سرما باعث جلوگیری از رشد میکروب‌ها و فعالیت آنزیم‌های درون مواد غذایی یا کند شدن فعالیت آن‌ها می‌شود.

انجماد راهی برای کاهش سریع میکروارگانیسم‌ هافرزانه باقرزاده رئیس انجمن تغذیه استان البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  البرز، گفت: انجماد یکی از روش‌های نگهداری طولانی مدت مواد غذایی است که یکی از مهمترین روش‌های برای این امر استفاده از سرما و انجماد است.

او افزود:هدف نگهداری موادغذایی جلوگیری از تغییرات نامطلوب  غذا در فاصله زمانی بین تولید و مصرف است .

باقرزاده ادامه داد: سرما باعث جلوگیری از رشد میکروب‌ها و فعالیت انزیم‌های درون مواد غذایی یا کند شدن فعالیت آن‌ها می‌شود که عمل انجماد باعث کاهش سریع تعدادمیکروارگانیسم‌ها می‌شود.

او با اشاره به اینکه برای خارج کردن گوشت از حالت انجماد از روش‌های نادرست مانند حرارت دادن، خیساندن در آب گرم نباید استفاده شود ، افزود: جهت رفع انجماد مواد پروتئینی اصولی‌ترین روش این است که ۲۴ ساعت قبل از مصرف ماده غذایی منجمد را از فریزر به داخل یخچال منتقل کنیم.

باقرزاده در ادامه گفت: از روش‌های نگهداری مواد غذایی می توان به استفاده از حرارت، برودت و انجماد، خشک کردن، استفاده از مواد شیمیایی، غلیظ کردن، دود دادن، استفاده از اشعه، تخمیر و استفاده از انبار و سیلو اشاره کرد.

او افزود:روش‌های نگهداری اصولا بر مبنای حرارت دادن و حذف آب به خاطر جلوگیری از رشد میکروب‌ها و فعالیت آنزیم‌ها است.

رئیس انجمن استان البرز با اشاره به توصیه‌های لازم در خصوص مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر گفت : مدت نگهداری گوشت تازه ۲ تا ۳ روز در یخچال و ۶تا ۹ ماه در فریزر، مرغ تازه ۱ تا ۲ روز در یخچال و ۳ تا ۴ ماه در فریزر، گوشت چرخ کرده ۱۲ ساعت در یخچال و ۳ ماه در فریزر، ماهی تازه ۱ تا ۲ روز در یخچال، ۳تا ۵ ماه در فریزر، سبزی خورد شده ۱۲ ماه در فریزر نگهداری شود.

انتهای پیام/ر.و

روش های مناسب انجمادمواد غذایی

برچسب ها: تغذیه ، انجماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.