به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ دهم ربیع الثانی، روزی که خورشید قم غروب کرد، آسوده بخواب دختر آفتاب که تو رسالت خاندان عترت را به سرانجام رساندی و اگر دیدار برادر محقق نشد بیدارگری محبان علی (ع) را محقق ساختی.
سلام بر بانویی که پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) و یادگار صاحبان آیه تطهیر است،
بانوی کرامت (س) تنها مهمان هفده روزه شهر قم بود،اما سال هاست که میزبان دلدادگان و مرهمی است بر تمام دلهای شکسته. بانویی که با حضورش کویر خشکیده قم را به گلستان اهل علم مبدل کرده است.
شهر مقدس قم در سالروز رحلت بانوی کرامت حضرت معصومه (س) یکپارچه سیاهپوش و عزادار است، هیئتها در فراق بانو بر سر و سینه میزنند.
اشکها از چشمها جاری است، امروز پرندگان اهل حرم هم حال و هوایی دیگری دارند گویی تمام شهر یک صدا عشق، نوکری و ارادت خود را فریاد میزنند.
دستههای سینهزنی و زنجیرزنی به سمت حرم مطهر در حرکت هستند و و در بارگاه کریمه اهل بیت (س) به عزاداری می پردازند.
تصاویر زیر تنها گوشهای از عشق و ارادت مردم قم به، ولی نعمتشان حضرت فاطمه معصومه (س) را در سالروز رحلت جانسوز آن حضرت نشان میدهد.
حجت الاسلام بهشتی پور،مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهلبیت (س) در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت: همزمان با سالروز رحلت کریمه اهلبیت (س)،ساعت ۱۵ روز شنبه ۱۶ آذرماه بانوان فاطمی و دانشجو طی اجتماعی بزرگ در سوگ خورشید با سخنرانی حجتالاسلام ماندگاری و مداحی میثم مطیعی سوگواری خواهند کرد.
مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهلبیت (س) با بیان اینکه برنامههایی نیز در روز رحلت بانوی کرامت اجرایی خواهد شد، ادامه داد: ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۱۶ آذرماه محفل عزادارای با مرثیهخوانی سید علی حسینینژاد و سخنرانی حجتالاسلام دارستانی برپا میشود.
بهشتیپور برپایی محفل عزاداری با مداحی میثم مطیعی در ظهر سالروز رحلت و پخش زنده این مراسم از برنامه سمت خدا شبکه سه سیما، را از دیگر برنامههای تدارک دیده شده عنوان کرد و گفت: در شام رحلت بانو زائران آستان مقدس طی مراسمی با سخنرانی حجتالاسلام مؤمنی و مرثیهخوانی علی انسانی و عباس حیدرزاده،به عزداری می پردازند.
یکم ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری، با ولادت حضرت معصومه (س) مدینه فروغی دیگر یافت و خانه پرمهر امام کاظم (ع) و نجمه خاتون، غرق سرور و شادمانی شد.
بیست و پنج سال تمام، امام رضا (ع) تنها فرزند نجمه خاتون به شمار میرفت، تا اینکه بعد از یک ربع قرن انتظار، ماه تابانی از افق امامت درخشید.
نام مبارک ایشان فاطمه و القاب معروفشان معصومه، کریمه، طاهره، حمیده، رضیه، رشیده، مرضیه است.
شرافت نسبی حضرت معصومه (س)، فراتر از آن است که قلم، توان درکش را داشته باشد. نیاکان او، پرچم داران هدایت و فضیلت هستند کریمه اهل بیت، حضرت معصومه (س) لحظهای از خورشید فروزان امامت جدا نمیشد و از دریای بی کران علوم پدر و برادر، کسب فیض میکرد.
سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم با عنوان روز ملی دختر نامگذاری شدهاست، نامگذاریای که ظاهرش ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و تجرد ایشان دارد و باطنش نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان است.
حجت الاسلام قاسمی نیا، کارشناس مذهبی و معاون سواد آموزی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، در خصوص جایگاه علمی حضرت گفت: حضرت فاطمه معصومه از عالمان بزرگ جهان اسلام است، ایشان از روات حدیث هستند و به ویژه در سلسله سند حدیث غدیر حضور دارند همچنین روایاتی که ایشان از رسول الله (ص) نقل کردهاند هم در کتب شیعه آمده است و هم در کتب عامه نقل شده است.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: باتوجه به اینکه شهر قم شهر محدثان شیعی است و شهری است که در اوج فشارهای عباسیون توانست میراث حدیثی شیعه را از گزند ناملایمات زمان و دشمنان کینهتوز حفظ کند، بزرگترین محدثین شیعه برخواسته از شهر قم هستند، درخواست اهالی قم از فاطمه معصومه(س) برای ورود به شهر قم نشان از اشتهار ایشان به علم و تقوی داشت، ایشان در نبود پدر گرامیشان به سوالات شرعی و اعتقادی مردم پاسخ میدادند.
او ادامه داد: یکی از القاب حضرت زاهده است، درباره زهد حضرت معصومه (س) همین مقدار کافی است که در مدت اقامت ایشان در قم مهمترین یادگاری که از آن حضرت باقی مانده است محراب عبادت ایشان است مکانی که بدون شک به واسطه عبادتهای حضرت معصومه محل نزول فرشتگان بوده است و مردم قم چه نام زیبایی برای این محل گذاشتهاند: «بیت النور» به طور کلی زاهده بودند یعنی دنبال امور دنیوی و زرق و برق آن نبودند.
حجت الاسلام قاسمی نیا عنوان کرد: ایشان به لقب کریمه مشهور هستند چرا که کرامت و بزرگواری ایشان بر همگان ثابت شده است و در برآورده ساختن حوایج، واسطه فیوضات الهی و شفیع مردم در روز جزا هستند.
یعقوبی از مورخین شیعه مینویسد، حضرت امام موسی کاظم (ع) وصیت فرمود که دخترانش ازدواج نکنند، به جز ام سلمه که او هم ازدواج واقعی نبود، بلکه وی از مصر عازم حج بود برای اینکه در این سفر محرمی داشته باشد با پسر عمویش قاسم بن محمد بن جعفرالصادق (ع) عقد محرمیت جاری کرد.
مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی نقل میکند: حضرت امام موسی کاظم (ع) در این وصیت نامه در مورد فرزندانش فرموده هرکدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را تزویج دهد، بدون اجازه و فرمان امام رضا (ع) چنین حقی را ندارند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آنها آگاهتر است.
دومین دلیل که برای این امر به آن اشاره شده، نبودن هم کفو بانو در زمان ایشان است که سبب تجرد حضرت بود.
مهمترین دلیل تجرد حضرت معصومه (س) و سایر خواهرهای ایشان از دیدگاه اکثر مورخین اختناق شدید حاکمیت عباسی بوده است.
دوران هارون الرشید دورانی است که امام هفتم با بدترین وضعیت در زندان عباسی به سر میبردند و خفقان و اختناق در عصر هارون الرشید به جایی رسیده بود که کسی جرئت نداشت به در خانه امام کاظم (ع) آمد و شد کند؛ لذا با وجود تاکید فراوان ائمه بر مسئله ازدواج، وضعیت خاندان اهل بیت به گونهای نبود که دختران امام کاظم (ع) بتوانند براحتی ازدواج کنند و در نتیجه دختران ایشان مجرد مانده اند.
بیتالنور حجرهای است که حضرت معصومه (سلام الله علیها) در مدت اقامت هفده روزهاش در منزل موسی بن خزرج، در آنجا مشغول عبادت بودند که هماکنون نیز این حجره در محله میدان میر قم وجود دارد و مورد توجه دوستداران اهل بیت است. عبادت و شب زندهداری هفده روزه این بانوی مکرمه در واپسین روزهای عمر شریفش، گوشهای از یک عمر عبودیت و خضوع و خشوع او در برابر ذات پاک الهی است.
فخر روحانی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، اظهار کرد:در سال ۲۰۱ قمری در پی انتقال اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه(س) بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان گردید.
او ادامه داد:از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه (س) پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوتهای زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که میفرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست. برای همین حضرت معصومه (س) در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفتهی اهل بیت (ع) قرار گرفت.
فخر روحانی ادامه داد:بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.
قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده که عدهای زرتشتی و یهودی در آن زندگی میکردند. بعد از اسلام با آمدن اشعریها (که اصالتا شیعه و یمنی تبار بوده اند)، کم کم این سرزمین توسعه یافت. در اوائل قرن اول و در سال ۲۳ هجری شهر قم توسط لشکر اسلام فتح گردید و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد.
نخستین کسانی که از اشعریها به قم آمدند عبدالله بن سعد و عبدالله احوص و عبدالرحمن و اسحاق از فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری بودند و به این ترتیب ارتباط شیعیان خالص علوی با قم برقرار شده و مامن شیعیان گردید. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بیت علیهم السلام علاقه خاصی پیدا کرده و به همین جهت مورد سختگیری و بی مهری خلفای حاکم و ستمگر عصر خود بودند.
شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام از آبادانی ظاهری بی بهره بود و اهالی شیعی مذهب آن در اثر بی توجهی حاکمان مورد آزار و اذیت بودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبی، این شهر بهترین فضای معنوی را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و یاران با وفای آنان در این منطقه کاملا فراهم بود.
ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است. از لحظه ورود ایشان به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.
برکات حضرت معصومه در شهر قم و تاثیر این شهر بر کل ایران آن چنان مهم بوده و هست که سالها دل و دیده میلیونها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است.
جایگاه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و مرکزیت تشیع و ام القرای جهان اسلام و مرکز حوزه علمیه و محل علما و فضلا و مراجع معظم تقلید یک جایگاه ویژه است.
قم با این ویژگیها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شد و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام است؛ و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی شیعه گردید و از همه مهمتر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و باشکوهترین انقلاب در تاریخ جهان گردید.
یکی دیگر از برکات مزار مقدس بانوی دو عالم، حضرت معصومه (ع) در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علمیه است. تاریخ این کانون علم و فقاهت به قرنها قبل بر میگردد، دهها محدث و عالم شیعی از اوایل قرن سوم هجری به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند.
این رشد علمی همچنان رو به بالندگی بود تا در سال ۱۳۱۵ شمسی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحی تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید.
جامعه المصطفی نهادی آموزشی و یکی از ارگانهای مهم ایران برای اشاعهی اسلام شیعه در سایر کشورها است، این نهاد به برکت وجود سراسر خیر و برکت بانوی کرامت در شهر مقدس قم احداث شده است و در حال حاضر در ۶۰ کشور جهان شعبه دارد.
این مرکز حدود ۴۰ هزار طلبهی خارجی دارد، از طریق شبکهی جامعه المصطفی ۵۰ میلیون نفر در جهان به آیین تشییع گرویده اند.
جامعه المصطفی در کشورهایی که جامعهی مسلمان دارند نماینده دارد و از طریق این نماینده، افراد مناسب برای آموزش اسلام را شناسایی کرده، و آنها را برای آموزش طلبگی به قم اعزام میکند.
فخرروحانی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت:امام رضا (ع در حق خواهر گرانقدرشان حضرت معصومه (س) فرمودند: آن کسی که حضرت فاطمه معصومه (س) را با شناخت زیارت کند،پاداش چنین زیارتی بهشت خواهد بود.
او ادامه داد:یکی از ویژگیهای شاخص حضرت معصومه (س) این است ایشان تنها بانوی بزرگواری هستند که پس از حضرت فاطمه زهرا (س)، زیارتنامه شان از سوی امام معصوم حضرت رضا(ع)نقل شده است.
این کارشناس عنوان کرد: حضرت معصومه (س) به کریمه اهل بیت (س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت به مرتبهای رسیده اند که واسطه فیض الهی شده اند، ایشان دارای مقام شفاعت هستند.
او در ادامه گفت: از امام صادق (ع) از قم به عنوان حرم اهل بیت (ع) یاد میکنند و میفرمایند: به زودی بانویی از فرزندان من در آنجا دفن میشود که نامش فاطمه است، هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در برخی منابع شیعه روایاتی در فضیلت حضرت معصومه (س) آمده است، زیارت بارگاه منور حضرت معصومه (س) دارای فضیلت فراوانی است و بسیار مورد سفارش ائمه معصوم (ع) است، از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود: هر کس عمهام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست، همچنین امام رضا (ع) برادر بزرگوار ایشان فرموده اند: کسی که فاطمه معصومه (س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود.
همسایه سایه ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد،بانو سال هاست که چون خورشید بر کویر قم می درخشی و میزبان دل های خسته، ما در کنار صحن شما تربیت شدیم ،این افتخار است که همشهریت شدیم.
انتهای پیام/ش
گزارش از زهره شعبانی