به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،شاسی بلندهای معدودی میتوانند از نظر پرفورمنس پا به پای پورشه ماکان بتازند. از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷ تاکنون، ماکان به عنوان یکی از اسپورتترین قدبلندهای بازار مطرح بوده و سریعاً به عنوان پرفروشترین محصول پورشه تثبیت شده است. این خودرو در سال ۲۰۱۸ فروش بالاتری در مقایسه با ۹۱۱، کیمن و باکستر داشته و این امر نشان دهندهی گرایش مشتریان به سمت چنین خودروهایی و ترجیح دادن ماکان به خودروهای اسپورت سنتی میباشد.
تاکنون خانوادهی ماکان تنها از مدل چهار سیلندر پایه و مدل گرانتر S تشکیل شده بود اما هماکنون چشمان ما به جمال ماکان توربو روشن شده و همهچیز به زیر کاپوت مربوط میشود.
در زیر کاپوت پیشرانهی ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توربوی سبکتر و کوچکتری قرار دارد که جایگزین نمونهی ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری توربوی قبلی شده است. این نیروگاه آهنین در مدلهای S پانامرا و کاین و همچنین دیگر محصول گروه فولکسواگن یعنی آئودی RS۴ هم بکار رفته است.
این پیشرانه قدرت ۴۳۴ اسب بخاری دارد که افزایش ۳۹ واحدی را نشان میدهد. گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری آن نیز بین دورهای ۱۸۰۰ تا ۵۶۰۰ پیشرانه تولید شده و از طریق گیربکس ۸ سرعته PDK به تمامی چرخها فرستاده میشود. ماکان توربو بهصورت استاندارد از فنرهای فولادی و سیستم مدیریت سیستم تعلیق فعال پورشه استفاده میکند. ترمزها در جلو و عقب از دیسکهای ۳۹۰ و ۳۵۶ میلیمتری استفاده کرده و به منظور کاهش آلودگی ترمزها از پوشش تنگستن کاربید استفاده کرده است.
همهی این موارد دست به دست هم میدهند تا یک شاسیبلند با سواری فوقالعاده را بسازند. پیشرانهی جدید عضو کلیدی این دینامیک رانندگی بالا بوده و ما انعطاف آن را بسیار دوست داریم. کافی است ماکان توربو را در یکی از حالتهای رانندگی دلخواه قرار داده و درحالیکه سیستم اگزوز اسپورت و فعال طنین بالایی دارد اما در هنگام حرکت در بزرگراهها صدای کمتری خواهد داشت.
اما زمانی که به پیشرانه فشار وارد کنید تواناییهای واقعی آن را خواهید دید. صدای پیشرانه هدفمند و جذاب بوده و گیربکس هم سرزندهتر شده و شما را به استفاده از پدال شیفترها تشویق میکند. صدای پیشرانه در دور بالاتر از ۴ هزار بیشتر شده و اینجاست که احساس میکنید گشتاور کامل نیروگاه آهنین ماکان توربو در دسترس بوده و میتوان تا دورهای بالا با آن تازید.
آماده ساختن ماکان برای انجام چنین کارهایی آسان است. یک کلید چرخان روی فرمان به معنی انتخابهای حالتهای رانندگی، اسپورت، اسپورت پلاس و شخصی است. دکمهی اسپورت روی کنسول نیز باعث میشود قدرت پیشرانه به مدت ۲۰ ثانیه بیشتر شود.
ماکان توربو یک بیش فرمانی طبیعی داشته و اگر در استفاده از پدال گاز و فرمان تنبل باشید این موضوع را حس خواهید کرد. البته سیستم چهار چرخ محرک کمی اجازهی لغزش بخش عقب را میدهد. این میزان لغزش کم و قابلکنترل بوده و هرگز احساس خارج شدن از دست راننده را نمیدهد. فرمان همچنان خوب بوده و اعتمادبهنفس زیادی را برای تخمین تواناییهای ماکان به راننده میدهد.
خودروی حاضر در تست از سیستم تعلیق بادی سفارشی استفاده کرده و عملکرد خوبی هم دارد. البته ما شانس تست ماکان توربو مجهز به فنرهای فولادی استاندارد را نداشتیم، اما هر دو ترمزهای سرامیک کربنی سفارشی و استاندارد را بررسی کردیم. این ترمزها هزینهبر هستند، اما زمانی که استفاده از ترمز اولویت اصلی باشد به یک ضرورت بدل میشود.
هنوز هم دینامیک سواری جذاب ماکان در بستهای لاکچری و سطح بالا ارائه میشود. کابین این خودرو فضای خوبی برای چهار سرنشین بزرگسال داشته و محفظه بار ۵۰۰ لیتری آن نیز کاملاً جوابگوی نیازهاست. علیرغم اینکه مدل توربو در بالاترین سطح خانواده ماکان قرار میگیرد، اما پوشش چرمی بهصورت استاندارد در آن وجود ندارد. البته صندلیهای اسپورت یا راحت با تنظیم در ۱۴ جهت هزینهای ندارند. صفحهنمایش ۱۰.۹ اینچی نیز وجود دارد که تیز بوده و استفاده راحتی دارد.
پورشه ماکان توربو شاید از قوای محرکهی جدیدی استفاده کرده باشد اما از نظر احساسبرانگیز بودن همچنان همان خودروی قبلی است. ماکان مثل همیشه نشان دهندهی یک شاسیبلند پرفورمنس است که ترکیبی از سرعت و چابکی، راحتی و آسایش بالاست. البته این خودرو بینقص نیست و حتی پوشش چرمی را باید با هزینهی بیشتر در اختیار گرفت.
مشخصات پورشه ماکان توربو
قیمت: ۶۸۵۳۰ پوند
پیشرانه: ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: ۴۳۴ اسب بخار/۵۵۰ نیوتون متر
گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۷۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر