حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان _مافیا یک بازی گروهی است که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیهسازی میکند. بازیکنان بهطور مخفیانه تعیین نقش میشوند؛ یا مافیا که همدیگر را میشناسند یا شهروند که تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آنها از برخی نقشها اطلاع دارند. در فاز شب بازی، افراد مافیا به صورت مخفیانه یک شهروند را میکشند. در طول فاز روز، تمام بازیکنان بازمانده در مورد هویتهای مافیایی بحث میکنند و برای حذف یک مظنون رای میدهند.
بازی ادامه مییابد تا زمانی که همهٔ مافیاها حذف شوند (برد شهروندان) یا تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود (برد مافیا) یا یکی از شخصیتهای مستقل که هر کدام شرایط برد متفاوتی دارد، برنده بازی شود. در یک بازی معمولاً نقشها باید به گونهای چیده شود که برای هر شخصیت، شخصیتهای مقابل و مکمل قرار گیرد.
این بازی که از مدتها پیش در میان جوانان رواج پیدا کرده بود با ورود به تلویزیون رنگ و بویی جدید یافت. حالا مسابقه «مافیا» در شبکه سلامت پخش میشود که با استقبال خوبی از طرف مخاطبان همراه شده است، هدف این مسابقه افزایش قوه تشخیص و با شرکت ۱۶۰ نفر از برگزیدگان مرحله نخست روی آنتن میرود.
این شرکتکنندگان از میان بیش از ۴۰۰ متقاضی و با آراء هیات داوران در بازیهای مقدماتی انتخاب و در ۵ مرحله به رقابت پرداختند.
بهنام تشکر بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص حضور اجرای خود در این مسابقه به خبرنگار ما گفت:در این سالها پیشنهادهای مختلفی برای اجرا داشتم، اما مقاومت کردم و نپذیرفتم. زمانی که تهیه کننده مسابقه «مافیا» علیرضا سلطانی با من صحبت کردند و طرح خود را توضیح دادند با اجرای این برنامه موافقت کردم.
وی ادامه داد: برنامه «مافیا» برایم جذاب بود چراکه ایده خلاقانهای داشت و از اجرای آن پشیمان نیستم بلکه خوشحال هستم.
تشکر عنوان کرد:مخاطبان نیز در این مدت استقبال خوبی از برنامه داشتند. مافیا یک بازی روسی است که ۱۲ سال پیش ابداع شده است. در آن فرد با آزمون و خطا سعی در شناسایی افراد دیگر میکند. در این بازی افراد به دو گروه مافیا و شهروندان تقسیم و نبرد میان دو گروه آگاه و ناآگاه شبیهسازی میشود. در این مسابقه افراد به صورت پنهانی تعیین نقش میشوند و اکثریت شهروند این فرصت را پیدا میکنند تا افراد مافیا را شناسایی و برای حذف آنها رای بدهند.
این بازیگر بیان کرد: جالب است که در کافههای تهران هم این بازی را انجام میدهند حتی در شهرستانها اعلام آمادگی کردند که اگر قسمت دوم ساخته شود، در این مسابقه حضور پیدا کنند.
در ادامه می توانید بخشی از این مسابقه جذاب را مشاهده کنید:
انتهای پیام/
این برنامه ها که از شبکه های کم مخاطب پخش می شوند باید در شبکه های دیگر تبلیغ شوند وگرنه مردم از کجا باید متوجه بشوند چنین برنامه هایی در حال پخش است.
بعنوان نمونه هر فصل جدید خندوانه، با اینکه شناخته شده بود، ابزارهای تبلیغی خودش را داشت و تو شبکه کم مخاطبی هم نبود، سایر شبکه ها مثل شبکه 1 تبلیغش را می کرد. اما در مورد این دست برنامه ها کم لطفی شده.
مستند خانه ما هم همینطوره، هیچکی متوجه نمی شه کی فصل جدیدش شروع می شه، چه شبکه ای پخش می شه، چه ساعتیه، اصلا کی به فصل هشتم رسید، شانسی یهو می بینیم قسمت آخرشه!
والا شبکه3 اگه عرضه داشت یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون که از این شبکه پخش میشد، یعنی برنامه 90،از آنتن پخشش حذف نمیکرد!!!!
تشکر از آقای تشکر