آیت‌الله سیدابوالفضل میرمحمدی عضو مجلس خبرگان رهبری روز گذشته به دیدار الهی شتافت؛ به همین مناسبت مروری بر عمر پربرکت این عالم ربانی داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌اللّه سیدابوالفضل میرمحمدی عضو مجلس خبرگان رهبری روز گذشته سوم آذر ماه در سن ۹۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

در این گزارش به برخی از سوابق درخشان و جایگاه علمی و سیاسی این عضو سابق مجلس خبرگان رهبری پرداخته ایم.

آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی در سال ۱۳۰۲ در توابع ساوه چشم به جهان گشود و او بخشی از علوم حوزوی را در کربلا و مابقی را در قم ادامه داد.

از خصوصیات او اکتفاء به درآمد کشاورزی که میراث پدر بوده و عدم استفاده از شهریه و وجوه شرعی را نام برد که تا پایان عمر ادامه داشته است. آیت الله میر محمدی که بود؟

آیت الله میرمحمدی از درس بزرگانی چون آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی؛ آیت الله شیخ موسی زنجانی؛ علامه سید محمد حسین طباطبایی بهره برده است. 

حدود سال‌ ۱۳۲۸ از درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ حضرات‌ آیات‌ عظام‌ حجت‌ کوه‌کمره‌ای‌ و بروجردی‌(رضوان‌ الله‌ علیهما) حدود دو سال‌ بهره‌ برد. سپس‌ حضرت‌ آیه‌الله‌ العظمی‌ آقای‌ حاج‌ سیدمحمد محقق‌ داماد(ره‌) را به‌ عنوان‌ استاد درس‌ خارج‌ به‌ نحو مستمر اختیار نموده‌ و طی‌ ۱۵ سال‌ یک‌ دوره‌ کامل‌ اصول‌ و چندین‌ کتاب‌ فقهی‌ را از محضرشان‌ استفاده‌ نمود.

آیت الله میر محمدی که بود؟

او در مقاطع‌ مختلف‌ تحصیل‌ حوزوی‌ تدریس‌ مقطع‌ پایین‌تر را به‌ عهده‌ گرفته‌ و بیش‌ از ۲۰ سال‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ سطح‌ عالیه‌ حوزه‌ از قبیل‌ رسائل‌، مکاسب‌ و کفایتین‌ پرداخته‌ است‌.

بیش‌ از ۱۰ سال‌ نیز در دانشگاه‌ اقدام‌ به‌ تدریس‌ فقه‌ و علوم‌ قرآنی‌ در مقطع‌ دکتری‌ و کارشناسی‌ ارشد نموده‌ و پیوسته‌ نیز استاد راهنمای‌ رساله‌های‌ مختلف‌ دوره‌ دکتری‌ در دانشگاه‌ و حوزه‌ بوده‌ است‌.


بیشتر بخوانید: آیت‌ الله سیدابوالفضل میرمحمدی درگذشت 


شایان‌ ذکر است‌ رتبه‌ دانشگاهی‌ او در بدو ورود به‌ فعالیت‌های‌ دانشگاهی‌ دانشیار اعلام‌ شده‌ و سپس‌ به‌ جهت‌ تألیف‌، تدریس‌، مدیریت‌ و سایر خدمات‌ دانشگاهی‌ رتبه‌ استادی‌ که‌ بالاترین‌ رتبه‌ علمی‌ دانشگاهی‌ است‌ به‌ وی‌ اعطا شده‌ است‌.

از مسئولیت های آیت الله میرمحمدی می توان به رئیس‌ دادگاه‌ انقلاب‌ قم‌؛ عضو هیأت‌ عفو حضرت‌ امام‌(ره‌)؛همکاری‌ مؤثر با آیه‌الله‌ دکتر بهشتی‌ در هیأت‌ تهیه‌ و تدوین‌ لوایح‌ قضایی‌؛ رئیس‌ شعبه‌ دوم‌ دیوان‌ عالی‌ کشور؛ عضو شورای‌ عالی‌ قضایی‌؛ عضو جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و عضو مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ اشاره کرد. 

او در حال‌ حاضر به‌ عنوان‌ عضو جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ مسؤول‌ کمیسیون‌ جامعه‌ و روحانیت‌ آن‌ بوده‌ و به‌ عنوان‌ نماینده‌ مردم‌ استان‌ مرکزی‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ عضو کمیسیون‌های‌ مختلف‌ از قبیل‌ اصل‌ ۱۰۷ و ۱۰۹ می‌باشد.

در سال‌ ۱۳۶۴ با تصویب‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ به‌ ریاست‌ دانشکده‌ الهیات‌ و معارف‌ اسلامی‌ دانشگاه‌ تهران‌ که‌ پس‌ از شهادت‌ آیه‌الله‌ دکتر مفتح‌ توسط‌ سرپرست‌ اداره‌ می‌شد، منصوب‌ گشت‌.


بیشتر بخوانید: پیام‌های تسلیت شخصیت‌های سیاسی برای درگذشت آیت‌الله میرمحمدی


او در مدت‌ یازده‌ سال‌ مسؤولیت‌ ضمن‌ تلاش‌ مؤثر جهت‌ راه‌اندازی‌ مجدد دوره‌ دکتری‌ و کارشناسی‌ ارشد و نیز افزایش‌ ظرفیت‌ پذیرش‌ دانشجویان‌ مقاطع‌ مذکور، از آنجایی‌ که‌ اهتمام‌ جدی‌ به‌ وحدت‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ داشته‌ و خود نیز با ورود به‌ فعالیت‌های‌ مستمر دانشگاهی‌ از قبیل‌ مدیریت‌، تدریس‌ و تألیف‌ از مصادیق‌ این‌ وحدت‌ به‌ شمار می‌رفت‌ از فضلاء شاخص‌ حوزه‌ با هدف‌ ارتقاء کیفی‌ سطح‌ تحصیلات‌ دانشجویان‌ جهت‌ تدریس‌ دعوت‌ می‌نمود.

 توسعه‌ دانشکده‌ که‌ به‌ همت‌ او و با عنایت‌ بنیانگذار جمهوری‌ اسلامی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌)، رهبر معظم‌ انقلاب‌ حضرت‌ آیه‌الله‌ خامنه‌ای‌، مساعدت‌ رئیس‌ جمهور وقت‌ جناب‌ حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ و… در مساحتی‌ حدود ۷۰۰۰ متر صورت‌ گرفت‌، دانشکده‌ را از تنگنای‌ شدید فضای‌ آموزشی‌ و رفاهی‌ خارج‌ ساخت‌.

پیام تسلیت و مراسم بزرگداشت رهبر انقلاب برای درگذشت آیت‌الله میرمحمدی

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم پرهیزکار آیت‌الله حاج سیدابوالفضل میرمحمدی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم پرهیزکار آیةالله آقای حاج سیدابوالفضل میرمحمدی رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرم و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و به همه‌ی ارادتمندان و دوستان ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار عمر با برکتی را با نزاهت و سلامت نفس گذرانیده و در دوران جمهوری اسلامی منشأ خدمات بوده‌اند، سالها نمایندگی در مجلس خبرگان و عضویت در شورای عالی قضائی و نیز اشتغال در دانشگاه در شمار مسئولیتهای ایشان بود. از خداوند متعال مغفرت و رحمت و حشر با اجداد طاهرین را برای ایشان مسألت مینمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۳ آذر ۱۳۹۸

همچنین مراسم بزرگداشت آن مرحوم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ پس از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، خبرگان رهبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار