به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، همه
بنادر بعد از بهره برداری نیاز به
لایروبی دارند. حرکت ماسههای کف دریا به سمت بندر سبب انباشت رسوبات و کاهش عمق حوضچهها میشود. لایروبی بنادر تا پیش از این با استفاده از کشتیهای لایروب و به صورت تصادفی انجام میشد. سرعت، دقت و تشخیص نقطهای مناطق نیازمند به لایروبی، از جمله محاسن استفاده از ماسههای رنگی است.
رضوانی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در این باره میگوید: رسوب گذاری در بنادر شمالی درصد بالایی دارد؛ بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی از فروردین ۹۷ کار روی طرح سند بای پسینگ را آغاز کرد. در این طرح با استفاده از شنهای رنگی که در کف دریا ریخته میشود به بررسی چالشهای رسوب گذاری در بندر میپردازیم.
او افزود: برای لایروبی بنادر شمال سالانه ۱۵ میلیارد تومان هزینه میشد که با استفاده از این روش میتوان هزینه لایروبی را نسبت به استفاده از کشتیهای لایروب تا یک پنجم کاهش داد.
چند سالی است که برای تعیین محل دقیق رسوبات، راهکاری در سطح بین المللی انجام شده است. استفاده از ماسههای رنگی که رنگ آنها در آب حل نمیشود و با رهگیری آنها میشود منشا رسوبات را که در کانال بندر است مشخص کرد و با استفاده از پمپها آنها را از غرب بندر به شرق بندر که دچار فرسایش شده انتقال داد.
حیدری کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد در این باره میگوید: با توجه به مشکلات رسوب گذاری و کاهش سطح تراز آب دریای خزر به فکر استفاده از روشهای نوین مقابله با رسوب گذاری افتادیم. با این روش دو تا فرآیند رسوب گذاری در غرب بندر و فرسایش در شرق بندر امیرآباد حل میشود و همچنین در کانال و حوضچه هم رسوب گذاری انجام نمیشود.
او افزود: در این روش ماسههای رنگی در چند کیلومتری دریا رها سازی میشوند و حرکت امواج آنها را به سمت دهانه بندر هدایت میکند. بعد از مدتی با نمونه برداری از عمق حوضچهها مکانهایی که نیاز به لایروبی دارند مشخص میشوند.
بعد از اینکه بندر ساخته میشود در اثر اندر کنشی که بین ساخت بندر و محیط طبیعی ساحل رخ می دهد بندر در انتقال طبیعی رسوبات مانع ایجاد میکند و رسوبات در یک طرف بندر انباشته میشود و خودشان را به دهانه بندر میرسانند و مشکل در ناوبری ایجاد میکنند.
روشهای بسیاری برای مدیریت این موضوع و راحتی تردد در بندر وجود دارد که لایروبی با کشتیهای لایروب از روشهای سنتی است.
حاجی زاده مدیر تحقیقات طرح با اشاره به لزوم استفاده از روشهای نوین مقابله با رسوب گذاری میگوید:این طرح توسط سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری دانشگاه تهران برای نخستین بار در کشور و در بندر امیرآباد بهشهر اجرایی میشود.
این روش شناخت بهتری از دینامیک انتقال رسوب را در اختیارمان میگذارد . در این روش از ماسههای رنگی که با فلورسنت رنگ آمیزی شده اند و در محیط دریایی ماندگاری رنگ دارند استفاده میکنیم.
او افزود: پس از شن ریزی در فواصل مختلف زمانی. حدودا هر ماه ماسهها را جمع آوری کرده و از روی این ماسهها به اطلاعاتی مثل میزان جابه جایی و حجم رسوب پی میبریم.
این روش نه تنها در لایروبی بنادر بلکه در ساخت و طراحی سازههای دریایی نیز کاربرد فراوانی دارد.
گزارش از سارا فرهمندراد
انتهای پیام/س