به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صادق دیجوری کارشناس مراقبت پرواز شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران امروز در همایش دورههای آموزش شرکت فرودگاهها با بیان اینکه تاخیر در انجام پروازها چند دلیل مهم دارد که مهمترین آن نقص فنی هواپیماها و وجود مشکل در فرودگاههای مبدا و مقصد است، افزود: ایر لاینها اولین نهادی هستند که به دلیل انجام نشدن به موقع پروازها متضرر میشوند و به دلیل اینکه پرواز مسافران به موقع انجام نمیشود فرودگاههای مقصد و مبدا هم دچار ضرر و زیادی زیادی میشوند
او توضیح داد: نقص فنی هواپیماها وجود مشکل در فرودگاههای مبدا و مقصد، تاخیر از طرف فرودگاه مبدا، نا مساعد بودن هوا و شرایط جوی ومحیطی از جمله دلایل تاخیر در انجام پروازها به شمار میرود.
دیجوری بیان کرد: مسائلی از جمله تکمیل ظرفیت پارکینگ، انجام مانور یا تشریفات از دیگر اقداماتی است که ممکن است زمینه ساز انجام در تاخیر پروازهای باشد.
بیشتر بخوانید: ابلاغ اعتبار ۱۱۱ میلیارد تومانی برای بازسازی مناطق زلزلهزده
کارشناس مراقبت پرواز شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران اظهار کرد: در زمان تاخیر واحد پاسخگو شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها هستند، اما متاسفانه در برخی از مواقع به دلیل وجود نارسایی در اطلاع رسانی به موقع مسافران بلا تکلیف میشوند که این خود باعث افزایش نارضایتی مسافران میشود.
او با تاکید بر اینکه به طور معمول ایر لاینها باید درباره تاخیر پروازها پاسخگو باشند گفت: در زمان تاخیر عوارض و هزینه فرودگاهها افزایش مییابد، اما امیدواریم طی تفاهمی که بین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها انجام میشود میزان تاخیرات در پروازها کاهش بیابد.
دیجوری اظهار کرد: نا مساعد بودن هوا در فرودگاههای مبدا و مقصد و تکمیل شدن ظرفیت پارکینگها باعث میشود که هواپیما از مبدا به موقع پرواز نکند چرا که در فرودگاه مقصد ظرفیتی برای جای پارک هواپیما نیست.
کارشناس مراقبت پرواز شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران بیان کرد: ممکن است در زمان افزایش دمای هوا پروازها با تاخیر انجام شوند و در برخی از مواقع هم باندهای فرودگاه به دلیل پوشیده شدن از برف امکان پرواز را به خلبان نمیدهد.
او یاد آور شد: بیشترین مشکل مسافران در بخش هواپیمایی و فرودگاهها آن است که نماینده ایر لاین به دلیل کم تجربه بودن پاسخگو نیست که این خود باعث افزایش بلا تکلیفی مسافران میشود.
دیجوری در ادامه به پروازهای چارتری هم اشاره کرد و گفت: پرواز چارتری در مواردی که شرکتهای هواپیمایی میخواهند مانع ضرر و زیان شوند اقدام به چارتر میکنند به طوری که ممکن است یک شرکت هواپیمایی را دربست بگیرد و یا تعدادی از صندلیها را که اطمینان میدهند مسافری برای آنها وجود ندارد را از طریق چارتر میفروشند.
کارشناس مراقبت پرواز شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران با بیان اینکه مشکل اصلی پروازهای چارتری لحظه آخری بودن آن است، گفت: همین موضوع باعث میشود که حقوق مسافری برای پروازهای چارتری گرفته نشود در حالی که اگر پروازی در این بخش تاخیر و یا کنسل شود امکان پس دادن آن وجود ندارد.
او به بالا بودن پروازهای چارتری هم اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه در برخی از زمانها مسافر در مبدا و یا مقصد کم است بنابراین فروشنده تصمیم میگیرد قیمت بلیط در یک طرف را گران کند، اما قیمت در مسیر دیگر را ارزان بفروشد.
دیجوری اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیط چارتری را به دلیل آنکه دلال بازی در آن کاهش یابد ممنوع کرده است، اما هنوز فروش بلیط چارتری در مسیرهای گردشگری از جمله کیش و قشم وجود دارد.
کارشناس مراقبت پرواز شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران در ادامه به نقص فنی هواپیماها هم که باعث تاخیرات در پروازها میشود گفت: مشکلات فرودگاهها در هنگام تاخیرات پروازها افزایش مییابد و پروسه بسیار طولانی دارد و در زمان کامل بر طرف نشدن نقص فنی اجازه پرواز داده نمیشود و فردی که مجوز را صادر میکنند باید به صورت کامل این موضوع را بررسی کند.
او افزود: شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران در هنگام تاخیرات و یا نقص فنی باید تجهیزات لازم، بسته شدن باند و ارائه مجوزهای پرواز را به صورت کامل بررسی کند و این شرکت در زمان بحران و تاخیرات به صورت کامل باید به مسافران پاسخگو باشد.
دیجوری با اشاره به اینکه سه شرکت هواپیمایی، فرودگاه و مسافران از تاخیرات زیان میبینند گفت: یکی از اصلیترین مشکلات در این بخش این است که هواپیما بیش از ۳ ساعت روی باند قرار میگیرد تا اقداماتی از جمله نظافت، خارج شدن مسافران و بار و سوختگیری انجام شود در حالی است که پروازهای لوکوست و خارجی مدت زمان انجام این اقدامات را به ۲۰ دقیقه رسانده است.
کارشناس مراقبت پرواز شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران یادآور شد: تعداد ظرفیت پارکینگها در فرودگاه مهر آباد ۵۴ عدد است و مشکل اصلی ما در این بخش کمبود ظرفیت پارکینگ نیست بلکه مدت زمان طولانی است که هواپیماها در فرودگاهها قرار میگیرد.
او تاکید کرد: ظرفیت پارکینگها در مواقع بحرانی بسیار تعیین کننده و ضروری هستند.
دیجوری با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری تنظیم کننده مقررات و نظارت بر اجرای آن است گفت: این سازمان برنامه ملی را برای انجام تمام تعهدات تعریف میکند.
کارشناس مراقبت پرواز شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران تصریح کرد: شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران که عهده دار مسئولیت فرودگاهها و ناوبری هوایی است از سال ۱۳۶۹ با مجوز رسمی از سازمان هواپیمایی کشوری جدا شده و ۶۰ تا ۷۰ شرکت و سازمان از جمله ایر لاینها، سازمان هواپیمایی کشوری، گمرک، اداره گذرنامه با شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران ارتباط مستقیم دارند.
او تاکید کرد: تبدیل کردن زمین و اراضی به پارکینگ برای هواپیماها هزینه بسیار بالایی دارد بنابراین باید به جای افزایش ظرفیت فرودگاهها مدت زمان قرار گیری هواپیما را کاهش دهیم.
انتهای پیام /