رئیسی گفت: جهانی شدن ماجرای ایدز در لردگان نشان از وجود یک اشکال در ماجرا و خبررسانی دارد.

روز جهانی ایدزبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی ایدز که در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به ماجرای ایدز در لردگان اظهار کرد: در جهان حتی وزرای بهداشت نمی‌دانند بیماران مبتلا به ایدز برای کدام منطقه هستند، اما ماجرای ایدز در لردگان جهانی شد و این نشان از وجود یک اشکال در ماجرای لردگان و خبررسانی است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ما از ابتدای سال یک هزار بیمار مبتلا به ایدز را شناسایی کردیم، اما هر زمان افراد غیر متخصص به موضوعی ورود کنند، کار را خراب کرده‌اند، رسانه‌های معاند در کشوری که خود زندگی می‌کنند مشکل دارند و به دروغ برای مردم ما و اهالی لردگان دلسوزی می‌کنند.

او ادامه داد: اگر تیغ جراحی آلوده به خون بیمار مبتلا به ایدز دست جراح را ببرد، ۰.۶۷ درصد احتمال ابتلا به ایدز وجود دارد و اینکه با تست قند خون فرد به ایدز مبتلا شود، از نظر علمی درست نیست؛ اشکال آنجایی بود که افراد غیر متخصص ورود کردند و به ماجرا دامن زدند.

رئیسی با بیان اینکه نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه از افتخارات جهانی ایران است، گفت: ما هیچ تستی بدون رضایت و بدون آگاهی انجام نمی‌دهیم .

او با بیان اینکه آمار بیماریابی ایدز در ایران پایین است، افزود: اگر برای گروه‌های هدف آموزش نداشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد و در مورد بیماری‌های عفونی مثل ایدز هیچ چیزی مثل آموزش موثر نخواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآوری کرد: تخمین می‌زنیم ۶۰ ھزار بیمار مبتلا HIV در ایران وجود دارد و و موارد ثبت شده تاکنون ۴۰۵۷۳ مورد بوده که بیشترین موارد ایدز در بین بانوان است.

او با اشاره به همزمانی ابتلا به سل و ایدز در برخی بیماران ادامه داد: سل در سطح جهانی عامل مرگ ۱/۳ درصد مبتلایان به HIV را به خود اختصاص داده و همچنان عامل اصلی مرگ در بین مبتلایان است. ۹ درصد از موارد ابتلا به سل طی سال ۲۰۱۷ همزمان با HIV مبتلا بوده‌اند و تخمین زده می‌شود ۴۹ درصد از موارد عفونت همزمان سل و HIV از وضعیت خود مطلع و تحت مراقبت نیستند.


بیشتر بخوانید: حقایقی تکان دهنده از ابتلای اهالی لردگان به ایدز


رئیسی به آمار جهانی ایدز اشاره کرد و گفت: در جهان ۳۷.۹ میلیون نفر با ویروس ایدز زندگی می‌کنند. موارد جدید ابتلا در کل جهان ۵۴ درصد و موارد جدید ابتلا در منطقه مدیترانه شرقی ۹۵ درصد است.

او  با بیان اینکه ۶ ماه اول سال ٩٨ هزار نفر مبتلا به ایذر شناسایی کرده‌ایم گفت: ۶۹ درصد مبتلایات مرد و ۳۱ درصد زن و روند ابتلا مشابه سال‌های قبل است و ۸۲ درصد مبتلایان مرد و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تزریق با سرنگ مشترک را اولین راه انتقال ایدز معرفی کرد و گفت: انتقال ایدز از راه سرنگ ۶۰.۱ درصد، روابط جنسی پر خطر ۲۲.۲ درصد و انتقال ایدز از مادر به نوزلد ۱.۷ درصدراه‌های انتقال ایدز خوشبختانه با از بین رفتن تابوها و توزیع سرنگ مشترک بین معتادان آمار ابتلا به ایدز کاهش پیدا کرده است.

رئیسی با بیان اینکه در سال‌های اخیر راه انتقال بیماری به سمت رابطه جنسی پر خطر تغییر کرده است، گفت: در شش ماه سال ٩٨ جای این ٢ راه انتقال با هم عوض شده است.

استفاده از کلینیک‌های سیار در مناطق محروم

او با بیان اینکه راه‌اندازی ۱۹ آزمایشگاه تشخیص HIV در کشور شده است، گفت: در مناطق محروم از کلینیک‌های سیار استفاده می‌کنیم و ۲۵۱ پزشک خبره در بیماری ایدز فعالیت می‌کنند و به روزترین درمان‌ها را برای ایدز در کشور داریم.

رییسی گفت: باید نگاهشان در حوزه آموزش در ایدز را تغییر دهیم ما تا می خواهیم از ایدز و آموزش حرف بزنیم به ما می‌گویند وزارت بهداشت قصد دارد فحشا را اشاعه دهد سال‌هاست به حرف‌هایی گوش می‌دهیم که غیر کارشناسی هستند و سیاست‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل است که در بیماریابی افراد مبتلا به ایدز دچار ضعف هستیم

او تصریح کرد: هنوز نتوانستیم انگ بیماران ایدز را از بین ببریم و هر زمان ما در وزارت بهداشت تصمیم بر اطلاع رسانی نسبت به بیماری و مشکلات بپردازیم سازمان‌ها و نهادهای مختلف و حتی بی‌ربط در این موضوع ورود کردند. من به عنوان معاون وزیر بهداشت وظیفه دارم با این پدیده و روند غلط مبارزه کن زیرا حفاظت از مردم یکی از عمده‌ترین وظایف وزارت بهداشت است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی ایدز آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان HIV، همگی در یک کشتی نشسته‌ایم است، گفت: شناسایی مبتلایان بهت ین راه برای کنترل ایدز است و اگر بیمار را به موقع شناسایی کنیم بیمار طول عمر زیادی خواهد داشت.

او اضافه کرد: ما بر طبق شعار ٩٠-٩٠-٩٠ سازمان جهانی بهداشت باید ۹۰ درصد بیماران را شناسایی و ۹۰ درصد آنها را درمان کنیم ومیزان ۹۰ درصد ویروس در بدن‌ بیمار کنترل شده باشد. متاسفانه در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز ضعیف عمل کرده‌ایم، اما خوشبختانه در درمان موفق بودیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت یادآوری کرد: اکنون ۳۷.۹ میلیون نفر مبتلا به ایدز در جهان زندگی می‌کند که ۷۹ درصد مبتلایان زنده نسبت به بیماری خود آگاهی داشته و ۷۸ درصد از آنها به درمان دسترسی دارند و ۸۶ درصد افراد تحت درمان توانسته‌اند پاسخ مناسبی از درمان خود دریافت کنند. خوشبختانه در جهان با افزایش منابع برای مبارزه برای آگاهی رسانی و مبارزه در خصوص HIV، مرگ ناشی از این بیماری بسیار کاهش یافته است؛ به طوری که مرگ ناشی از این بیماری که در سال ۲۰۰۱ میلادی ۱.۴ میلیون نفر بود در حال حاضر به ۷۷۰ هزار نفر رسیده است.

او در ادامه با اشاره به این که ۹۵ درصد موارد مبتلای جدید به HIV جزو افراد آسیب پذیر هستند، گفت: این به ما نشان می‌دهد افراد آسیب پذیر ارتباط مستقیم با ابتلا به HIV دارند که همین مسئله گویای این امر است که وزارت بهداشت به تنهایی قادر به رفع این مشکل نیست و در زمینه افراد آسیب پذیر نهادهای دیگر نیز باید به ما کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار