مدیرکل راهداری لرستان از تأخیر در بازسازی پل‌ها و محور‌های تخریبی لرستان به دلیل ابلاغ دیرهنگام اعتبارات خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، عباس شرفی مدیرکل راهداری لرستان با اشاره به اقدام دیرهنگام برای بازسازی پل‌ها و محور‌های تخریبی لرستان به دلیل تأخیر درابلاغ اعتبارات گفت: حداقل ۵ ماه زمان برای ساخت اصولی پل‌ها می‌خواهیم.

 شرفی امروز چهارشنبه در سخنانی با اشاره به اینکه در سیل فروردین ماه راه ارتباطی ۲۵۰۰ کیلومتر از محور‌های استان مسدود شد به طوری که راه ارتباطی ۸۷۰ روستا قطع شد و ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی آسیب جدی دید، اظهار داشت: خسارت یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومانی به راه‌های استان وارد شد.

او با بیان اینکه در مدت زمان کمتر از دو ماه توانستیم ۲۰۸ دستگاه پل تخریبی را به صورت موقت ساماندهی کنیم، تصریح کرد: پل‌های بزرگ خرپایی را نصب کردیم و ارتش و سپاه هم در این راستا کمک کردند که جای تقدیر دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان افزود: یک کیلومتر پل را توانستیم مونتاژ و نصب کنیم که در کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

شرفی با اشاره به اینکه خسارت‌ها ۱۱۳۰ میلیارد بود و رقمی که مصوب و ابلاغ شد در قالب دو ابلاغ ملی و استانی بود، در ابلاغ ملی ۱۲۲ و نیم میلیارد و در ابلاغ استانی ۱۰۸ میلیارد اعتبار اختصاص یافت و در مجموع ۲۳۰ میلیارد مصوب و ابلاغ شد، گفت: در همان زمان ابلاغ اعتبارات اعلام شد ۸۰ درصد این اعتبارات تخصیص پیدا کرده است، ولی غالبا تمام این تخصیص‌ها اسناد خزانه اسلامی دو ساله است و نقدینگی وجود ندارد.

او با بیان اینکه با همین اعتبارات موفق شدیم موافقت نامه‌ها را با سازمان مدیریت مبادله کنیم و کار انعقاد قرارداد و شناسایی پیمانکاران را انجام دادیم، تصریح کرد: تا امروز اقدامات بسیار خوبی انجام شده هرچند از لحاظ فیزیکی پروژه‌ها خود را خیلی نشان نداده اند. از ۲۳۰ میلیارد تومان ۱۹۴ میلیارد تومان اعتبار تعیین تکلیف و پیمانکار پروژه انتخاب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با تاکید بر اینکه اقداماتی که انجام داده ایم موقت است، افزود: هدف این بود راه مردم بازگشایی شود، اگر قرار بود پل موقت را بگذاریم کنار و استاندارد بسازیم شاید تا هنوز هم راه مردم برقرار نشده بود.

شرفی با اشاره به اینکه از چندین مشاور استفاده کرده ایم تا بروند بازدید کنند و تاب آوری و گنجایش پل‌ها را بررسی و اعلام کنند، گفت: تعدادی از پل‌ها اعلام شده اگر سیل ویرانگر نیاید جوابگو هستند مثل پل‌های دو آب و زیودار، اما برخی پل‌ها مثل حیات الغیب اگر سیل بیاید ما خودمان قبل از تردد مردم آن‌ها را جابه جا می‌کنیم، چون در زمره پل‌های موقت هم نیست، پل اضطراری بوده اند و تاب آوری ندارند. 

او با بیان اینکه اغلب کار‌های در دست اقدام اصولی هستند، تصریح کرد: مردم اعتراض می‌کنند چرا پل‌ها سریع ساخته نمی‌شود، مردم انتظار دارند به همان سرعتی که پل‌های موقت را ساخته ایم کار‌های اساسی را انجام دهیم. قرار است پلی بسازیم که ۱۰۰ سال عمر کند، نمی‌شود این سازه را ۱۰۰ روزه ساخت. بتن ریزی زمان می‌برد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان بیان کرد: مردم خیلی از راه و شهرسازی و همکاران ما انتقاد می‌کنند که چرا پل کاکارضا تخریب شد، اگر قرار باشد دقت و کیفیت را فدای زمان کنیم همین اتفاق می‌افتد؛ مردم حوصله داشته باشند و همکاری کنند تا پل‌ها اصولی ساخته شود. در حال حاضر ۱۱۰ دستگاه پل در دست احداث است.

شرفی با تاکید بر اینکه بسیاری از پل‌هایی که در گذشته ساخته شده شاید اضطراری بوده اند به دلیل اینکه اعتبارات شاید در اختیار مجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان نبوده اصولی کار نشده، بنا نیست بازهم به همان شکل گذشته اضطراری کاری انجام دهیم، افزود: حداقل به مدت ۴ تا ۵ ماه زمان می‌خواهیم تا پل‌ها اصولی و با کیفیت استاندارد ساخته شوند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه محور خرم آباد- پلدختر ۱۰۶ کیلومتر طول دارد، اقدامات موقت در این محور انجام شده، البته خاکریزی‌ها با ارتفاعات غیراستاندارد شده است، فشار افکار عمومی روی وزارت راه و دولت بود لذا گا‌ها با ارتفاعات بیشتر خاکریزی شده تا راه مردم برقرار شود و این محور به صورت اضطراری و موقت بازگشایی شد، ادامه داد: بعد از بازگشایی مردم انتظار داشتند محور قیرپاشی و آسفالت شود، ما برای رفاه مردم محور را آسفالت کردیم، اما بعضی جا‌ها نشست کرده، طبیعی است که اگر کاری را اضطراری و غیراستاندارد انجام دهیم نشست هم می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان بیان کرد: هرچند آزمایش‌های قبل از آسفالت را انجام داده ایم، معتقدیم چنانچه دیوار‌های حائل احداث نشود هر آن احتمال دارد رودخانه زیر لایه‌های خاکریزی شده را خالی و محور را مسدود کند، اقدامات ما و شرکت آب منطقه‌ای دیرهنگام است، چون اعتبارات دیرهنگام تزریق شده است. در حال حاضر لای روبی رودخانه را در حال انجام است.

شرفی با بیان اینکه در ۱۷ نقطه باید حداقل دیوار حائل احداث می‌کردیم و یا لای روبی می‌کردیم، تصریح کرد: چندین مشاور در حال مطالعه دیوار‌های حائل هستند، در هفته‌های آینده طرح خود را تحویل می‌دهند. در صورت احداث دیوار‌ها پیش بینی می‌شود این محور تا ۵ سال جوابگو باشد، تا زمانی که محور جدید توسط راه و شهرسازی اجرایی شود.

او که در گفتگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، افزود: ان شاالله بتوانیم در ۴ تا ۵ سال آینده از این باند خرم آباد- پلدختر در کنار رودخانه استفاده کنیم و آن را ایمن کنیم، در آینده قسمت‌هایی از باند قدیم را با باند جدید الحاق و به یک محور استاندارد تبدیل کنیم.

انتهای پیام/ر

نشست محور پلدختر در برخی نقاط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.