جزئیات برگزاری جشنواره کتاب رشد/ رویکرد سلبی نسبت به کتاب های کمک آموزشی نداریم

دبیر هفدهمین دوره جشنواره کتاب رشد گفت: ۸۵۹ عنوان کتاب به مرحله داوری نهایی رسید.

جزئیات برگزاری جشنواره کتاب رشدبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود فیاضی، دبیر هفدهمین دوره جشنواره کتاب رشد در نشست خبری به این مناسبت که صبح امروز در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار کرد: امسال ۴ هزار و ۲۶۴ کتاب از بیش از ۴۰۰ ناشر دریافت شده است. از این میان ۲ هزار و ۲۶۳ عنوان در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری است و ۸۵۹ عنوان کتاب هم به مرحله داوری نهایی رسید.

او ادامه داد: ۲۷ گروه و در مجموع ۸۱ داور تخصصی و ۳ داور متخصص گرافیک برای داوری در نظر گرفته شدند و ۱۲۰ عنوان کتاب توسط روزه‌های داوری ارزیابی شدند.
 
دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد با اشاره به اینکه ۱۵ عنوان کتاب در این جشنواره برگزیده می‌‌شوند، گفت: ۳۹ عنوان کتاب هم تقدیر خواهند شد.

فیاضی اظهار کرد: امسال برای اولین بار و با حضور بیش از ۴۰ دانش‌آموز دوره ابتدایی و متوسطه اول از میان کتاب‌های داستان و رمان کودک و نوجوان، کتاب برگزیده از نگاه مخاطبان انتخاب  در مراسم اختتامیه معرفی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه دوره آموزشی نسبتا طولانی محتاج محتواست، گفت: سازمان پژوهش هم مامور تامین محتوا شناسایی شده است که در قالب‌های متنوع تدارک داده می شود چون مخاطبان سلایق مختلفی دارند و هر قالب کار کرد خودش را دارد، بنابراین موارد متنوعی را در نظر گرفتیم.

شناسایی کتاب‌های درسی و غیر درسی در جشنواره کتاب رشد

دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد با اشاره به اینکه این جشنواره برای شناسایی کتاب‌های درسی و غیر درسی مناسبی است، بیان کرد: حوزه‌های کتاب‌ها در موارد متنوعی است و ۲۷ گروه علمی داریم که کتاب‌ها را طبقه‌بندی کردیم.

او با اشاره به اینکه این تنوع به دلیل همان تنوع حوزه های یادگیری است، تصریح کرد: ناشران کتاب ها را به سامانه این طرح وارد می‌کنند و در فرایند ارزیابی قرار می‌گیرند؛ این طرح از سال ۷۸ تاکنون کلید خورده است.

فیاضی با اشاره به اینکه در سال‌های اول ۱۱۰ ناشر در جشنواره شرکت می کردند، گفت: اکنون تعداد ناشران به هزار و ۱۳۰ رسیده است.

دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد با تشریح طبقه بندی کتاب ها به چهار درجه یادآوری کرد: جشنواره برای کتاب‌های درجه یک و دو است و به این ترتیب در واقع یک داوری اولیه داریم که در طول سال اتفاق می‌افتد و داوری بعدی برای جشنواره است که از کتاب های درجه یک و دو اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: استانداردهای در نظر گرفته شده برای برنامه درسی ملی مبتنی بر مهم ترین برنانه وزارتخانه یعنی برنامه درسی ملی است.

فیاضی با اشاره به اینکه ناشران بخش خصوصی هم وارد این رقابت شدند، درباره چگونگی کتاب‌های این ناشران گفت: به هیچ وجه در سازمان، داور و ارزیاب را رو به رو نمی‌کنیم، در داوری جشنواره تنوع داریم و هر دوره داوران جدیدی داریم که تضمینی برای سلامت کار است، البته احتمال خطا مثل هرکار دیگری وجود دارد ولی سعی داریم تدبیر کنیم تا خطایی نداشته باشیم.

او ادامه داد: البته ممکن است در کیفیت داوری اعتراضاتی داشته باشد اما نسبت به زد و بند در داوری اعتراضی نداشتیم.

توزیع کتاب‌های رشد در مدارس

دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد درباره چگونگی توزیع کتاب‌های رشد در مدارس با توجه ممنوعیت استفاده از کتاب‌های آموزشی در مدارس گفت: کتاب های کمک درسی دوره ابتدایی منع شده است اما کتاب کمک درسی در متوسطه دوم منع نشده است و از طرفی کتاب های کمک آموزشی سلب مطلق نیست.

او افزود: از تمام کتاب‌های کمک درسی در دوره ابتدایی حدود ۱۰ درصد آن مورد پذیرش بودند همچنین کتاب ها به شرط داشتن اعتبار نامه در مدارس توزیع می‌شوند علاوه بر آن عرضه و معرفی کتاب‌ها به دانش آموز و خانواده روی سامانه و مجلات رشد انجام می‌شود.

فیاضی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید راهبرد ایجاد بازار مناسب را ایجاد کند تا به سمت بازار مهارتی خوب پیش زود، گفت: اکنون فقط اجازه ورود کتاب ها به بازار از سوی آموزش و پرورش نیست و وزارت ارشاد هم رویکرد های خودش را دارد و تا وقتی آموزش و پرورش به این بازار ورود نکند این بازار سامان پیدا نمی کند.

دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد با تاکید بر اینکه ناشران کتاب های کنکوری مورد پذیرش نیستند، بیان کرد: هرگز کتاب خوب یک ناشر را به دلیل اینکه کتاب کنکوری دارد رد نمی‌کنیم و به حدی کیفیت برای ما اهمیت دارد که حتی کتاب نامناسب ناشران مطرح کشور را هم رد می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پروش ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار