آغاز طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم در خوزستان

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم برای ۳۹۷ هزار و ۴۳۰ کودک در استان آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی حسن‌زاده معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان به مدت ۲ ماه، در یک هزار و ۹۶۸ پایگاه (۴۴ پایگاه دائمی و ۱۹۲۴ پایگاه غیردائمی) استان اجرا می‌شود.

او افزود: ۳۹۷ هزار و ۴۳۰ کودک مشمول این طرح هستند که غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در تمام مهد‌های کودک، مراکز بهداشت و تیم‌های سیار از سوی ۲ هزار و ۱۹۰ مربی، ۴۹ اپتومتریست، ۱۶ چشم‌پزشک و ۱۶ دستگاه بینایی سنجی در استان انجام می‌شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه برای کاهش شیوع و بروز اختلال نابینایی و کم‌بینایی غربالگری و تشخیص زودرس آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در پایگاه‌های دائمی سنجش بینایی در طول سال و در پایگاه‌های غیر دائمی طی ماه‌های آبان و آذر اجرا می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان ادامه داد: این برنامه در ۳ سطح مربی، اپتومتریست و چشم‌پزشک اجرا خواهد شد و سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا با کمک غربالگر انجام می‌شود و در صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست ارجاع داده می‌شود، اما اگر کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی‌تری داشته باشد، به چشم‌پزشک معرفی خواهد شد.

اختلالاتی مانند دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگمات، آب مروارید مادرزادی، افتادگی پلک و لوچی از علل ابتلا به بیماری تنبلی چشم است که عموما کودکان نمی‌توانند به موقع علائم بیماری‌های چشمی را تشخیص دهند، بنابراین تشخیص به موقع و درمان بهنگام وظیفه همه ما است و باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشیم.

انتهای پیام/م

سنجش بینایی کودکان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.