مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: بیش از ۲ میلیون نفر در استان از خدمات بیمه سلامت بهره مند می‌شوند.

بیش از ۲ میلیون خوزستانی زیر چتر بیمه سلامت هستندبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی خسروی مدیرکل بیمه سلامت خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران که در چهارمین نمایشگاه الکامپ که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی اهواز برگزار شد، گفت: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که از این میان ۳۳۷ هزار بیمه شده در کلانشهر اهواز و ۲۵۰ هزار نفر در شهرستان دزفول هستند.

او افزود: بیمه سلامت از صندوق‌های مختلفی تشکیل شده کارکنان دولت و سایر اقشار که بیمه ایرانیان، بیمه رایگان همگانی و صندوق روستایی از آن جمله هستند.

خسروی اظهار داشت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی تحت پوشش داریم و خدمات سطح یک بهداشتی و درمانی را با همکاری شبکه‌های بهداشت و درمان دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد مؤسسات طرف قرارداد یک هزار و ۸۰۰ واحد در ۵۳ بیمارستان هستند که همه این بیمارستان‌ها با بیمه سلامت قرارداد دارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان خوزستان بیان داشت: دفترچه بیمه سلامت از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده برای بیمه روستایی که ارجاع بدن ۵ درصد فرانشیز دارند و غیر از آن باشد که ۱۰ درصد است رویکرد بیمه سلامت حرکت به سمت پروژه‌های الکترونیک است و در دو سال اخیر ۴ پروژه مهم الکترونیک شروع کردیم و اولین پروژه بحث استحقاق سنجی در بیمارستان‌های دولتی است و هدف آن رفع هم پوشانی و حذف دفترچه است.

او افزود: سالانه ۲۲ میلیون دفترچه صادر می‌شود و الحمدلله با همکاری دانشگاه دفترچه در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی حذف شده و با ارائه کدملی بیماران خدمات بستری را دریافت می‌کنند.

علی خسروی تصریح کرد: در استحقاق سنجی رفع هم پوشانی صورت می‌گیرد، جمعیت خوزستان که ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار است چهار میلیون و ۸۵۰ هزار بیمه شده داشتیم که با این طرح استحقاق سنجی تقریبا ۳۰۰ هزار هم پوشانی در سطح یک رفع هم پوشانی شد.

او اذعان داشت: دومین پروژه نیز نسخه نویسی الکترونیکی است که حذف نسخ کاغذی بود که این هم به منظور حذف دفترچه در مراجعات سرپایی به مطب‌ها و داروخانه‌ها با ارائه کدملی بود که از ۱۱ سال گذشته شهرستان حمیدیه را پایلوت قرار دادیم و بعد از اجرا نقاط ضعف را رفع و سپس هفت شهر ایذه، شوش، اندیمشک، ماهشهر، شادگان، آبادان و شوشتر را پایلوت قرار دادیم و دفترچه را در بخش سرپایی حذف کردیم که با ارائه کدملی به منشی پزشک مراجعه و بعد هم نسخه الکترونیک نوشته و با مراجعه به داروخانه‌ها دارو یا خدمات آزمایشگاهی لازم را دریافت می‌کند.

علی خسروی اظهار داشت: در خوزستان برعکس استان‌های دیگر که مقاومت زیاد بود، ولی خیلی خوب عمل کرده و با استقبال گسترده‌ای توانست به خوبی طرح را اجرا کند.

او افزود: در اهواز نیز بعد از رفع تمامی نقاط ضعف احتمالی نسبت به اجرای طرح اقدام می‌کنیم.

خسروی سومین پروژه الکترونیک نیز حذف پرونده‌های بستری به صورت کاغذی بود که به صورت دستی در اختیار بیمار قرار گرفته و برای دریافت هزینه بیمه به دفاتر بیمه مراجعه می‌کردند.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان خوزستان، در کل کشور ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده پزشکی کاغذی تولید می‌شد که معادل ۱۲۰ میلیون برگه است، ولی با حذف پرونده‌های کاغذی می‌توان به همین میزان صرفه جویی داشت.

او بیان کرد: با همکاری دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها این طرح از شهریور ماه استارت زده شد و اکنون هم در همه بیمارستان‌ها اجرا می‌شود و از مهر ماه دیگر پرونده کاغذی از بیمارستان‌ها دریافت نمی‌کنیم و باعث شفافیت هم شده است.

۲۵۰ هزار نفر فاقد هرگونه پوشش بیمه درمانی هستند

این مقام مسئول گفت: آخرین پروزه نیز پوشش بیمه اجباری و مبتنی بر ارزیابی وسع است؛ در استان خوزستان ۲۵۰ هزار نفر فاقد هرگونه پوشش بیمه درمانی هستند و بسیاری از آن‌ها نیز مراجعه می‌کنند که خود را بدون تمکن مالی می‌دانند که با اجرای این طرح ۲۵۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهیم و به این صورت است که افراد مراجعه کننده فاقد پوشش بیمه‌ای به دفاتر مراجعه و با استعلام از وزارت رفاه ظرف یک ماه کار‌های لازم را انجام می‌دهیم.

به گفته این مقام مسئول, دهک اول تا سوم کامل رایگان، دهک چهارم باید ۵۰ درصد حق بیمه‌ای و دهک پنجم به بالای هم باید ۱۰۰ درصد حق بیمه‌ای را پرداخت کنند.

علی خسروی اظهار کرد: همیشه نگران بودیم کسانی که تمکن مالی دارند از دفترچه رایگان بیمه‌ای استفاده می‌کردند، ولی بعد از اعلام اینکه دریافت کنندگان این بیمه باید فقط به مراکز دولتی مراجعه کنند تا حدودی از حجم استفاده این افراد کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: کار کردن در حوزه سلامت نیازمند زیرساخت‌های لازم و امکانات برای رفع مشکلات است و در عین حال باید فرهنگ سازی لازم هم انجام شود که از سوی خود بیمه سلامت به تنهایی انجام پذیر نیست، دانشگاه ها، بیمه‌های پایه و تکمیلی در کنار رسانه‌ها باید به این امر کمک لازم را داشته باشند.

خسروی اذعان داشت: برای اجرای موفق طرح‌های بهداشتی و درمانی باید فرهنگ سازی لازم در حوزه بیمه سلامت انجام شود.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: بیمه ، اخبار پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار