حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقشه راه تنظیم بازار و همراه شدن آن با تنظیم نقشه راه توسعه صادرات، اظهار کرد: از مدتی پیش نقشه راه تنظیم بازار توسط موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، معاونت بازرگانی داخلی، قائم مقام وزیر در امور بازرگانی و مجموعه وزارت صنعت پیگیری میشد و مراحل پایانی خود را طی میکند.
او ادامه داد: با توجه به روابط تنگاتنگی که بین صادرات و تنظیم بازار داخلی وجود دارد ما هم در سازمان توسعه تجارت شروع به تنظیم نقشه راه توسعه صادرات به موازات این طرح در وزارت صمت کردیم تا این ۲ طرح به طور کامل با هم همگام و همراه باشند.
زادبوم گفت: شرایط اقتصاد امروز کشور ما، شرایط عادی نیست و نیاز به توجه ویژه دارد؛ اولویت نگاه ما باید به سمت تنظیم بازار داخل و تأمین نیازهای معیشتی مردم باشد، برطرف کردن نیازمندیهای اصلی و اولیه در جامعه به خصوص کالاهای اساسی و اقلام خاصی که ارز دولتی یا یارانه دریافت می کنند باید در اولویت و مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید: کمک سازمان توسعه تجارت، به عنوان بازوی تجارت خارجی
رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: موارد ذکر شده باید در توسعه صادرات لحاظ شود تا به طور دقیق برای آنها برنامه ریزی کنیم؛ به طور دقیق موارد مهم در توسعه صادرات در نظر گرفته شده و با نقشه راه تنظیم بازار انطباق داشته باشد؛ اگر تولیدات کالایی توانایی پوشش نیازهای داخل را ندارد باید از صادرات آن اجتناب کنیم. هرگونه وارداتی میتواند خروج ارز و فشار مالی بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد پس تا حد امکان نیازهای داخلی باید از تولیدات داخل تامین شود.
او تأکید کرد: شرایط فعلی کشور ما ایجاب میکند که این ۲ موضوع را به موازات و در کنار هم پیگیری کنیم؛ نقشه راه تنظیم بازار و توسعه صادرات باید همگام و همراه با یکدیگر تنظیم شده و توسعه پیدا کنند که امروز این فرآیند به طور مناسبی طی شده است.
زادبوم گفت: این ۲ نقشه باید منطبق و همراه با یکدیگر تنظیم شوند و تضادها، همپوشانیها و سایر معیارهای هر ۲ طرح مشخص شود تا در سیاست گذاریها یکسان عمل کنند.
انتهای پیام/