مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: در راستای طرح و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی، یک هزار قطعه گچبری شهر تاریخی سیمره ساماندهی و شناسنامه اموال برای آن‌ها صادر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ; طرح ساماندهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخیعبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام از تهیه و ارسال پرونده ۶ اثر منقول برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: این آثار شامل ۶ اثر گچبری به دست آمده از کاوش‌های شهر تاریخی سیمره (دره شهر) است که پرونده آن‌ها برای ثبت در فهرست آثار ملی، تهیه و به وزارت میراث فرهنگی نیز ارسال شده است.

او افزود: این گچبری‌ها شامل نقوش گیاهی و گچبری دیواری سطح دیوار‌ها و قوس‌های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره به صورت قاب بندی‌های مربع و مثلثی مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که بسیار ارزشمند و نفیس هستند.

 شنبه زاده با بیان اینکه ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی یکی از رویکرد‌های ارزشمند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اضافه کرد: ثبت این آثار نقش مهمی در افزایش حفاظت فیزیکی و فنی آن‌ها خواهد داشت.

او عنوان کرد: تاکنون ۱۰ فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام شده است که طی کاوش‌های صورت گرفته در این شهر تاریخی تعدادی گچبری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آن‌ها نفیس، ارزشمند و منحصربفرد هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام ادامه داد: در راستای طرح ساماندهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی، یک هزار قطعه گچبری شهر تاریخی سیمره ساماندهی و شناسنامه اموال برای آن‌ها صادر شده است.

شنبه زاده گفت: وجود شهر‌های تاریخی، قلعه ها، تپه‌های باستانی، سنگ نوشته ها، کاخ ها، آتشکده‌ها و تنگه‌های تاریخی در استان ایلام از تاریخ و تمدن دیرپای این سرزمین حکایت می‌کند.

انتهای پیام/با

تهیه پرونده ۶ اثر منقول ایلام برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.