به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدلینگ یکی از جدیدترین شغلهایی است که در سالهای اخیر در کشورهای مختلف و همچنین ایران بازار داغی پیدا کرده است. مدلینگ اگرچه یک جرم نیست و ظاهری سالم دارد، اما آسیبهای اجتماعی ناشی از آن باعث شده تا برخی از آنها هزینه زیادی را برای مسائل و مشکلات خانوادگی بپردازند. از طرفی دختران و پسران جوان هم که در این اوضاع نابسامان اقتصادی و اشتغال، سودای مال و شهرت دارند، به جای تلاش عاقلانه برای کسب شغل، جذب درآمدهای هنگفت و نامتعارف آژانسهای مدلینگ میشوند.
مدلینگ در ایران
مدلینگ هنگام ورودش به ایران به سالن ترانزیتی برای جوانان ناآگاه ایرانی تبدیل شد که خواسته و ناخواسته در دام شیادانی گرفتار میشدند که آنها را به آنسوی مرزها راهی و در آنجا به فروش میگذاشتند. همین مسائل باعث شد که با آنها برخورد شود و خیلی زود مدلینگ به یک صنعت زیرزمینی تبدیل شود. اما این تمام ماجرا نبود. آگهیهای آموزش و جذب مدلینگ در فضای مجازی و در و دیوار شهر کافی بود تا دختران و پسران زیادی را در دام خود بیندازند. در تعاریف مدلها در سطح جهانی آمده است: «قد باید برای خانمها حداقل ۱۷۰ سانتیمتر و برای آقایان ۱۸۰ سانتیمتر باشد. وزن هم باید مطابق استاندارد جهانی و برابر با وزن مانکن تایید شده باشد. چهره نباید دارای نواقص واضح باشد که جلب توجه کند. بعد از آشناییکامل با قواعد حرکت و ژستها فرد میتواند در آژانسهای مدلینگ فعالیت کند.» در ایران، اما مدل شدن اگر زیرزمینی نباشد، به تبلیغ شال و روسری خلاصه شده است. اما اینها فقط یک روی سکه است.
خانههای مد مجازی
یک اکانت در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام کافی است تا شما خانه مد خود را در فضای مجازی راه اندازی کنید. آتلیههای عکاسی زیر زمینی بیشترین و بزرگترین حامیان صعنت مد در کشور هستند. حالا دیگر مدلها تنها سودای رفتن از کشور را ندارند. این روزها افراد زیادی در فضای مجازی برای جذب فالوور بیشتر و به طبع کسب درآمد زیاد از جمله مشتریان دائم این آتلیهها و خانههای مد هستند. افراد زیادی که با تبلیغات شال و روسری و مانتو، گمان میکنند که در حال تحول صنعت مد در کشور هستند.
مدلینگ، اما نوعی متفاوت
تعداد زیاد آنها باعث شده که این اینفلوئنسرها یا همان شاخهای اینستاگرامی برای جذب مخاطب خود ناچارا تن به هرکاری بدهند. مدل شدن هم یکی از آنهاست. حالا اگر چرخی در فضای مجازی بزنید افراد زیادی را میبینید که در بیوگرافی صفحات خود واژه مدل را یدک میکشند.
تعداد این افراد کم نیست به همین دلیل روز به روز برای متفاوت جلوه دادن خود تن به هرکاری میدهند. یکی از بدترین و سخیفترین آنها که به تازگی نیز چند پرترهای از آنها در فضای مجازی دست به دست شده سلفی آنها با کودکان فقیر است.
بله، درست خواندید! در بین همین اینفلوئنسرهای مدل در اینستاگرام که اغلب دغدغه محیط زیستی و گیاهخواری دارند و سبک زندگی سالم را تبلیغ میکنند، برای کسب در آمد بیشتر وجدان انسانی خود را زیر پا گذاشته و فقر مردم را دستمایه جذابیتهای بصری خود میکنند.
گفتنی است درحالی که معضل مدلینگهای مجازی این روزها امنیت جامعه را به خطر انداخته است، کارشناسان حوزه آسیبهای اجتماعی و نیروی انتظامی به جوانان در این مورد هشدارهای لازم را دادهاند. با این حال به نظر میرسد بیش از پیش باید بر فعالیت این افراد در شبکههای اجتماعی نظارت داشت.
منبع: مهر
انتهای پیام/