پرورش دهنده زنبور عسل در فردوس از بی رونقی بازار فروش محصولش در استان گفت.

عیدی پرورش دهنده زنبور عسل در فردوس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: زنبورداری را از سال ۸۴ شروع کردم، اما فعالیت جدی خود در این زمینه را با گرفتن وام از جهاد کشاورزی در سال ۹۲ آغاز کردم و زنبورداری را از طرق صنعتی و حرفه‌ای دنبال می‌کنم.

او افزود: در سال۸۶تعداد۶کلونی زنبور خریدیم و از آن پس با مطالعه فراوان و عضویت در یکی از پیام رسان ها و مشورت با خبرگان این حرفه بنیه علمی خود را افزایش داده ام.

عیدی ادامه داد: با تلاش فراوان توانسته ام تعداد کلونی‌ها را به بین ۱۴۰ تا ۱۵۰عدد برسانم.

پرورش دهنده زنبور عسل در فردوس گفت:میزان تولیدی عسل در سال گذشته ۸۰۰کیلو بوده که ۷۰۰کیلو درجه۱و درجه ۲و۳هرکدام حدود۱۰۰کیلو تولیدی داشته ایم.

او گفت:از جمله بازار‌های فروش عسل تولیدی گناباد، تهران، مشهد و بیرجند است و به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم استان بازار فروش خوبی در استان نداریم.

عیدی ادامه داد:در خارج از استان به دلیل کیفیت بالا و استفاده زنبور‌ها از گیاهان دارویی مشتری دائم داریم.

عیدی ادامه داد: نیرو‌هایی که در واحد تولیدی ما کار می‌کنند پاره وقت هستند و چنانچه بتوانیم از ارگان‌های مربوطه سرمایه در گردش دریافت کنیم می‌توانیم کارگر ثابت جذب کنیم.

پرورش دهنده زنبور عسل گفت: با وجود آنکه جهاد کشاورزی از واحد تولیدی ما اطلاعات موثقی دارد، ولی برای دادن یک وام ۵میلیونی مدارک عدیده‌ای از ما درخواست می‌کند و با این وجود از ۶سال پیش که کار را شروع کردیم و به ما وام داده شده دیگر حتی همان میزان وام هم به ما تعلق نمی‌گیرد.

او با اشاره به تمام مشکلات گفت: هر ساله میزان موم مورد نیاز کندو‌ها را خود تامین کرده و این میزان در سال حدود ۷۰تا۸۰کیلو موم است که به لحاظ اقتصادی هم برای واحد تولیدی و هم برای استان و کشور موثر است.

عیدی توصیه کرد: یک تولید کننده عسل نباید موم را از خارج وارد کند چرا که هم هزینه زیادی را متقبل می‌شوند و هم ارز زیادی از کشور خارج می‌شود.

پرورش دهنده زنبورعسل در فروس ادامه‌داد: از آنجایی که برخی از تولیدکنندگان موم تولیدی خود را بیرون می‌اندارند و آن را ذوب نم کنند و به چرخه تولیدی خود نمی‌افزایند موجب می‌شود تا به دلیل رها شدن موم در مزارع، پروانه‌های موم خوار وارد مزارع استان شوند و کرم موم خوار ایجاد می‌شود که خود موجب از بین رفتن کلونی‌ها خواهد بود.

او با بیان تاثر از اینکه بسیاری از زنبورداران از تعداد زنبور‌های خود کم کرده و عسل را از شهر‌های دیگر وارد فردس می‌کنند و بانام فردوس با کیفیت پایین به فروش می‌رسانند گفت: به دلیل عدم نظارت مستمر از این واحد‌های تولیدی روز به روز بر تعداد این نوع تقلب‌ها افروده شده و تولیدکنندگان به نام فردوس با مشکل رو به رو می‌شوند.

انتهای پیام /  ط آ

 

برچسب ها: اقتصاد ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.