آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره فعالیت مدارس سمپاد و علت‌یابی اختلال در توزیع کتاب درسی سپری شد.

از اما واگرهای فعالیت مدارس سمپاد تا علت اختلال در توزیع در کتاب درسیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته  با اخباری «علت اختلال درتوزیع کتاب‌های درسی»، «فعالیت مدارس سمپاد» و «سه انتصاب جدید در آموزش و پرورش» سپری شد.

مدارس سمپاد از نظام آموزشی کشور حذف خواهند شد؟

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان درباره موضوع تنوع مطالب و شائبه حذف سمپاد در این مصوبه اظهار کرد: مدارس سمپاد امروز به عنوان یک ضرورت مطرح هستند از طرفی دیگر این مدارس در گروه مدارس دولتی قرار می‌گیرند و از نظر تنوع مدارس طی مصوبه همان دو نوع مدارس دولتی و غیردولتی را داریم.

او ادامه داد: سمپاد همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و حذف یا تضعیف آن جایگاهی ندارد.

توزیع کتاب درسی دانش آموزان تهرانی پایان یافت

مسعود ثقفی، رئیس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش شهر تهران و مشاور مدیرکل درباره وضعیت توزیع کتاب‌های درسی در تهران و مشکلاتی که دانش‌آموزان امسال در این حوزه با آن مواجه شدند، اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته مشکلاتی در مدل جدید توزیع کتب درسی وجود داشت که دلایلی مختلفی در این مورد دخیل بود.

او ادامه داد: پس از بررسی‌های لازم و تامین کتب مورد نیاز دانش آموزان، موضوع توزیع کتاب درسی در شهر تهران به طور کامل پایان یافته است؛ طبق  آمار هیچ گونه کمبودی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: اگر هنوز هم دانش آموزانی در مدارس حضور دارند که یک یا چند کتاب درسی خود را دریافت نکرده‌اند؛ می‌توانند به واحد تدارک اداره آموزش و پرورش منطقه محل تحصیل خود مراجعه کرده و پس از بررسی های لازم کتب خود را دریافت کنند.


پاسخ به سوالات دانش‌آموزی را اینجا بخوانید


۳ انتصاب جدید در وزارت آموزش و پرورش

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش که ۱۲ شهریور امسال با ۲۰۰ رای موافق، سکان هدایت آموزش و پرورش را به دست گرفته بود، بالاخره بعد از حدود ۵۵ روز تغییر و تحولات در حوزه ستادی را رسمیت بخشید.

براساس تغییرات انجام شده علی باقرزاده که پیش از این معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بود، اکنون تصدی حوزه امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی را به عهده می‌گیرد و جایگزین شاپور محمدزاده سرپرست این مرکز می‌شود.

در انتصاب دیگر سید جواد حسینی سرپرست پیشین آموزش و پرورش جایگزین مجید قدمی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌شود همچنین جلال دلقندی که حدود ۵ ماهی است سرپرست مرکز حراست است، رسما رئیس این بخش شد.

آمادگی جذب ۳۰ هزار مهارت آموز/ دانشگاه فرهنگیان تکمیل ظرفیت ندارد

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ این سوال که با توجه به رویکرد جدید سازمان سنجش تکمیل ظرفیتی برای این دانشگاه هم وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: امسال ۲۵ هزار ظرفیت برای جذب دانشجو  در نظر گرفتیم که با استقبال خوبی مواجه شدیم. حدود ۲۴ هزار و ۶۰۰ دانشجو معلم مشغول به تحصیل شدند.

او ادامه داد: با توجه به این که شرایط تکمیل ظرفیت نداریم ( این موضوع برای دانشگاه‌هایی مانند پیام نور، علمی کاربردی و رشته‌های دانشگاهی در زمینه علوم انسانی و هنر مصداق پیدا می‌کند) اغلب داوطلبان کنکور به سمت رشته‌های مربوط به تجربی گرایش دارند و سایر رشته‌ها با استقبال کمتری مواجه هستند؛ در دانشگاه فرهنگیان هم با توجه به شرایط اشتغال، استقبال قابل قبولی را شاهد هستیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه برای جذب ۱۵ تا ۳۰ هزار مهارت آموز ماده ۲۸ آمادگی داریم گفت: اکنون ظرفیت رشته‌های روزانه کامل است و شرایط را برای جذب مهارت آموزانی که از طریق آزمون استخدامی جذب خواهند شد، فراهم می‌کنیم.

او تأکید کرد: دانشگاه همواره برای پاسخگویی به نیاز‌های آموزش و پرورش آمادگی دارد و هر زمان که از سوی این وزارتخانه اعلام نیاز شود جذب دانشجو خواهیم داشت.

ساز و کار آموزش و پرورش برای تدریس زبان مادری اقوام در مدارس

علی باقرزاده، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در باره  برنامه این سازمان برای تدریس زبان مادری اقوام مختلف اظهار کرد: در چارچوب اصل ۱۵ قانون اساسی زبان رسمی، خط و زبان رسمی کشور فارسی است و تمام کتاب‌های درسی هم باید بر همین مبنا نگاشته شوند.

او ادامه داد: در این قانون تأکید شده است ادبیات اقوام مختلف کشور باید  رسمیت داشته باشد و آموزش ادبیات آن به طور اختیاری انجام شود و اسطوره‌هایی که در مناطق مختلف وجود دارند باید به رسمیت شناخته شوند.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه آموزش ادبیات اقوام مختلف کاملا اختیاری است و الزامی برای تولید محتوای متمرکز آن وجود ندارد، تصریح کرد: در هر منطقه‌ای متناسب با زبان و قومیت این درس می‌تواند تدریس شود البته این موضوع نظام‌نامه‌ای هم دارد که در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است.


پاسخ به سوالات دانشجویی را اینجا بخوانید 


قبولی کنکور مدارس غیردولتی دستاورد نیست

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی برای جذب دانش آموز، افرادی با معدل بالای ۱۹ را هم از طریق آزمون ورودی پذیرش می‌کنند، گفت: بعد از مصاحبه از این دانش آموزان به شهریه‌های چند ده میلیونی از اولیای آن‌ها دریافت می‌شود و طبیعی است که با این پشتوانه و امکانات فضای بهتری برای آموزش این دانش آموزان فراهم است در نتیجه در کنکور نتایج بهتری کسب می‌کنند که آن را دستاورد خود هم می‌دانند در حالی که دستاورد زمانی است که یک مدرسه دولتی عادی میانگین نمرات دانش آموزان را ارتقا دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی دانش آموزان دچار آسیب جدی می‌شوند آسیب‌های جدی از نظر جنبه‌های تربیتی آن‌ها وجود خواهد داشت و محیط کلاس هم برای عده‌ای خاص در نظر گرفته می‌شود.

او با اشاره به اینکه نظام‌های پیشرو آموزشی ضمن شناسایی استعداد‌ها آن را جداسازی نمی‌کنند، گفت: تقویت استعداد‌ها از طریق برنامه‌های تابستانی، قوی کردن محتوای آموزشی و برنامه‌های این چنین شکل می‌گیرد؛ اکنون مدارس سمپاد و نمونه دولتی داریم که دانش آموزان را تحت شرایط خاصی جذب می‌کنند و برای تحصیل آن‌ها شهریه اخذ می‌شود.

برندینگ انحصاری به سبک مدارس/ دانش‌آموزان ابزار شرکت‌های تبلیغاتی شدند؟!

چند مدتی است برخی شرکت‌های تبلیغاتی رویکردی جدید و تاثیرگذار را پیشه کرده‌اند و حالا به جای تبلیغ گران قیمت و بعضا محدودیت دار در رسانه‌ها، راهکاری ساده‌تر، اما موثر را انتخاب کردند و شناساندن کالای تبلیغاتی خود را با ضریب نفوذ بالاتری انجام می‌دهند.

حالا مدارس در کنار جایگاه تعلیم و تربیتی خود، رسانه‌ای برای برندینگ شده‌اند و دانش‌آموزان هم ابزاری که این هدف را محقق کنند؛ شرکت‌های تبلیغاتی گاه به اسم آموزش‌های مغفول در مدارس از مسائل بهداشتی و بلوغ گرفته تا حفظ سلامتی این فضا را انتخاب کرده‌اند و با تیر تبلیغات، چند هدف را نشانه رفته‌اند البته در برخی از این تبلیغات همکاری با آموزش و پرورش هم ذکر شده است و حالا معلوم نیست آموزش و پرورش برون‌سپاری را به شیوه برندینگ پیشه کرده است یا استفاده ابزاری از این نام می‌شود البته تاکنون در این مورد از سوی آموزش و پرورش اظهار نظری نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار