هتل Henn na چند سال پیش افتتاح شده است و اصلیترین دلیل مشهور شدن آن استفاده از انواع رباتها برای رسیدگی به مسافران است. این هتل در سراسر کشور ژاپن حدود ۱۰ شعبه دارد.
نام این هتل در کتاب رکوردهای گینس به دلیل استفاده از تعداد زیاد ربات در بخشهای مختلف آن ثبت شده است. از جمله ویژگیهای منحصربه فرد این هتل، بخش پذیرش مسافران است که در آن رباتهایی به شکل دایناسور از مشتریان استقبال میکنند و اتاقها را در اختیار مسافران قرار میدهند.
هتل Henn na بخشی از یک مجموعه هتلهای زنجیرهای است و مدیران هتل به تازگی اعلام کرده اند نرم افزار حدود ۱۰۰ ربات به نام Tapia که در اتاق مسافران قرار میگیرند را حذف و نرم افزار جدیدی نصب کرده و آن به روز رسانی کرده است.
کارشناسان اعلام کرده اند رباتهای درون اتاق مسافران میتوانند در صورت هک شدن به یک دوربین با قابلیت کنترل از راه دور و میکروفونی با قابلیت ضبط صدای مسافران تبدیل شود.
مدیران هتلهای زنجیرهای به مسافران اطمینان داده اند تاکنون هیچ برنامه غیرمجازی بر روی رباتها نصب و اطلاعات مشتریان مورد سوء استفاده قرار نگرفته است.
گروهی از کارشناسان اعلام کرده اند وجود چنین حفره امنیتی خطرناکی در هتل کافی است تا مسافران دیگر تمایل چندانی به اقامت در این هتل پیدا نکنند و حتی موجب برشکستگی آنها شود.
افزون بر امکان هک اطلاعات در این هتل، بررسی کارشناسان از نحوه عملکرد انواع رباتهای هتل نشان میدهند، تعداد زیادی از آنها عملاً بی فایده هستند و مدیران هتل برای خدمت رسانی به مشتریان از نیروهای انسانی کمک میگیرند.
کارشناسان اعلام کرده اند مسئولان هتل چندین ماه از وجود این نقص سیستمی آگاه بوده اند، اما بسیار دیر اقدام کرده اند. ربات Tapia برای پاسخ به انواع سئوالهای مشتریان درون اتاقها تعبیه شده است، اما این امکان را دارد که فایلهای صوتی و ویدئویی از مسافران را برای هکرها ارسال کند.
به گفته متخصصان هوش مصنوعی، هر وسیلهای که به شبکه اینترنت متصل شود از جمله لپ تاب، تلفن همراه، وب کم و انواع رباتها میتوانند در معرض خطرهک شدن و سوء استفاده از اطلاعات قرار بگیرند.
دستگاههایی که دارای دوربین هستند میتوانند پس از هک تصاویر و فایلهای صوتی را به هکرها ارسال کنند.
فاش شدن امکان هک رباتهای میزبان پس از آن اعلام شد که یکی از مهمانان آشنا به هوش مصنوعی و برنامه نویسی، برای اطمینان از امنیت ربات ها، آنها را هک کرد و سپس نتیجه را به مدیران هتل اطلاع داد.
کارشناسان اعلام کرده اند بسیاری از شرکتها و سازمانهای بزرگ درجهان این روزها به شدت نگران حفاظت از اطلاعات خود و کاربرانشان هستند.
در سالهای اخیر همزمان با رشد راهکارهای جلوگیری از هک، تعداد زیادی از هکران از راههای مختلف قصد ورود به اطلاعات سازمانهای مختلف را دارند.
بیشتر سازمانها و شرکتهای بزرگ دردنیا، برای جلوگیری از هک شدن اطلاعات مشتریان و محصولات خود، تنها در آن دسته از محصولات بسیارگران قیمت سرمایه گذاری میکنند در حالی که محصولات ارزانتر که در آنها فناوریهای پیشرفته برای جلوگیری از هک وجود ندارد بیشتر در معرض آسیب و هک شدن قراردارند.
منبع: fastcompany
انتهای پیام/