به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد صادق قاضی زاده مدیر عامل پژوهشگاه نیرو در سومین روز نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت برق ایران که در نمایشگاه بین المللی برگزار شد، گفت: در واقع ما در حوزه
صنعت برق به دنبال این هستیم که بهش خصوصی کشور در زمینه Rnd بستر مناسبی را تسهیل کرد و در تلاش هستیم در شرکت های خصوصی شبکه های Rnd شکل بگیرند و شرکت های دانش بنیان که توسعه فناوری را دارند شبکه های Rnd را توسعه دهند.
بیشتر بخوانید: امکان اتصال شبکههای برق ۲ کشور ایران و سوریه فراهم شد
او ادامه داد: همچنین با سندیکای تجهیزات برق یک تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم که تا بتوانیم از شرکت های دانش بنیان از این طریق حمایت شوند.
در ادامه علیرضا نصراللهی مجری طرح های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: بیش از یکسال است که فرآیند ورود توربینهای کلاس F به صنعت برق حرارتی کشور آغاز شده و در این مدت، موفقیتهای خوبی در این زمینه حاصل شده است.
او افزود: اگرچه تحریمها بی تأثیر نبوده اما با تدابیری که در وزارت نیرو، شرکت تولید نیروی برق حرارتی و پیمانکاران و مشاوران انجام شده، نگرانی برای ادامه مسیر ورود و داخلی سازی توربین های کلاس F در صنعت برق حرارتی کشور نداریم.
مجری طرح های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: بحث توربینهای کلاس F یک پروژه بزرگ محسوب می شود چرا که پیشرفتهترین مجموعه سیکل ترکیبی نیروگاهی جهان قرار است وارد کشور ما شود، انتقال تکنولوژی و بهره برداری صورت بگیرد و این دستاورد بزرگی است.
ساخت ۱۱ توربین کلاس F گازی در کشور
او افزود: در قرارداد ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F قرار بر انتقال تکنولوژی است و در این قرارداد باید ۱۱ توربین کلاس F گازی را در داخل کشور شروع به ساخت کنیم که ۲ واحد نخست آن به طور مستقیم از کارخانه زیمنس آمده و در نیروگاه بندرعباس نصب شده و کارهای مونتاژ توربین سوم که مربوط به نیروگاه اندیمشک است در مجموعه کارخانه توگا، با درصد کمی از ساخت داخل انجام شد.
نصراللهی با بیان اینکه توربین چهارم مربوط به نیروگاه سیکل ترکیبی سهند است، گفت: در این توربین، درصد بیشتری از ساخت داخل اتفاق میافتد؛ این توربین اکنون در گمرک کشور است و منتظریم تا شرایط ترخیص آن فراهم شده و به کارخانه توگا منتقل شود.
نصرالهی افزود: توربینهای ۵ و ۶ کلاس F نیز هماکنون در طی فرآیند حمل هستند؛ از اینرو در اجرای فاز اول قرارداد توربینهای کلاس F مشکلی نداریم.
مجری طرحهای نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: نیروگاه هنگام یا همان بندرعباس، اکنون در مرحله پیش راهاندازی است و اکنون عملیاتی روی برقداری ترانس نیروگاه در حال انجام است، عملیات نصب رو به اتمام است، عملیات فلاشینگ روغن انجام شده و امیدواریم زودتر سوخت گازوئیل به کارگاه شارژ شود تا فلاشینگ سوخت گازوئیل را هم انجام دهیم.
او ادامه داد: طی چند هفته آینده اولین واحد گازی با توربین کلاس F به مدار بهره برداری وارد میشود؛ توربین دوم نیز در فونداسیون مربوطه استقرار پیدا کرده و تجهیزات آن نیز در محل کارگاه است و عملیات نصب آن نیز بلافاصله بعد از توربین اول انجام میشود.
نصرالهی با بیان اینکه تدابیری برای تأمین ارز مورد نیاز پروژه اتخاذ شده، گفت: در خصوص تأمین مالی پروژه نگرانی وجود ندارد.
او افزود: نیروگاه بعدی نیروگاه اندیمشک است که عملیات ساختمانی آن بیش از ۲ ماه است که به صورت جدی شروع شده، الان دیوار پیرامونی نیروگاه در حال تکمیل بوده و عملیات فونداسیون توربین و ساختمان کنترل مرکزی در حال انجام است.
مجری طرحهای نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: در بارشهای سال گذشته که منجر به بروز سیلاب در لرستان شده بود، جاده قدیم پلدختر به خرم آباد آسیب دیده و ما ناچاریم محموله سنگینمان را از آن جاده عبور دهیم، لذا توربین شماره ۳ ما مدتهاست که در کارخانه توگا مانده و نمیتوانیم آنرا به محل پروژه ارسال کنیم؛ تدابیر دیگری توسط پیمانکار اندیشیده شده که از مسیرهای دیگری برود، مسیرهایی است که ریسک دارد و باید تمام جوانب آن اندیشیده شود.
نصرالهی ادامه داد: اگر شاهد بازگشایی جاده مذکور باشیم، بهتر است؛ اما در غیراین صورت، باید از مسیرهای دیگری توربین را به سایت برسانیم.
نصراللهی با بیان اینکه نیروگاه بعدی کلاس F که احداث خواهد شد نیروگاه سهند است، گفت: در این نیروگاه، سایت تحویل پیمانکار شده و عملیات ژئوتکنیک در حال آغاز است و به محض اینکه عملیات ژئوتکنیک انجام شده و از خاک آنجا خیالمان راحت شود، بحث طراحی فونداسیون پیش خواهد رفت.
مجری طرحهای نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی در پاسخ به اینکه آیا تا پایان پاییز امسال، شاهد ورود اولین واحد کلاس F ایران به مدار بهره برداری هستیم، گفت: برنامه ما برای بهره برداری از این واحد، آبان ماه امسال بود؛ ولی بحثهای تحویل گازوئیل مطرح است، چرا که سوخت گاز را باید از سه کیلومتری نیروگاه انشعاب میگرفتیم که به علت وجود معارضهای متعدد، در حال تلاش برای رفع معارض و احداث خط لوله هستیم و تا قبل از اینکه سوخت گاز بیاید، ناچارا باید از سوخت گازوئیل استفاده کنیم و سوخت گازوئیل نیز حساسیتهای خودش را دارد، از اینرو داریم تلاش میکنیم ظرفیت اول ۵ میلیون لیتری گازوئیل را تأمین کنیم تا کارهای فلاشینگ و استارت اولیه را انجام دهیم، در غیراین صورت مجبوریم تا دی ماه یا بهمن ماه منتظر بمانیم تا سوخت گاز به نیروگاه برسد و با سوخت گاز، واحد نخست گازی نیروگاه هنگام را به مدار بهره برداری وارد کنیم.
انتهای پیام/