محسن حسینی مقدم، مدیرکل دفتر فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار
حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا رشتههای کنونی وزارت علوم نیاز جامعه را بر طرف میکند، اظهار کرد: در نقشه جامع علمی کشور و در شاخصهای این نقشه به توزیع رشتهها و تناسب آن با نیازهای مناطق مختلف کشور اشاره و پیش بینی شده است که رصد دائمی درباره ظرفیتهای محیطی و اقتضاعات اجتماعی و تنظیم ظرفیت دانشگاهها در مقاطع و حوزههای مختلف با توجه به این مسائل مد نظر قرار گیرد.
او افزود: در اسناد بالا دستی تاکید شده است که برای توزیع و ایجاد رشتهها باید به نیازهای حال و آینده کشور توجه کرد.
حسینی مقدم ادامه داد: اکنون نیاز داریم که ببینیم کدام رشتهها منتج به شغل خواهد شد. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته، مشخص شده است که تا ۱۵ سال آینده ۸۰ درصد از مشاغل موجود از بین خواهد رفت. حال باید پرسید آیا آموزش عالی برای آینده کشور در این ۱۵ سال فکری کرده است؟ آیا دانشجوی رشتههای موجود بعد از فارغ التحصیلی میتواند با بازار کاری که اکنون وجود دارد خودش را با تجهیزات جدید به روز کند یا خیر؟.
مدیرکل دفتر فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هنگام به روزرسانی رشتهها باید به همه جوانب آن نگاه کنیم. دانشجوی فارغالتحصیل شده در رشته کشاورزی وقتی برای کارآموزی وارد مزرعه میشود، میبیند که تجهیزات کشاورز از تجهیزات دانشگاه غنیتر است و نمیتواند خودش را بهروز کند.
حسینی مقدم افزود:طبق آمار، ۷۰ درصد افرادی که امروز به آموزشگاهها برای یاد گرفتن مهارت مراجعه میکنند؛ مدارک فوق لیسانس به بالا دارند و این موضوع یعنی در آموزشی عالی اینقدر هزینه کردیم که بعد از ۶ تا ۷ سال که دانشجو وارد بازار کار میشود، برای اینکه بتواند در رشته خود مشغول به کار شود، برای اینکه مهارت یاد بگیرد به آموزشگاهها مراجعه میکند تا بتواند در بازار کار مشغول شود.
مدیرکل دفتر فنی و حرفهای افزود: این موضوع نشان میدهد رشتههای دانشگاهی ما نیاز به به روزرسانی دارد تا این رشتهها بتوانند نیاز جامعه و دانشجو را برطرف کنند.
حسینی مقدم با بیان اینکه به روز رسانی رشتهها ملی است نه منطقهای، تصریح کرد: برای مثال برای راهاندازی یک رشته؛ به جای اینکه آن رشته را در یک دانشگاه راهاندازی کنیم تا نیاز ۴ استان را کاملاً برطرف کند؛ آن را در ۴ استان ایجاد میکنیم درنتیجه کیفیت پایین میآید و دانشجویان فارغ التحصیل این رشتهها به درد بازار کار نمیخورند.
بیشتر بخوانید: جزئیات اجرای نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای/ نرخ ۳۵ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان در آموزشهای مهارتی
در آمایش رشتههای دانشگاهی به نیاز جامعه و شخص توجه نشده است
او در ادامه بیان کرد: نگاه برای راه اندازی و تدوین رشتههای جدید و کاربردی به این صورت است که باید نیاز جامعه و شخص را برطرف کند، اما آن چیزی که در آمایش رشتهای ما وجود ندارد همین مورد است و به ۱۵ و ۲۰ سال دیگر نگاه نشده است که واقعاً چه رشتهای و چه شغلی مورد نیاز جامعه ما است.
حسینی مقدم افزود: امسال ۳۵ درصد دوره دوم متوسطه در آموزش و پرورش در هنرستانها درس میخوانند که باید در آینده به سمت رشتهها مهارتی و فنی بروند و ۶۵ درصد در رشتههای انسانی، تجربی و ریاضی هستند. رشته ریاضی و فیزیک نقش رشته مادر را دارد و ۱۰ تا ۱۱ درصد دانش آموزان، ریاضی را انتخاب میکنند و بالای ۳۵ درصد تجربی را انتخاب کردهاند؛ چراکه وقتی به اشتغال کشور و وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان وزارت بهداشت نگاه میکنیم متوجه میشویم که در آمایش خود به گونهای کار کردهاند که دانش آموز میداند با انتخاب این رشته آیندهاش تضمین است و حتی ۱۱ درصد از دانش آموزانی که ریاضی هستند هم به تجربی میروند، چون میدانند آینده شغلی برایشان وجود دارد.
او بیان کرد: وقتی رشتههای فنی را در دانشگاهها ایجاد کردیم نگاه نکردیم که آنها چطور باید وارد بخش صنعت شوند آیا این ارتباط با بخش صنعت وجود دارد یا خیر. به همین دلیل رشتههایی که الان داریم باید بهروزنگری و بازنگری متناسب با بازار کار و صنعت و خدمات شوند.
انتهای پیام/
۷۰ درصد افرادی که به آموزشگاه ها مراجعه می کنند مدارک بالای فوق لیسانس دارند