جهانپور گفت: در روزهای اخیر در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر توزیع ذرت های آلوده و ترخیص آن منتشر شده بود که این مسئله از اساس کذب است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره شایعات منتشر شده مبنی بر ورود ذرت آلوده به بازار اظهار کرد: ذرت و برخی از محموله‌های غذایی که وارد گمرکات می‌شوند، ممکن است در بررسی‌های سازمان غذا و دارو نتوانند استاندارد سلامت و حداقل‌ها را احراز کنند؛ بنابراین جواز ترخیص برای ذرت‌های آلوده صادر نمی‌شود.

او ادامه داد: در گذشته مواردی در مورد روغن،‌ دانه‌های روغنی و برنج آلوده گزارش شده است. محموله‌هایی که از سال ۹۵ در انبارهای گمرک موجود است؛ به هیچ‌وجه وارد بازار و خطوط تولید نشده است. به دلیل آنکه بخشی از این ذرت ها استاندارد سلامت را احراز نکردند، مجوز ترخیص  صادر نشده و نخواهد شد.

به گفته او تصمیم‌ گیری های لازم درباره سرانجام ذرت‌های آلوده در مراجع ذی‌ربط گرفته خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آلوده بودن مواد غذایی به "سموم نباتی"


سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در روزهای اخیر در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر توزیع ذرت های آلوده و ترخیص آن منتشر شده بود که این مسئله از اساس کذب است.

او گفت: هر محوله‌ای از ذرت که وارد بازار شده، مجوز ترخیص گرفته و سلامت آن تایید شده است. بیش از ۳۰۰ هزار تن ذرت آلوده در انبارهای گمرک باقی مانده که شرایط ترخیص را نداشته است و هرگز ترخیص نخواهد شد.

دستگاه قضایی با متخلفان برخورد می‌کند

داود محمدی،  رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گزارشی درباره وجود ذرت‌های آلوده در گمرک کشور به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس واصل شد که پس از این گزارش، کمیسیون تیمی را برای بررسی موضوع تعیین کرد و جلسات متعددی در این خصوص در کمیسیون برگزار شد.

او افزود: مقرر شد این ذرت‌ها به کشور مبدأ اعاده شود و یا تبدیل به سایر محصولات و فرآورده‌ها مثل الکل شود. تصمیم دیگر این بود که این ذرت‌ها را به کشور‌هایی که قابلیت وارد کردن این محصول را بر مبنای استاندارد‌های بهداشتی خود دارند، اقدام شود که مجموعا این سه راهکار این موارد در کمیسیون اصل ۹۰ مصوب شد.

محمدی با یادآوری اینکه ذرت‌های آلوده از کشور برزیل وارد کشور شده است، درباره اینکه با متخلفان چه برخوردی خواهد شد، گفت: این ذرت‌ها برابر استاندارد‌های کشور ما که استاندارد‌های بسیار سختی است، آلوده شناخته شد، اما بر اساس استاندارد‌های برخی از کشور‌ها آلوده نیست و قابلیت مصرف دارد، با این وجود اجازه استفاده از این ذرت‌ها در کشور داده نشد.

او تصریح کرد:کمیسیون گزارش خود را به دستگاه قضایی ارائه می‌دهد تا دستگاه قضایی درباره متخلفان تصمیم گیری کند. این ذرت‌ها نزدیک به ۴- ۵ سال است که در گمرکات کشور مانده است و این موضوع برای کمیسیون اصل ۹۰ نگران کننده بود که به آن ورود کرد.

رئیس کیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: یک ماه فرصت برای تعیین تکلیف این موضوع تعیین شده که دستگاه‌ها متولی باید به وظایف خود در این مدت عمل کنند.

انتهای پیام /

شایعات  توزیع ذرت های آلوده کذب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.