باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

دانشجویان دانشگاه تهران با ساخت قایق ربات خودران به دغدغه لایروبی بنادر پایان دادند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، طبق قرارداد بندر امیرآباد و دانشگاه تهران، دانشجویان مهندسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی دانشگاه تهران که مجموعا یک گروه ۱۲ نفره بودند، توانستند قایق ربات خودران خورشیدی را طراحی کنند و بسازند.

مهم‌ترین وظیفه قایق ربات خودران ترسیم نقشه هیدروگرافی کف بنادر، رودخانه ها، سد‌ها و دریاچه‌ها و دریا‌ها به صورت آنلاین در دفتر کار و ذخیره در کامپیوتر است.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

یوسف سلمانی عضو تیم ساخت قایق ربات خودران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: کنترل، حفاظت و پایش عمق اسکله‌ها و حوضچه‌های بنادر، حالت دستی و کنترل از راه دور، تامین انرژی پاک و استفاده از پنل‌های خورشیدی با توان بالا، بدون صدا و نویز و پایش وضعیت محیط و اطراف قایق از دیگر اهداف این قایق ربات خودران است.

وی افزود: همچنین از این قایق ربات خودران می‌توان برای پایش کیفیت آب پشت سدها، نگهبانی دریایی، اهداف نظارتی و اخطار سونامی استفاده کرد.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

علی کیاپی عضو تیم ساخت قایق ربات خودران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: برای ساخت این قایق ربات خودران که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، ۲ سال زمان برد.

وی با بیان اینکه این قایق در سازمان ثبت اختراعات و مالکیت‌های صنعتی ثبت اختراع شده است، افزود: اکنون این قایق فقط در بندر امیرآباد بهشهر مورد استفاده واقع می‌شود.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

تبدیل یک محصول علمی به یک طرح صنعتی

حسین موسی زاده عضو تیم ساخت قایق ربات خودران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: اگرچه کار بر روی این طرح کاملا به صورت علمی بوده است، اما انتظار از آن به عنوان یک طرح صنعتی و تاکید کارفرما، تعهد و انگیزه مجریان را چند برابر کرد تا به خروجی طرح مانند یک محصول صنعتی شده نگاه کنند.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

قایق ربات خودران مروارید در دنیا بی نظیر است

فرشید منحصری عضو تیم ساخت قایق ربات خودران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: قبل از شروع به ساخت طرح، حدود ۴۰ مورد از شناور‌های سطحی و زیرسطحی ربات در دنیا (مثل DARPA طرح نیروی دریای آمریکا، Speringer و کت وان) مطالعه شدند و امروزه می‌توان ادعا کرد که جامعیت و قابلیت‌هایی که قایق ربات مروارید دارد در هیچ یک از طرح‌های فوق وجود ندارد.

وی افزود: ممکن است بتوان یک یا چند مورد از این خصوصیات یا کاربرد‌ها را در برخی از قایق ربات‌های دیگر یافت، اما نمی‌توان تمام آن‌ها را یک جا و در کنار هم در طرح دیگری جز قایق ربات خودران پایش بنادر مروارید مشاهده کرد.

منحصری گفت: این قایق ربات خودران خورشیدی به علت رزمندگان بزرگ عملیات مروارید به نام مروارید ثبت شده است.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

تا قبل از ساخت این قایق ربات خودران، پایش عمق اسکله و حوضچه‌های بندر امیرآباد پرهزینه و با استهلاک مکانیکی بالا و البته با خطای زیاد انجام می‌شد، اما با ساخت این قایق مشکلات لایروبی بندر حل شده است.

الهام عمرانی عضو تیم ساخت قایق ربات خودران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: این قایق با نقشه‌های هدروگرافی از کف بنادر می‌تواند به کشتی‌های لایروبی کننده مسیردهی کند.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

تاریخچه لایروبی در ایران

لایروبی در ایران به مفهوم جدید آن سابقه زیادی ندارد ئ. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی برای لایروبی بنادر غالباً از توان و تخصص شرکت‌های خارجی بهره می‌گرفت.

دولت ایران به دلیل نداشتن ناوگان لایروبی، حق لایروبی اروند را به مدت ۵ سال به عراق واگذار کرد و همزمان سازمان بنادر و دریانوردی را موظف به تجهیز ناوگان لایروبی خود کرد و ناوگان لایروبی ایران بتدریج در طول چهاردهه گذشته ایجاد شد.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

اهداف و مزایای لایروبی:

محققان معتقدند لایروبی اهدافی را در پی دارد که به اختصار شامل عمیق کردن رودخانه‌ها و یا دریاچه‌ها و یا حوضچه بنادر، پر کردن گودی‌ها در زیر آب یا خشکی، جایگزینی مواد با کیفیت خوب و مناسب به جای مواد ضعیف در زیر آب می‌شود.

در بسیاری از نقاط جهان شن و ماسه و لای حاصل از لایروبی، در آبادسازی و ترمیم نواحی احداث ساحل جزایر مصنوعی و یا ساخت موج شکن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

یکی از مزایای مهم لایروبی افزایش مواد مغذی آب در طی پاشیده شدن آب بر سطح دریا است که موجب افزایش فیتوپلانکتون‌ها و رشد جلبک‌ها می‌شود.

مورد دوم طی انجام عملیات لایروبی در بنادر، علی الخصوص بنادر ماهیگیری، لنگرگاه‌ها و کانال‌ها، باعث افزایش غلظت فلزات سنگین به ویژه در لنگرگاه‌های حمل مواد نفتی ایجاد می‌شود.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

فلزات سنگین از جمله کادمیوم و نیکل، ناشی از بقایای تخلیه مواد نفتی است که جذب رسوبات دانه ریز می‌شوند و در حین انجام عملیات لایروبی در داخل آب به صورت معلق در می‌آیند.

این مواد با گذشت زمان به وسیله آب رقیق شده و از غلظت آن‌ها کاسته خواهد شد.

قایق ربات خودران تنها قایق کشور است که فقط در بندر امیرآباد بهشهر فعال است و قرار است ۴ نمونه دیگر هم در بنادر دیگر کشور به منظور لایروبی به آب انداخته شود.

خداحافظی با لایروبی سنتی در بنادر

گزارش از سیده حکیمه موسوی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار