رضا میرزاده پژوهشگر، حوزه آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اولین مطلب مورد نیاز در مورد پژوهشهای دانش آموزی و دانشجویی بحث نیازسنجی این پژوهشها است، اظهار کرد: دانش آموزان در حوزه مختلف طرحهای قابل قبول و کاربردی را ارائه میدهند، اما این طرحها هرگز عملیاتی نمیشوند.
او ادامه داد: حمایت از طرحهای دانش آموزی و پیش بینی بودجه برای اجرایی کردن این طرحها، امری است که تا به حال به آن توجه نشده است.
میرزاده بیان کرد: تنها تعداد کمی از طرحهای دانش آموزی که به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسند، در آموزش و پرورش اجرایی شدهاند، چرا که بعد از تأیید طرحها، هیچ گونه پیشتیبانی مالی از دانش آموزان نمیشود.
پاسخ به سوالات دانشآموزی را اینجا بخوانید
پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه سرگرم کردن دانش آموزان با طرحهای پژوهش بیهدف، باعث دلسردی آنها از تحقیق و پژوهش خواهد شد؛ افزود: هم اکنون ارتباط بین صنعت و مدارس قطع است.
او اظهار کرد: در هنرستانها و برخی دبیرستانها دانش آموزان با استعداد، طرحهای بدیع و فوق العادهای که حتی ثبت اختراع نیز میشوند به اجرا در میآورند، اما افسوس این طرحها هرگز به تولید انبوه نمیرسند و هیچ ارگانی از آنها حمایت نمیکند.
میرزاده با اشاره به اینکه مدیران مدارس درباره موضوع حمایت از طرح دانش آموزی، اختیاری از خود ندارند، گفت: این موضوعات باید در سطح کلان آموزش پرورش بررسی شوند.
پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در پایان گفت: در حال حاضر در نهاد آموزش و پرورش ۹۸ درصد از سهم بودجه، خرج پرسنل و کارمندان میشود و تنها دو درصد برای سایر مخارج میماند که در آن هم حمایت طرحهای آموزشی جایی ندارد.
انتهای پیام/