حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان- نمایشنامه نویسی در کشور ما یکی از بحثهای مهم و اساسی است. اما امروزه به یکی از معضلات بزرگ نویسندگان و کارگردانهای تئاتر تبدیل شده به گونهای که بسیاری از نمایشنامههای ایرانی در وضعیت خوبی به سر نمی برند و اجرای اکثر نمایشها در صحنه تئاتر با محتوای بی کیفیت با مخاطب به اشتراک گذاشته میشود در صورتی که مخاطب دلیل اصلی دیدن این نمایشها را بعد از تماشای آنان درک نمیکند و میگوید کاش به خرید بلیت چنین نمایشی از قبل اقدام نمیکردم و همچنین عامل مهمی موجب میشود تا مخاطب تئاتر بیشتر جذب نمایشهای خارجی شود و از آنان لذت ببرد و نسبت به نمایشهای ایرانی بی تفاوت باشد.
خداداد رضایی نمایش نامه نویس، پژوهشگر و کارگردان درباره نمایشنامه نویسی گفت: برای نوشتن یک نمایشنامه اصیل ایرانی اولین اقدام شناخت چهارچوب و ساختار نمایشنامه و بعد از آن بدست آوردن یک طرح و ایده خوب شرط لازم و اساسی است.
این پژوهشگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه درمقدمه نمایشنامه چه نکاتی باید رعایت شود، اظهار داشت: مقدمه در واقع دادن اطلاعات به مخاطب است یعنی در کلیت داستان چه اتفاقی خواهد افتاد و هدف از نوشتن چنین نمایشنامهای چیست؟ بحث معرفی شخصیتها و رویکرد و نقش آنان در مقدمه نمایشنامه بررسی میشود.
این نمایشنامه نویس درباره چالشهایی که نویسندگان در داستانهای خود ایجاد میکنند، گفت: اگر نویسندهای یا هر شخص دیگری به طراحی چیزی اقدام کند و مخاطب به راحتی تمام هدف و موضوع داستان را درک کند هیچ جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت و بر ذهن آنها تاثیر منفی میگذارد. باید متنی تحویل مخاطب داده شود که حتی فرد بعد از فکر کردن به محتوای داستان تا ساعتها از فکر کردن به آن لذت ببرد.
رضایی درباره ارزیابی خود از وضعیت نمایشنامه نویسی در کشور گفت:متاسفانه در وضعیت خوبی به سر نمیبریم و کل نمایشنامهها در ایران به اندازه ۱۰ درصد رمانهای ایرانی هم نمیرسد. متون نمایشی و تئاترهای ما وارداتی و اقتباسی هستند و نتوانسته ایم به خوبی در این زمینه پیشرفت کنیم، ولی وضعیت نمایشنامه نویسی کشور نسبت به گذشته در شرایط بهتری به سر میبرد.
این کارگردان و پژوهشگر با اشاره به جلوگیری از وضعیت بد نمایشنامه نویسی در کشور گفت: باید کارگاههای نمایشنامه نویسی خلاق با وجود برترین اساتید کشور به صورت گسترده در کشور ایجاد و قانون نویسندگان به درستی رعایت شود مثلا بعضی افراد با عوض کردن نام اصلی نمایشنامه نویس اقدام به اجرای یک نمایش میکنند که این یک عاملی خلاف عرف و انسانیت است و باید با این مشکلات مقابله شود.
رضایی درباره وضعیت نمایشنامه نویسان در استانها گفت: در استانها نمایشنامههای بومی کم نوشته میشوند و اگر آثاری هم نوشته میشود به صورت عمیق به مشکلات و معضلهای جامعه پرداخته نمیشود و میتوان اینگونه نمایشنامهها را در ردیف آثار کلیشهای و تکراری قرار داد. نمایشنامه نویسان باید با ایجاد آثار باکیفیت از فضای سنتی دوری و آن را به یک فضای مدرن سوق دهند.
وی با اشاره به ذکر چند تن از نمایشنامه نویسان موفق و معروف ایرانی گفت:محمد چرمشیر، محمد یعقوبی و بهرام بیضایی بسیار شخصیتهای عالی در حوزه نمایشنامه نویسی هستند.
انتهای پیام/