به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام میگیرد. توصیه اکید میشود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود. دقت داشته باشید مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.
مسافران سفرهای خارجی، دقت داشته باشند در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نمودهاند و تمایل دارند بیشتر از ۳۰ روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، ابتدا باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.
پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه ارسال اطلاعات به همتا نمایان میشود که با انتخاب گزینه ارسال اطلاعات به همتا اطلاعات برای سامانه همتا ارسال میشود و در صورت تأیید اطلاعات توسط سامانه همتا، پیامکی برای پرداخت تعرفه بابت خدمات همتا به شما ارسال میشود. پس از پرداخت این هزینه در سامانه همتا، بلافاصله کد فعالسازی به شماره سیمکارت ثبت شده در گمرک پیامک میشود.
لازم به ذکر است که فقط دستگاههایی که اطلاعات آنها صحیح و کامل باشد ثبت میشوند.
در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کردهاید و دستگاهتان قانونی شده است ولی کد فعالسازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کردهاید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش "ثبت اطلاعات مسافری" کد فعالسازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.
سپس فرایند فعالسازی را طبق آموزش فعالسازی دستگاه انجام دهید.
مسافران خارجی میتوانند با مراجعه به سایت اینترنتی گمرک به نشانی https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister، نسبت به پرداخت عوارض دستگاه خود اقدام نماید. لازم به ذکر است بنا اطلاعرسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا ۳ ماه پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفهای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.
نحوه ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، بهصورت تصویری در زیر آورده شده است.
در اولین مرحله به سایت اینترنتی گمرک به نشانی https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister، مراجعه کنید.
پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.
شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیمکارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شمارهگیری #۰۶#*، قابلرؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید ۱۵ رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.
در دستگاههای معتبر و استاندارد، هر ۳ شناسه (IMEI) درج شده در هر ۳ محل، با یکدیگر یکسان است؛ بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاهتان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.
دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیمکارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه (IMEI)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.
برای آشنایی با خطاهای سامانه و راه حلها، میتوانید صفحه خطاهای "استعلام شناسه از سامانه همتا" را ملاحظه نمائید.
در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده میشود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیر این صورت با پشتیبانی سامانه همتا ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل فرمایید.
در مرحله بعدی، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب میکنیم.
دقت داشته باشید چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نگردد؛ بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول گردد.
پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیمکارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتیکه مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.
در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیمکارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال میگردد. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.
در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیینشده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش میدهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینهی حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.
با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده میشود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.
در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیینشده پرداخت میشود.
پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیتآمیز بودن این فرآیند نمایش داده میشود.
دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.
پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمیگردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده میشود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.
پس از انتخاب گزینه ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده میشود و کد فعالسازی دستگاه برای شماره تلفن ثبت شده در گمرک پیامک میشود.
پس از ارسال اطلاعات به همتا، یک پیامک برای پرداخت مبلغ ۳/۰۷۴ تومان (بابت خدمات همتا) به شماره سیمکارت وارد شده در مرحله ۴ ارسال میشود. در این مرحله میتوانید با کلیک بر روی لینک داخل پیامک یا ورود به پنل کاربری (کارتابل) خود در همتا هزینه مذکور را پرداخت و کد فعالسازی را دریافت کنید. در ادامه مراحل از طریق کارتابل آموزش داده میشود.
پس از ورود به کارتابل خود در سایت همتا به آدرس https://hamta.ntsw.ir، وارد بخش "اطلاعات ثبت مسافری" میشویم. سپس بر روی گزینه "کلیک کنید" در جلوی اطلاعات گوشی مذکور کلیک میکنیم.
در این مرحله وارد صفحه نمایش اطلاعات دستگاه خود میشوید. در صورتی که تمامی اطلاعات صحیح است بر روی گزینه "تایید و پرداخت" کلیک میکنیم. لازم به ذکر است در صورت کلیک بر روی لینک موجود در پیامک همتا، مستقیماً به این صفحه هدایت میشوید.
در صفحه درگاه پرداخت، اطلاعات یکی از کارتهای بانکی عضو شتاب و کد امنیتی نشان داده شده را وارد میکنیم و سپس بر روی گزینه "پرداخت" کلیک میکنیم.
در صورتی که پرداخت با موفقیت انجام شود، به صورت اتوماتیک به صفحه پرداخت موفقیتآمیز همتا برگشت داده میشوید.
حال برای مشاهده کد فعالسازی دستگاه، بر روی گزینه "مشاهده کد فعالسازی دستگاه" کلیک میکنیم.
در این مرحله به صفحه "اطلاعات ثبت مسافری" برگشت داده میشوید و کد فعالسازی دستگاه برای شما نشان داده میشود. همچنین این کد از طریق پیامک به شماره سیمکارتی که در مرحله ۴ وارد کردهاید نیز ارسال میشود.
مسافر میتواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانههای مرزی)، دستگاه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید. لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارکرده (دستدوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک تعیین میشود. پس از اظهار دستگاه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر میگردد که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه (IMEI) دستگاه ذکر گردیده است. لازم است تا مرحله نهایی ثبت و فعالسازی موفق دستگاه در همتا، این اسناد نزد مسافر باقی بماند تا در صورت مشکلات احتمالی، قابل پیگیری باشد.
تصویر نمونه پته (مجوز) گمرکی در زیر آورده شده است.
این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج. ا. ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند؛ بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمیگردد.
سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشیهای دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و...) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام مینماید.
بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نمودهاید، اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.
خاطر نشان میشود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستگاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.
انتهای پیام/