به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یکی از شبهای پاییزی بود که خبر رسید قیمت بنزین در ایران افزایش چشمگیری یافته و سهمیه بندی بنزین نیز تصویب شده است.سهمیه ماهانه خودروهای سواری بنزینی ۶۰ لیتر اعلام شد و سایر وسایل نقلیه نیز براساس مصوبات نیز اعلام گردید ، قیمت هر لیتر بنزین با استفاده از کارت سوخت، ۱۵ هزار ریال و نرخ هر لیتر بنزین آزاد نیز ۳۰ هزار ریال اعلام شد.
از اتفاقات و حاشیههای این تصمیم که بگذریم، بازار گاز CNG در سراسر کشور داغ شد و صفهای طویل با معطلی چندین ساعته نیز به چشم میخورد. این ماجرا یک روی سکه است، چراکه در نتیجه گران شدن بنزین، روی خطرناک خود را نشان داد و شاهد روی آوردن بسیاری از رانندگان به کپسولهای گاز LPG هستیم.
رانندگان با حضور در مراکز عرضه کپسولهای گاز LPG، اقدام به سوخت گیری میکنند، علیرغم اینکه میدانند این کار، خطرناک است، ضمن اینکه خانوارهایی که همچنان از نعمت گاز بی بهره اند، با کمبود کپسول گاز مواجه میشوند.
به همین منظور تصمیم گرفتیم به مراکز عرضه کپسول گاز LPG برویم و علت این اقدام خطرناک را جویا شویم.
یکی از رانندگان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در پاسخ به این سوال که چرا بجای استفاده از گاز CNG اقدام به استفاده از گاز LPG کرده اید، گفت: کار دولتی ندارم و راننده تاکسی هستم و از طریق جابجایی مسافر، هزینههای زندگی و خانواده را تامین و امرارمعاش میکنم.
او افزود: قیمت بنزین خیلی گران شده و توان استفاده از آن را ندارم و سهمیهای که به ما تعلق میگیرد کافی نیست، صفهای عرصه گاز CNG هم طولانی است و حداقل ۳ ساعت باید در صف بمانم تا بتوانم از این گاز استفاده کنم.
این راننده اهوازی ادامه داد: همچنین فشار دستگاههای گاز کم است و باعث خراب شدن سیستم خودرو میشود.
او در پاسخ به این سوال که آیا از خطرناک بودن استفاده از این نوع گاز با خبر هستید یا خیر؟ گفت: بله میدانم که استفاده از این گاز خطرناک است، اما چارهای ندارم و مجبورم استفاده کنم، چه کسی میخواهد هزینههای زندگی مرا بدهد؟ اگر شغل دولتی باشد، چرا رانندگی و مسافرکشی کنم؟
به سراغ شهروند دیگری رفتیم که در انتظار کپسول گاز بود. او در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: منزل ما گازکشی نیست و فعلا از کپسول استفاده میکنیم.
این شهروند بیان کرد: چندروزی است که از اول وقت در سطح شهر به دنبال کپسول گاز هستم، اما مراکز عرضه گاز یا شلوغ هستند و یا باید ساعتهای زیادی معطل شوم یا کپسول ندارند و همه را به رانندگان فروخته اند.
او اظهار کرد: با گران شدن بنزین، مشکل جدیدی به مشکلات ما اضافه شده است و باید مسئولان یک فکر جدی کنند و اقدامی اصولی انجام دهند.
نعمت اله نجفی مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه خوزستان (اهواز) در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مجموع جایگاههای گاز CNG در محدوده عملیاتی این شرکت را ۷۰ جایگاه عنوان کرد و گفت: پس از افزایش قیمت بنزین، ۳ جایگاه عرضه گاز CNG که پیشتر به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تعطیل شده بود، دوباره وارد مدار عملیات شدند.
او افزود: این استان، ۲ شرکت پخش فرآوردههای نفتی شامل؛ اهواز و آبادان دارد که منطقه اهواز مسئولیت توزیع و راهبری سوخت در مناطق شمالی، غرب، مرکز و جنوب شرق خوزستان و منطقه آبادان توزیع و مدیریت سوخت در شهرهای ساحلی و بندری استان را بر عهده دارد.
نجفی به پیگیری این شرکت برای راهاندازی ۶ جایگاه غیرفعال CNG اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون مصرف گاز CNG برای خودروهای سواری، عمومی و باری در مقایسه با بنزین بسیار به صرفه است.
این مقام مسئول ادامه داد: درحال حاضر کمبود گاز در سراسر استان وجود ندارد و هرگونه خبر درخصوص کمبود این نوع سوخت صحت ندارد، ضمن اینکه عرضه آن در جایگاه های CNG بطور منظم درحال انجام است.
نجفی با بیان اینکه شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران به آمادگی این شرکت برای صدور مجوز احداث جایگاه CNG برای متقاضیان در هر منطقهای از استان، اظهار داشت: این شرکت از احداث جایگاههای جدید عرضه گاز CNG در مناطق مختلف خوزستان حمایت میکند.
به گفته او، پس از اجرای طرح مدیریت سوخت (بنزین)، مصرف CNG در خوزستان افزایش یافته است و درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم گاز CNG، شش هزار و ۶۵۰ ریال عرضه میشود.
باتوجه به بروز مشکلات در پی افزایش قیمت بنزین و ازدحام خودروها و گرم شدن بازار گاز CNG و البته گاز پرخطر LPG ، لازم است که مسئولان حضوری پررنگ تر از گذشته داشته باشند که علاوه مشکلات موجود، خطرات غیرقابل جبران گریبان مردم را نگیرد.
گزارش از ملیحه گریزی نسب
انتهای پیام/گ
با این حرف درست نمی شه تا این کار رو نکنند دست بردار نیستند بعدا صداش در می یاد فقط می خوان مردم رو سرگرم کاری کنند که هیچ ارزشی نداره کدوم مسعول هستش که ماشین دوگانه داره
ضمناً این گاز در کشورهای اروپایی ( آلمان و ...)
استفاده می شود
البته فعلاً تعداد زیادی تاکسی از این نوع گاز مصرف می کنند
توروخدا پیگیر گرانی گاز مایع ال پی جی باشید,داره از ۵۰۰تومن میرسه به ۱۰۰۰تومن...
من مسافر کشی نیستم شغلم وزیتوری هست مجبورم هر روز برای کارم حدود ۱۸۰ کیلومتر رانندگی کنم من سمند مدل ۹۵ دارم که مصرف سوخت ۱۲تا۱۰ لیتر داره
گاز cng برای موتور ماشین من ۲۰تا۳۰ درصد افت قدرت موتور داره و بخاطر حرارت زیاد باعث خوردگی زود و استوک شدن میشه ولی تو گاز مایع آگه وسایل و نصب درست داشته باشه این مشکلات نداره.
بهر حال بهتر نیست از مسئول بی لیاقتی که اجازه تولید یا واردات بدون گمرک خودرو هیبریدی خودداری میکنه انتقاد کنیم؟..
چرا تو کشور ما یک دکتر مهاجرات نمیکنه ولی تا دلت بخواد مهندس میره؟
لیاقتمون بیشتر از این نیست. نوش جونمون.
چون اولا ال پی جی فشار اون در مخزن نهایتا ۱۰ بار ولی سی ان جی ۲۰۰ بار واگر پمپ گاز فشارش بیشتر باشه موجب انفجار میشه
ال پی جی فقط فقط موقع سوخت گیری بیشترین حادثه داشته که اونم قانونایی داره
من سه سال دارم هیچ مشکلی هم نداشتمه
اول اینکه پرکن مخزن حتما رو گلگیر سوار کنید تا در صورت نشت گاز تو صندوق نمونه
دوم اینکه شیلنگ هوا رو بیرون از صندوق کارش کنین که بویی تو ماشین نیا
سوم اینکه موقع سوخت گیری وسایل برقی خاموش و سیگار ووو گوشی استفاده نکنین
در مسیر رفت وامد ملت که طرف ممکنه سیگار بکشه در حین عبور سوخت گیری نکنین چون مثل بنزینه این گاز
توی این مدت ماشین های متعددی دیدم که به واسطه گاز cng خودرو شون از بین رفته ولی کمتر مشکلی برای خودرو های lpg به وجود آمده حالا این که چرا قصه دار این نوع سوخت شده معلوم نیست
دولت اگر واقعا به فکر اینه که خطرناکه خوب به جای این که جایگاه lpg رو تعطیل کنه، جایگاه افزایش بده نه این که جلوگیری کنه
با رعایت ایمنیlpg هیچ خطری نداره و صد البته cng خطرناک تر و مشکلات فنی برای ماشین های دوگانه بیشتره داره
یاعلی