معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص گسترش آنفلولانزا در فارس هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ویروس آنفلوانزا به عنوان یک بیماری واگیردار، به سرعت افراد را مبتلا می‌کند و مهم‌ترین عامل شیوع آن رعایت نکردن بهداشت فردی و جمعی است.

او، بر رعایت بهداشت فردی و عمومی برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و به کسانی که سابقه بیماری‌های تنفسی، آسم، بیماری‌های کلیوی و قلبی مزمن دارند، هشدار داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیشتر افراد جان باخته سالمند یا دارای بیماری‌هایی مانند دیابت و آسم بوده اند، افزود: کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۶۰ سال، بیماران تنفسی، قلبی و عروقی، کلیوی و دیابتی باید بیش از دیگران مواظب باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

همتی تصریح کرد: علائم آنفلوانزا با درد‌های شدید استخوانی، تب و لرز، ضعف عمومی و بی حالی همراه است و نوع شدید آن می‌تواند منجر به ذات الریه شود که در این صورت فرد بیمار باید بستری و تحت درمان قرار گیرد.

او، ادامه داد: تب بیش از ۳۸ درجه پس از سه روز، احتمال ابتلا به آنفولانزا را نشان می‌دهد و علائمی از جمله سرماخوردگی، بدن درد، خستگی و کوفتگی را به همراه دارد، که به دلیل ویروسی بودن این بیماری، مصرف آنتی بیوتیک بی تاثیر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه نام ویروس آنفولانزای امسال اچ وان - ان وان است، تاکید کرد: این ویروس بیماری زایی بیشتری دارد و کشندگی آن نسبت به ویروس‌های پیشین بیشتر است.

همتی اضافه کرد: تنها داروی درمان این بیماری تامیفلو است که فقط در اختیار مراکز درمانی شهید فقیهی (سعدی)، نمازی، علی اصغر و دستغیب به عنوان مراکز ویژه قرار دارد.

او اظهار کرد: برای درمان بیماری آنفولانزا به همه پزشکان خانواده آموزش‌های لازم داده شده است و این پزشکان در صورت نیاز، فرد را به مراکز درمانی ویژه معرفی می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: تماس نداشتن با فرد آلوده، شستن مرتب دست‌ها با صابون، گرفتن دستمال جلوی صورت هنگام سرفه و عطسه توسط افراد بیمار، دفع دستمال‌های استفاده شده افراد بیمار در نایلون و سطل زباله و استراحت سه روزه بیماران مبتلا به آنفولانزا در منزل، از مهمترین روش‌های پیشگیری از خطرات و درمان این بیماری است.

همتی گفت: علاوه بر مصرف دارو، باید دوره بیماری گذرانده شود و خوردن مایعات، میوه، سبزی، آبمیوه‌های طبیعی، سوپ و آش و کار‌هایی که برای درمان سرماخوردگی از دیرباز رایج بوده است، در بهبود این بیماری موثر است.

او، مهم‌ترین اصل در جلوگیری از خطرات آنفولانزا را تاکید بر پیشگیری و خود مراقبتی دانست و بیان کرد: بهترین زمان واکسن آنفولانزا اواخر شهریور و اوایل مهر است، اما اکنون تزریق این واکسن برای افراد سالم، بی تاثیر نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: به مدارس و مهد‌های کودک اعلام شدکه به دانش آموزان بیمار حداقل سه روز و به خردسالان یک هفته اجازه استراحت دهند، و به افراد شاغل نیز باید سه روز مرخصی استعلاجی داده شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار