کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر درباره پیامد‌های برخورد خشونت‌آمیز پلیس بولیوی در قبال معترضان در روز‌های اخیر هشدار داد.

هشدار کمیسر عالی سازمان ملل درباره خشونت پلیس بولیوی در قبال معترضانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، روز شنبه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: استفاده افراطی از زور بسیار خطرناک است و می‌تواند به وخامت بیشتر اوضاع منجر شود.

میشل باشله همچنین گفت: ۱۷ نفر از ابتدای اعتراضات در بولیوی کشته شده‌اند که ۱۴ نفر از آن‌ها از شش روز پیش، زمان فرار اوو مورالس به مکزیک، کشته شده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «علت مرگ نخستین قربانیان، وقوع درگیری‌های خشن میان تظاهرکنندگان رقیب بود، ولی افرادی که به تازگی کشته شده اند به دلیل استفاده نامتعارف پلیس و ارتش بولیوی از زور، جان خود را از دست داده اند. این رفتار بسیار خطرناک است و اوضاع را آرام نمی‌کند.»

خانم باشله همچنین بازداشت‌های گسترده را محکوم کرده است. به گفته او بیش از ۶۰۰ نفر از روز ۲۱ اکتبر بازداشت شده اند. بسیاری از این افراد در روز‌های اخیر بازداشت شده اند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر از مقامات بولیوی خواست تعداد افراد بازداشت شده، زخمی و کشته شده در جریان تظاهرات را اعلام کنند. او همچنین خواهان انجام تحقیقات سریع، بی طرفانه، شفاف و کامل درباره رویداد‌های بولیوی شد.

اوو مورالس که از سوی کمیسیون انتخابات این کشور برنده انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور اعلام شده بود، به دنبال افزایش اعتراضات به نتایج انتخابات مجبور شد از سمت خود استعفا کند. مورالس روز یکشنبه و در پی اعتراض مخالفان از سمت خود کناره‌گیری کرد. کشور‌هایی مانند روسیه و آرژانتین مخالفان در بولیوی را عامل انجام کودتا در این کشور اعلام کرده‌اند.

«جنینه آنز»، معاون دوم سنای بولیوی، روز سه‌شنبه در یک جلسه ویژه پارلمان که برای پذیرش رسمی استعفای اوو مورالس برگزار شده بود، خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی اعلام کرد. دادگاه قانون اساسی بولیوی قانونی بودن انتقال قدرت را تأیید کرد. بر اساس خبرها، نظامیان بولیوی نیز از وی اعلام حمایت کرده‌اند.

ونزوئلا، کوبا، مکزیک و نیکاراگوئه وقایع در بولیوی را که با تظاهرات خشونت‌آمیز، حمله به مقامات، حوادث آتش‌سوزی و اشغال ساختمان‌ها همراه بود، کودتا توصیف کرده‌اند. روسیه نیز گفته است که اقدامات مخالفان شبیه یک «کودتای هماهنگ شده» بود.

پس از استعفای اجباری مورالس، هواداران او در اعتراض به اینکه جنینه آنز خود را رئیس‌جمهور موقت خواند، به خیابان‌ها ریختند که این اعتراضات با مداخله نیرو‌های امنیتی به خشونت کشیده شد (اینجا).

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار