای تبدیل یک مدرسه به مدرسه با خصوصیات و شاخصهای مد نظر در حوزه بهرهوری سبز موارد متعددی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مدرسه شید حسن باقری که به عنوان طرح پایلوت انتخاب شد و در حوزههای انرژی الکتریکی، معماری، اهمیت منظر و بار گرمایی مورد بازنگری کلی قرار گرفت.
او به اصلاحاتی که در مدرسه طرح پایلوت شهید حسن باقری تا پیش از آغاز سال تحصیلی صورت گرفت اشاره و گفت: «جمعآوری یا هدایت آب باران و جمعآوری آب خاکستری به منظور بازچرخانی منابع آبی برای پر کردن فلاش تانک سرویسهای بهداشتی و آبیاری فضای سبز» طراحی شد، «تأسیسات الکتریکی مدرسه با روشهای نوین و بهرهمندی از تجهیزات کم مصرف و دوستدار محیط زیست از جمله چراغهای الای دی» مجهز شد، «تأسیسات گرمایشی مدرسه با روشهای نوین و بهرهمندی از تجهیزات کم مصرف و دوستدار محیط زیست از جمله دیگ چگالشی» مجهز و «کولرهای آبی با کولرهای جدید و کم مصرف از نظر آب و برق و با امتیاز دوکاره بودن (دهش و مکش هوا)» نصب شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: همچنین، «آبگرمکن خورشیدی برای تأمین آب مصرفی ساختمان و سرویسهای بهداشتی دانشآموزان» نصب شد، «اجرای بام وارونه به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی» اجرایی شد، «پنجرههای فلزی با پنجرههای دوجداره» تعویض شد، «اجرای درب دوم در ورودی برای کنترل تبادل حرارتی ساختمان با محیط خارج»، «طراحی محوطه با پوشش گیاهی، درختی مبلمان استراحت و تماشای بازی و مسابقات، کلاس روباز، زمین ورزش، جانمایی پارکینگ خودرو» و «ایجاد دسترسی دانشآموزان به فضای سبز» نیز پیش بینی شد.
او ادامه داد: «ارتقای کیفیت هوای داخل و آسایش در حد قابل قبول برای دانشآموزان در کلاس درس» پیش بینی و «سایبانی به منظور بهرهمندی از نور طبیعی و جلوگیری از مزاحمت نور آفتاب برای کلاسهای درس» تعبیه شد.
گفتنی است، مدرسه شهید حسن باقری در منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان طرح نمونه و پایلوت کشوری با تغییرات ساختاری به یک مدرسه با بهرهوری سبز تبدیل و با استفاده بهینه از انرژی و ایجاد آسایش و آرامش برای دانشآموزان در هنگام حضور در مدرسه اجرایی و اکنون مشغول فعالیت است. تمام امور فوق الذکر در مدت زمانی کوتاه در فصل تابستان توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اجرایی شد.
انتهای پیام/