به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلکه آغاز دورهای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار میآید.
هم زمان با آغاز امامت امام زمان (عج) سی حدیث درباره ایشان را در اینجا بخوانید.
پیامبر میفرماید: لاتقوم الساعه حتی یقوم القائم الحق منّا و ذلک حین یأذن اللّه عزّوجلّ له و من تبعه نجا و من تخلّف عنه هلک. اللّه اللّه عباد اللّه فأتوه و لو علی الثلج فانّه خلیفه اللّه عزّوجلّ و خلیفتی.
روز قیامت فرا نمیرسد مگر آنکه از بین ما، قائم حقیقی قیام نماید؛ و آن قیام، زمانی خواهد بود که خدای عزوجل او را اجازه فرماید. هرکس پیرو او باشد، نجات مییابد و هر که از فرمانش تخلف ورزد، هلاک میشود.ای بندگان خدا، خدا را، خدا را، بر شما باد که به نزدش آیید، اگرچه بر روی یخ و برف راه روید. زیرا او خلیفه خدای عزوجل و جانشین من است.
(بحارالانوار ج ۵۱ ص ۶۵)
امام علی (ع) میفرماید: اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحبالزمان علیهالسلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید.
(بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)
امام جعفرصادق (ع) میفرماید: لَیسَ بَینَ قِیامِ قائِمِ آلِ مُحمدٍ علیهم السلام وَ بینَ قَتلِ النّفسِ الزّکِیةِ الاّ خَمسَ عَشَرَةَ لیلةً.
فاصله میان قیام قائم آل محمد (علیهالسلام) و شهادت «نفس زکیه» تنها پانزده روز خواهد بود.
(بحار، ج ٥٢، ص ٢٠٣)
پیامبراکرم (ص) میفرماید: اَلمَهدِیُّ طاووسُ أهلِ الجَنَّةِ.
مهدى طاووس بهشتیان است.
(بهجه النظر فی اثبات الوصایه و الامامه ص ۱۸۳ -بحارالأنوار (ط-بیروت) ج ۵۱، ص ۹۱)
امام کاظم (ع) میف فرماید:
لَو کانَ فیکُم عِدَّةُ أهلِ بَدرٍ لَقامَ قائِمُنا.
اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن کامل]در میان شما بود، قائم ما قیام می کرد.
(مشکاة الأنوار فی غرر الاخبار ص ۶۳)
پیامبراکرم (ص) میفرماید:
مَهْدىُّ اُمَّتِى الَّذى یَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً کَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما.
مهدى امت من کسى است که هنگام پر شدن زمین از بیداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل خواهد کرد.
(کتاب سلیم بن قیس هلالی ج ۲، ص ۹۱۰)
امام علی (ع) میفرماید: المَهدیُّ رَجُلٌ مِنّا مِن وُلدِ فاطِمَةَ.
مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
(التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن ص ۱۵۷)
امام سجاد (ع) میفرماید:اَلمُنتَظِرونَ لِظُهورِهِ أفضَلُ أهلِ کُلِّ زَمانٍ.
منتظران ظهور امام مهدى (ع) برترینِ اهل هر زماناند.
(کمال الدین و تمام نعمه ج ۱، ص ۳۲۰ - بحارالأنوار (ط-بیروت) ج ۵۲، ص ۱۲۲)
امام علی (ع) میفرماید: أصحابُ المَهدِیِّ شَبابٌ لاکُهُولَ فیهِم.
یاران مهدى جواناند و میانسالى در میان آنان نیست.
(الغیبه (طوسی) ص ۴۷۶)
پیامبر (ص) میفرماید: یخرُجُ المَهدی و علی رَأسِه غَمامَةٌ فیها مُنادٍ ینادی هذا المَهدی خَلیفةُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ.
زمانی که حضرت مهدی (ع) ظهور میکند ابری بالای سر دارد که در آن منادی ندا میکند این مهدی خلیفةالله است، از او متابعت و پیروی کنید.
(بحار، ج ٥١، ص ٨١)
امام محمدباقر (ع) میفرماید: وَ قَتلُ غلامٍ مِن آلِ مُحمّدٍ عَلیهِمُ السلامُ بَینَ الرُّکنِ و المَقامِ اِسمُهُ محمدُبنُ الحَسَنِ اَلنَّفسُ الزّکیةِ.
جوانی از آل محمد (علیهالسلام) به نام محمد بن الحسن «نفس زکیه» میان رکن حجرالاسود و مقام ابراهیم به شهادت میرسد.
(بحار، ج ٥٢، ص ١٩٢)
امام رضا (ع) میفرماید:علامَتُهُ أَن یکوُنَ شَیخَ السِّنِّ شَابَّ المَنظَرِ حتّی أَنَّ النّاظِرَ اِلَیهِ یحسَبُهُ اِبنَ اَربعینَ سنةً.
نشانة مخصوص حضرت چهرة جوان بودن او در سن کهولت است به گونهای است که هر کس حضرت را میبیند او را چهل ساله میپندارد.
(اِعلامُ الوَری، ص ٤٣٥)
پیامبر (ص) میفرماید: مِن ذُرَّیتی اَلمهدی اِذا خَرجَ نَزَل عیسَی بنُ مریمَ لِنُصرتِهِ فَقَدَّمَهُ وَ صلّی خَلفَهُ.
مهدی (ع) از فرزندان من است، زمانی که قیام میکند عیسی بن مریم جهت نصرت و یاری او (از آسمان) فرود میآید و حضرتش را برای نماز مقدّم میدارد و به او اقتدا مینماید.
(امالی صدوق، ص ١٨١)
امام محمدباقر (ع) میفرماید:کَأنّی بِأَصحابِ القائمِ (عج) وَ قَد اَحاطوا بِما بَینَ الخافِقینَ فَلَیس مِن شَیءٍ اِلاّ وَ هُوَ مُطیعٌ لَهمُ.
گویا یاران حضرت قائم (عج) را میبینم که بر شرق و غرب عالم سُلطه یافتهاند و دیگر چیزی وجود ندارد که مطیع و تحت فرمان آنان نباشد.
(کمالالدین، ج ٢، ص ٦٧٣ (حدیث پانزدهم
امام جعفرصادق (ع) میفرماید: المَهدی سَمِحٌ بِالمالِ شدیدٌ عَلی العُمّالِ رحیمٌ بِالمَساکینِ.
حضرت مهدی (عج) بخشنده است و مال را به وفور میبخشد، بر مسئولان و کارگزاران بسیار سختگیر و بر فقرا و ضُعفا رئوف و مهربان است.
(الملاحم و الفتن، ص ١٣٧ (حدیث شانزدهم
پیامبر (ص) میفرماید: افضلُ اَعمالٍ اُمّتی اِنتظارُ الفَرَج.
افضل اعمال امت من انتظار فَرَج و ظهور امام زمان علیهالسلام است.
(الشِّهاب فیالحِکَم و الآداب، ص ١٦)
امام زمان (عج) میفرماید:اَکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم.
برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است.
(کمالالدین، ج ٢، ص ٤٨٥)
امام علی (ع) میفرماید: اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحبالزمان علیهالسلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید.
(بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)
امام جعفرصادق (ع) میفرماید: مَن ماتَ مِنکُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ کان کَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی (علیهالسلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیّت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد.
(بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
پیامبر (ص) میفرماید: مَن اَنکَرَ القائِمَ مِن وُلدی أَثناءَ غَیبَتِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً.
کسی که قائم (مهدی) را که از فرزندان من است در دوران غیبتش مُنکِر شود، بر حالت جاهلیت قبل از اسلام از دنیا خواهد رفت.
(منتخبالاثر، ص ٢٢٩)
امام جعفرصادق (ع) میفرماید: لَو لَمْ یَبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یَومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِکَ الیَومَ حَتّی یَخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت (علیهالسلام) ظهور یابد.
(منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
امام زمان (عج) میفرماید: فَاِنّا یُحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِکُم و لایَعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخبارکُم.
ما از اوضاع شما کاملاً باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست.
(بحار، ج ٥٣، ص ١٧٥)
امام زمان (عج) میفرماید: اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ کما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.
من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند.
(بحار، ج ٧٨، ص ٣٨)
امام صادق (ع) میفرماید: المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَر کَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یَدَی رُسولِ الله صلیالله علیه و آله یَذُبُّ عَنهُ.
کسی که در انتظار امام دوازدهمین خود به سر میبرد همانند کسی است که در رکاب رسول خدا (صلیالله علیه و آله و سلم) شمشیر کشیده و از آن حضرت دفاع مینماید.
(کمالالدین، ص ٦٤٧)
امام زمان (عج) میفرماید: إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم ولا ناسین لِذِکرِکُم و لَولا ذلِکَ لَنَزلَ بِکُم اللّأْواءُ وَاصطَلَکُمُ الأَعداءُ.
ما در رعایت حال شما هیچ کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نمیبریم وگرنه محنت و دشواریها شما را فرا میگرفت و دشمنان شما را از بُن و ریشه قلع و قمع میساختند.
(بحار، ج ٥٣، ص ٧٢)
امام محمدباقر (ع) میفرماید: وَ قَتلُ غلامٍ مِن آلِ مُحمّدٍ عَلیهِمُ السلامُ بَینَ الرُّکنِ و المَقامِ اِسمُهُ محمدُبنُ الحَسَنِ «اَلنَّفسُ الزّکیِّةِ».
(از علائم نزدیک ظهور حضرت) جوانی از آل محمد (علیهالسلام) به نام محمد بن الحسن «نفس زکیّه» میان رکن حجرالاسود و مقام ابراهیم به شهادت میرسد.
(بحار، ج ٥٢، ص ١٩٢)
امام جعفرصادق (ع) میفرماید: لَیسَ بَینَ قِیامِ قائِمِ آلِ مُحمدٍ علیهم السلام وَ بینَ قَتلِ النّفسِ الزّکِیّةِ الاّ خَمسَ عَشَرَةَ لیلةً.
فاصله میان قیام قائم آل محمد (علیهالسلام) و شهادت «نفس زکیه» تنها پانزده روز خواهد بود.
(بحار، ج ٥٢، ص ٢٠٣)
امام جعفرصادق (ع) میفرماید:
قُداّمُ القائِمِ مَوتَتان: مَوتٌ احمرُ وَ موتٌ اَبیضُ حتّی یَذَهَبَ مِن کُلِّ سبعةٍ خمسةٌ! اَلموتُ الأحَمرُ السَیفُ و المَوتُ اَلأَبْیَضُ الطَاّعونُ.
پیش از قیام حضرت، دو نوع مرگ و میر خواهد بود: یکی مرگ سرخ و دیگر مرگ سفید آنچنان (سهمگین و هولناک) که از هر هفت نفر پنج نفر از بین خواهند رفت! مرگ سرخ با شمشیر (اسلحه) و مرگ سفید بیماری (همهگیر) طاعون است.
(کمالالدین، ص ٦٥٥)
لِصاحِبِ هذاالْامْرِ غَیبَتانِ احْداهُما تَطُولُ حَتَّی یقُولَ بَعْضُهُمْ: ماتَ، وَ بَعْضُهُمْ: قُتِلَ وَ بَعْضُهُمْ: ذَهَبَ. وَلا یطَّلِعُ عَلی مَوْضِعِهِ احَدٌ مِنْ وَلی وَلا غَیرِهِ الَّا الْمَولی الَّذی یلی امْرَه.
حضرت صاحب الامر مهدی موعود (عج) دو نوع غیبت خواهد داشت؛ یکی از آنها طولانی خواهد بود، به طوری که بعضی میگویند او از دنیا رفته است و بعضی دیگر میگویند کشته شده و عدهای نیز میگویند او قیام کرده و رفته است. امّا هیچ کس از دوست و دشمن به جای او اطلاع نخواهد یافت، مگر کارگزاران ویژه اش که مأمور اجرای فرامین آن بزرگوار هستند.
(معجم احادیث المهدی علیه السلام، ج ۳، ص ۳۶۶)
لَوْ لَمْ یبْقِ مِنَ الدُّنْیا الَّا یوْمٌ واحدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ ذلِک الْیوْمَ حَتَّی یخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلدی، فَیمْلَأُها عَدْلًا وَ قِسْطاً کما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً، کذلِک سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّه یقُولُ.
اگر از عمر دنیا حتی یک روز هم باقی نماند، خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا مردی از فرزندانم ظهور نماید و دنیا را از عدل و داد پرکند؛ همان طوری که از ظلم و ستم و ناعدالتی پر خواهد شد. من از رسول خدا صلی الله علیه و آله این گونه شنیده ام.
(کمال الدین و تمام النعمة، ص ۳۱۸)
انتهای پیام/
ان شاءالله ظهور مولامون نزدیک باشه.