مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: کشت گندم و جو پائیزه از نیمه های آبان ماه آغاز و تا اواخر آذر ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جلال نوجوان مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با بیان اینکه کشت زودتر از پارسال آغاز شده است، اظهار کرد: کشت گندم و جو پائیزه در این شهرستان بر اساس تقویم زراعی از نیمه های آبان ماه آغاز و تا اواخر آذر ماه ادامه خواهد داشت.

او بیان کرد: به دلیل پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر زودهنگام بودن بارش های پائیزی، کشاورزان امسال زودتر اقدام به کشت و آماده کردن زمین های خود کرده اند و تاکنون نزدیک به ۵۰۰ هکتار کشت انجام شده است.

نوجوان با بیان اینکه تاکنون ۳۰ درصد بذر گندم و جو تخصیصی خریداری شده است، تصریح کرد: تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌های تولید و عاملان بخش خصوصی مجاز، زیر نظر مراکز جهاد کشاورزی بخش‌ها مسئول توزیع بذر گندم و جو شهرستان از روی چک لیست‌های دریافتی هستند.

او افزود: مهم‌ترین ارقام گندم جهت کشت رقم سیروان، چمران ۲، مهرگان، بهاران، ترابی و رقم دیم افتاب و مهمترین ارقام جو نیز رقم بهرخ، ریحان ۰۳، ویلما و جو دیم رقم سرآرود است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۵۵ هزار هکتار گندم و ۱۵ هزار هکتار جو به شهرستان ابلاغ شده است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود طبق تجارب سال‌های پیش تمام سطوح ابلاغی محقق شود.

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت به اجرای طرح‌های مقایسه ارقام «پی وی اس» در شهرستان اشاره کرد و گفت: جهت شناسایی و توسعه ارقام مناسب سه طرح مقایسه ارقام گندم و یک طرح مقایسه ارقام جو در شهرستان اجرا خواهد شد.

نوجوان با بیان اهمیت بذر‌های گواهی شده و بوجاری شده تصریح کرد: عوامل توزیع منحصرا مجاز به توزیع بذور در کیسه‌های منقش به ارم شرکت تولید کننده بذر و دارای لیبل ممهور به موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر‌ها و نهال هستند.

او با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد گندم اصلاح شده استان فارس در شهرستان مرودشت تولید می‌شود، اضافه کرد: این رقم سالانه بالغ بر ۲۷هزار تن است و معادل ۵ درصدگندم اصلاح شده کل کشور است.

مرودشت سالانه با تولید ۲۵۰ هزار تن گندم ۲۵ درصد گندم استان فارس را تولید می‌کند. این شهرستان در فاصله ۵۱ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/چ

کشت گندم و جو در مرودشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار