رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: میز‌های محصولات و کالا‌های مختلف باید بتوانند در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها نقش داشته باشند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حسینی در نشست میز ملی خرما که با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بوشهر برگزار شد، بیان کرد: میز‌های در نظر گرفته شده برای محصولات مختلف باید بتوانند به منظور تجاری سازی و ایجاد ارزش افزوده، در تصمیم گیری‌ها نقش ایفا کنند.

او با اشاره به اینکه میز ملی خرما دومین تجربه‌ای است که در بوشهر برگزار می‌شود، افزود: در میز خرما، با همکاری ذینفعان موضوع تجاری سازی و ایجاد ارزش افزوده را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: اولویت دادن به ایجاد ارزش افزوده منجر به حضور در بازار، پایداری در بازار و یافتن بازار‌های جدید می‌شود.

حسینی بیان کرد: اکنون هشت میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود و ۳۹ کشور تولید کننده این محصول هستند که ۱۰ کشور تولید کننده عمده به شمار می‌روند.

او با اشاره به تولید هزار و ۶۰۰ رقم خرما در جهان، عنوان کرد: در ایران ۶۰۰ و در استان بوشهر ۱۵۰ رقم خرما تولید می‌شود و کرمان و جنوب کرمان نخستین تولید کننده این محصول در کشورند و پس از آن، سیستان وبلوچستان، فارس و بوشهر تولیدشان نزدیک به هم است و بعد از آن خوزستان هرمزگان قرار دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به اینکه ۱۵ درصد خرمای بوشهر صادر می‌شود، سرانه مصرف خرما را در کشور ۵ تا ۷ و در بوشهر ۲۰ کیلوگرم عنوان کرد.

حسینی، اجرای طرح خوشه خرما از سال ۹۳ و برندسازی بین المللی دو نوع خرمای بوشهر را از فعالیت‌های صورت گرفته برای توسعه تولید و صادرات این محصول معرفی کرد و افزود: امسال میزان صادرات در استان بوشهر افزایش یافته و بازار‌های هدف هند، پاکستان، ترکیه، قزاقستان و عراق بوده است.

او، ادامه داد: قراردادی که کشورمان با حوزه اوراسیا داشته می‌تواند ما را به کشور به سی آی اس نزدیک کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: صادرات خرما از کشور، در سال ۹۱ تا ۹۶ از ۱۷۸ به ۳۳۷ میلیون دلار رسیده و انواع مضافتی کبکاب استعمران شاهانی و پیارم بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده‌اند، اما در پنج ماه امسال صادرات روند کاهشی داشته که یکی از علت‌های آن می‌تواند اصلاح نرخ پایه صادراتی باشد که برای همه اقلام صادراتی رخ داده است.

انتهای پیام/ک

روند کاهشی صادرات خرما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.