آمار‌ها نشان می‌دهد روند منطقی مصرف بنزین بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی با حذف کارت سوخت و نوسان ارز سیر صعودی و خسارت‌باری به خود گرفت.

حذف کارت سوخت چه بلایی بر سر مصرف بنزین آورد؟ +جدولبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و راه افتادن کارت سوخت برای خودروها، از تیرماه سال ۸۶ روند فزاینده مصرف این فرآورده نفتی متوقف شد و قاچاق سوخت نیز تقریبا صفر شد.

علاوه بر آن شاهد کاهش چشمگیر مصرف بنزین بودیم به گونه‌ای که مصرف از ۷۳.۶ میلیون لیتر در سال ۸۵ به ۶۶.۲ میلیون لیتر در سال ۸۶ کاهش یافت.

با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها در آذرماه ۸۹، روند کاهش مصرف بنزین تشدید شد به گونه‌ای که مصرف آن در سال ۹۰ به ۵۹.۹ میلیون لیتر در روز رسید.

توقف اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در اواخر دولت دهم و تصمیم دولت یازدهم مبنی بر حذف سهمیه بندی بنزین و کارت سوخت از خردادماه ۹۴، روند فزاینده مصرف این فرآورده نفتی را به خصوص در سال ۹۷ به همراه داشت.

در همان ماه‌های نخست سال ۹۴ که این اقدام صورت گرفت رئیس جمهور توئیت کرد «بنزین دو نرخی ایجاد فساد می‌کرد به همین دلیل آن را تک نرخی کردیم. حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری در پرداخت یارانه‌ها در سال داریم.» فارغ از این استدلال، آمار‌ها گویای این واقعیت است که مصرف بنزین از حدود ۷۱ میلیون لیتر در سال ۹۴ به ۹۱.۷ میلیون لیتر در سال ۹۷ رسید که براساس نمودار‌ها رشد غیرطبیعی را طی کرده است.

حذف کارت سوخت چه بلایی بر سر مصرف بنزین آورد؟ +جدول

آمار‌ها گویای این واقعیت است که عوامل مختلفی از جمله سهمیه‌بندی و کارت سوخت باعث شد روند مصرف در این دوره زمانی حتی با وجود نوسان ارزی سال‌های ۹۰ و ۹۱ سیر منطقی داشته باشد.

سال ۸۴ مصرف بنزین ۶۷ میلیون لیتر بوده و ۱۰ سال بعد نیز با وجود افزایش خودرو‌ها و در نظر گرفتن متغیر‌های دیگر حداکثر ۴ میلیون لیتر به مصرف افزوده شده است. اما با حذف کارت سوخت روند صعودی بدون هیچ محدودیت آغاز شد و در نهایت دولت برای جبران این تصمیم اشتباه خود، در حال حاضر به سه برابر کردن قیمت این فراورده نفتی روی آورده است.

کار به جایی رسید که مسئولان نیز در شرایط تحریمی احساس خطر می‌کنند که ادامه یافتن شیوه مصرف، ما را در آینده نزدیک به واردکننده این سوخت تبدیل می‌کند. یکی از دلایل افزایش قیمت بنزین نیز همین عامل دانسته شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در این رابطه گفته است اگر روند مصرف بنزین با شرایط قبل ادامه می‌یافت سال ۱۴۰۰ با وجود سرمایه گذاری ۴.۲ میلیارد دلاری روی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به واردکننده بنزین تبدیل می‌شویم.

آمار‌های دستگاه‌های دولتی نشان می‌دهد حذف کارت سوخت از سوی مسئولان درست و کارشناسی نبود و دلایل آن همچنان مبهم و سوال برانگیز است. معلوم نیست با کدام منطق اقتصادی این کار صورت گرفت.

علاوه بر حذف کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین، نوسانات ارزی در سال ۹۷ باعث شد تا قاچاق این فرآورده نفتی جذابیت بالاتری پیدا کند و فاصله قیمت آن در مقایسه با کشور‌های همسایه این پدیده شوم را رونق بیشتری بخشد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آقای وزیرنفت پاسخ بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
ا مردم قول دادن بچه های خوبی باشن اینترنت رو وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
جناب زنگنه پاسخگو باشد ولی .....
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۳:۱۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
یکی از مهم ترین دلایل مصرف بالای بنزین در ایران وجود خودرو های پر مصرف با تکنولوژی ۳۰ سال پیش هست که هنوز روی خط خودروساز ها در حال تولید هستن. و جدا از اون با وجود ترافیک شهری و بنزین بی کیفیت مصرف این خودرو ها دوبرابر عدد اعلامی کارخانه هست.
موتور سیکلت ها نیز مصرف بالایی دارند و آلودگی بسیار زیادی نسبت به خودرو تولید میکنند
اگر بتوانند موتور سیکلت هارو برقی کنند و خودروهای هیبرید و برقی جایگزین کنند مصرف بنزین یک سوم میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۴۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بنزین رو برگردونید همون حالت قبل دیگه
گناه داریم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
از قدیم گفتن :
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لپ لپ خورد که دانه دانه
Iran (Islamic Republic of)
Masome
۱۲:۲۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
Internet vasle?