حمیدیه گفت: ما باید پالایشگاهی را در کشور ایجاد کنیم که نه‌تنها از خون بندناف بلکه از سایر محصولات بندناف هم بتوانیم استفاده کنیم.

خبرنگار: آقایی/ضایعات زایمانی نباید دور ریخته شوند / مهیا کردن پالایشگاه بندناف در کشور

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همایش بزرگداشت روز جهانی خون بندناف که صبح امروز در سالن همایش پژوهش‌های رویان برگزار شد، درباره قدمت نخستین پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در دنیا، اظهار کرد: شاید در سال ۱۹۶۸ میلادی که نخستین پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز اتفاق افتاد، کسی تصور نمی‌کرد که خون بندناف این قدر اهمیت پیدا کند و اولین پیوند خون بندناف در فرانسه انجام شد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: تا سال ۸۵ چند نمونه پیوند کودکان انجام شده بود که چون اثر بخش نبودند قرار بود به طور کلی پیوند حذف شود اما خون بندناف باقی ماند و توسعه هم پیدا کرد.

حمیدیه افزود: اولین پیوند خون بندناف در کودکان انجام شد. به طور کلی ۱۳ تا ۱۴ بیماری در کودکان به کمک خون بندناف درمان می‌شوند. در رشته‌های دیگر پزشکی هم قرار شد از خون بندناف استفاده شود.

ضایعات زایمانی زباله نیستند

او تأکید کرد: ما باید امکانی را فراهم کنیم که بتوانیم در کشور از همه ضایعات زایمانی استفاده کنیم، ضایعات زایمانی زباله نیستند و نباید دور ریخته شوند. کشوری که قصد داشته باشد پیشرفت کند، باید بتواند همه کارهایش را خودش انجام دهد و خودکفا باشد. ما امروزه در کشور متأسفانه صنعت داروسازی و خودروسازی نداریم و تنها کارخانه داروسازی و خودروسازی داریم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ما در حوزه سلول‌های بنیادی به سراغ کشوری مانند چین هم می‌رویم و نمونه‌های خود را به این کشور صادر می‌کنیم.

حمیدیه یادآوری کرد: دو کار مهم در حوزه سلول‌های بنیادی و خون بندناف باید انجام شود که یکی برنامه ناوگان جابجایی سلول‌های بنیادی و دیگری فراهم آوردن پالایشگاه خون بندناف و سلول‌های بنیادی است. ما باید در کشور پالایشگاهی برای بندناف فراهم کنیم که بتوانیم علاوه بر خون از دیگر محصولات بندناف مانند بافت بندناف هم استفاده کنیم. متأسفانه امروزه آلبومین خون ما استخراج می‌شود و ما این آلبومین استخراج شده را به کشور‌های خارجی می‌دهیم سپس آنها این آلبومین استخراج شده یا IVIG را با قیمتی هزاران برابر به ما برمی‌گردانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار