قطعه مشهد- نیشابور از ۱۷ کیلومتری جنوب شهر نیشابور عبور میکند و این اعتراض مسئولان و نمایندگان این شهر را در پی داشته است به طوریکه فرماندار وقت نیشابور مکاتبات زیادی را انجام میدهد تا در طرح ساخت آزادراه تجدید نظر شود و طراحی و مطالعه دقیقتر این پروژه به صورتی باشد که امکان دسترسی به شهر نیشابور برای مسافران و زائران راحتتر باشد اما ظاهرا اجرای نقشه پیشنهادی جدید که در آن مسیر آزادراه به شهر نیشابور نزدیکتر میشود، با توجه به وجود تملّکات فراوان در طول مسیر امکان پذیر نبوده است.
با توجه به این که شبکه ارتباطی مرکز و جنوب کشور به شمال شرق محروم از شبکه آزادراهی بود و مشهد مقدس به عنوان بزرگترین مرکز جذب زائر و گردشگر داخلی و خارجی در این مسیر قرار دارد، این مهم باعث شد تا امکانسنجی ساخت آزادراهی در این بخش از کشور برای اتصال به شبکههای آزادراهی مورد بررسی قرار گرفته و پروژه عظیم حرم تا حرم در مرحله اجرا قرار گیرد.
این آزادراه واقع در کریدور بینالمللی حمل نقل شرق به غرب و کریدور آسیایی است که موجب اتصال ۴ استان قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی و از آن مهمتر تکمیل شبکه آزادراهی کشور میشود.
در مجموع آزاد راههای کشور، شبکه آزادراهی مرکز به غرب از تهران، تبریز و بازرگان، شبکه آزادراهی جنوب شامل تهران، اهواز، بندر امام و شبکه آزاد راهی شرق کشور از طریق آزادراه حرم تا حرم شامل شهرهای قم، تهران، سمنان، شاهرود، سبزوار و مشهد به هم متصل میشوند و به این ترتیب شبکه آزادراهی از جنوب تا مرکز و غرب و شرق کشور را توسعه می دهد.
اتصال مرزهای غربی به شرقی، ارتقاء ضریب ایمنی جاده ای، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای، افزایش دسترسی به آزادراه شمال به جنوب و غرب به شرق، کاهش طول مسیر را از اهداف ساخت آزاد راه حرم تا حرم است.
آزادراه حرم تا حرم ضمن اتصال مرزهای شرقی و غربی کشور، با ارتقای ضریب ایمنی رانندگی، کاهش مصرف سوخت، آلایندههای زیست محیطی صرفهجویی در هزینهها، زمان سفر رابه دنبال خواهد داشت.
عبور از آزادراه نه تنها هزینه ندارد، بلکه موجب صرفهجویی در هزینهها میشود با استفاده از این آزادراه مسیر بین دو شهر قم و گرمسار ۸۵ کیلومتر کوتاه میشود، با فرض اینکه میانگین مصرف سوخت خودروهای سواری در این مسیر ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر باشد، این میزان کاهش مسافت معادل صرفه جویی ۶ لیتر بنزین است.
در مرحله نخست طرح حرم تا حرم،با تکمیل آزادراه قم گرمسار فاصله بین دو شهر ۸۵ کیلومتر کاهش یافت و زمان سفر نیز بیش از یک ساعت کمتر شد، این مسیر که قطعه اول از چهار قطعه آزادراه حرم تا حرم است، با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی و در مدت زمان دو سال ساخته شد.
به دلیل وجود برخی از مشکلات از جمله فرسودگی ونداشتن ظرفیت مناسب برای خودروهای عبوری وطولانی بودن مسیر،مسئولان راهسازی کشور تصمیم به ساخت جادههای جدید گرفتند واین موضوع باعث شد تا ساخت اتوبان قم- گرمسار در دستور کار قرار بگیرد، چرا که طبق نقشه وبرآوردها، بزرگراه جدید، بیش از دو ساعت از مسیر قم به شهرهای شمال شرقی کاهش میداد ومیتوانست به یکی از جادههای استراتژیک مواصلاتی تبدیل شود.
پروژه اتوبان قم –گرمسار پنجم خرداد ماه سال ۹۰ در زمان دولت دهم این بزرگراه ناقص افتتاح شد،در حالی که برای افتتاح یک بزرگراه باید تمامی امکانات، از قبیل خدمات امدادی مهیا شود، اما این مورد درنظر گرفته نشد ورانندگان باید مسیر ۱۵۲ کیلومتری را که فاقد هرگونه امکاناتی بود از میان کویر عبور میکردند، از آنجا که این جاده ناایمن بود در همان ابتدای بهره برداری از این مسیر، عبور تمامی کامیونها واتوبوسها ممنوع اعلام شد.
از طرفی مسائلی همچون ظرفیت محدود تردد وسائل نقلیه به دلیل عرض کم جاده، نبود علایم راهنمایی و رانندگی، نبود روشنایی و خط کشی ونبود پاسگاههای پلیس راه مشکلات عبور از این جاده را دوچندان کرد.
عرض کم، نداشتن شانه خاکی مناسب، پیچهای غیرفنی، نداشتن روشنایی کافی، آنتن دهی ضعیف تلفنهای همراه، نبود امکاناتی همچون پاسگاه پلیس راه، پمپ بنزین، پایگاههای امدادی، مسجد و... از جمله مشکلات جاده قم - گرمسار بود که بلای جان مسافران میشد.
به دلیل سرعت در ساخت این راه، برخی استانداردها از جمله تعداد باندها، شانه خاکی جاده و حتی علائم راهنمایی و رانندگی رعایت نشد و خود مشکلاتی را به وجود آورد.
از طرفی به علت مکان یابی نشدن برای گروههای امدادی از جمله اورژانس، هلال احمر وپاسگاههای پلیس از جمله مواردی بود که سبب بروز تصادفات شدید ومرگبار در این مسیر شد، اکثر رانندگان عبوری به خاطر یکنواختی این بزرگراه ونبود امکانات رفاهی گلهمند بوده وعبور از اتوبان تهران قم را به تردد از این مسیرکوتاه ترجیح میدهند.
وجود مشکلات اساسی در جاده قم به گرمسار و وقوع حوادث ناگوار موجب شد که این جاده در یک ماه به رکوردارترین جاده ایران در وقوع تصادف و مرگ و میر تبدیل شود و به دلیل آمار بالای مرگ و میر، در فهرست ده جاده خطرناک ایران جای گیرد.
ادامه این وضعیت در نهایت منجر به مسدود شدن جادهای شد که دولت دهم آن را افتتاح کرده بود در واقع دولت دهم جادهای را که افتتاح کرده بود، خود مسدود کرد.
از مشکلات دیگر این بزرگراه، نبود ایستگاههای آتش نشانی درمسیر است ودر صورت بروز هرگونه حادثه آتش سوزی ویا گیر افتادن حادثه دیدگان سوانح رانندگی، جای این نیرو برای امداد رسانی خالی بود.
سرانجام این مسائل باعث شد تا فروردین ماه سال ۹۲ این بزرگراه تا زمان تکمیل نواقص به طورغیر رسمی بسته شود ومسئولان نیز قول دادند تا تکمیل نشدن زیرساختها عبور از این جاده برای تمامی خودروهابسته بماند.
ششم اسفند ماه سال ۹۳ پس از رفع نقایص این بزرگراه ، رئیس جمهور در سفر استانی خود به شهر قم این بزرگراه را برای دومین بار افتتاح کرد.
اکنون که محور قم - گرمسار به آزادراه ارتقا یافته، مسافران میتوانند با ایمنی و اطمینان بیشتر در این مسیر تردد کنند.تمامی امکانات مورد نیاز از جمله استقرار دستگاههای خدمات رسان و ساختمان پلیس راه در این آزادراه پیش بینی شده است.
در ساخت این آزادراه موارد ایمنی از جمله نصب گاردیل و تابلو علائم رانندگی، خط کشی و نصب دوربینهای نظارتی رعایت شده همچنین ساخت ایستگاه دریافت عوارضی در کیلومتر ۳۵ این آزادراه یکی دیگر از اقداماتی است که انجام شده است.
با توجه به بسترهای اولیه ای که با هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در جاده قم-گرمسار فراهم شده بود اجرای مرحله نخست آزادراه حرم تا حرم با آغاز به کار دولت یازدهم تسریع شد و در نتیجه این اقدام ضمن راه اندازی یک آزادراه شش بانده (سه باند رفت و سه باند برگشت) به شکلی کاملا اصولی بخش هایی از مسیر قبلی که حادثه ساز بود اصلاح شد و در نهایت با برنامه ریزهای انجام شده همزمان با سفر رئیس جمهور به استان قم این آزادراه نیز به بهره برداری رسید.
پروژه ای که ضمن اصلاح نقاط پرحادثه که برخی از رسانه ها در همان زمان آن را به جاده مرگ تشبیه کرده بودند؛ آن را به یک آزادراه استاندارد تبدیل کرد، مسیری هموار که دیگر بلای جان مسافران نیست.
محسن بهشتی ،معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار قم در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت: طرح آزاد راه حرم تا حرم، بزرگترین و باظرفیتترین آزادراه کشور به طول ۹۵۰ کیلومتر قم را به مشهد مقدس متصل میکند.
معاون امور عمرانی استانداری قم با اشاره به این که پروژه جاده قم به گرمسار در قالب جاده اصلی از سال ۸۶ آغاز شد، افزود: بعد از بهره برداری این جاده، ترافیک زیاد ،عرض کم جاده سبب تصادفات زیادی در این جاده می شد که از سال ۹۲ طرح ارتقای جاده اصلی قم گرمسار به آزاد راه یعنی بالاترین استاندارد جادهای شروع شد.
او افزود: اسفند ۹۳مرحله نخست آزادراه قم گرمسار با هزینه حدود ۷۵۰ میلیارد تومان از سوی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در مدت ۲ سال و به طول ۱۵۲ کیلومتر بین قم و گرمسار با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
او با بیان این که مرحله نخست آزادراه حرم تا حرم در قم به اتمام رسیده است، گفت: مرحله دوم این پروژه از قبل از نیشابور تا مشهد به طول ۲۰۰ کیلومتر با حضور پیمانکار شروع شده و در حال اجرا است.
توسعه آزادراههای کشور تنها به این پروژه ختم نمیشود بلکه با توسعه کریدورهای مهم کشوری میتوانیم مسیر رسیدن به حرم امام رضا(ع) را هموارتر نماییم،کاهش زمان سفر و مصرف بنزین مسیر قم تا مشهد تنها بخش کوچکی از پروژه عظیم آزادراه حرم تا حرم است.
انتهای پیام/
والا هرچه راه و ازاره و ریل و،،، در ایران ساخته شود کم است
چندسال عوارضی باید هزینه ادامه ی طرح رو داده باشه تا حالا