متخصص بیماری‌های عفونی در یزد با اشاره به ژنوم تغییرپذیر ویروس آنفولانزا، گفت: کنترل بیماری آنفولانزا نیازمند افزایش مراقبت‌های بهداشتی است.

زهره آخوندی میبدی متخصص بیماری‌های عفونی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  گفت: با توجه به اینکه بیماری آنفلوانزا سرعت انتشار بالایی دارد از این رو افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند نباید در مکان‌های عمومی رفت و آمد کنند زیرا می‌توانند تعداد زیادی از افراد جامعه را مبتلا نمایند.

او افزود: این ویروس از دسته ویروس‌هایی است که سیستم تنفسی را دچار مشکل می کند این ویروس در فصل‌های پاییز وزمستان بیشترین بروز را دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: ویروس آنفولانزا می‌تواند هرساله ژنوم خودرا تغییر دهد به همین علت است که سالانه برای این ویروس واکسن تهیه می‌شود.

آخوندی ادامه داد: گاهی ویروس آنفولانزا تغییرات ژنتیکی بیشتری دارد که می‌تواند باعث گسترش جهانی بیماری شود.


بیشتر بخوانید: جان باختن ۱۵ نفر بر اثر آنفولانزا


او با تاکید بر اهمیت راه‌های انتقال بیماری آنفولانزا، گفت: ویروس آنفولانزا از طریق تنفس فرد بیمار و تماس مخاط بینی، دهان و چشم با دست‌های آلوده با سطوحی که از سوی ترشحات بیماری آلوده شده اند منتقل می‌شود.

آخوندی بیان کرد: برای پیشگیری و کاهش انتقال بیماری آنفولانزا در جامعه باید بهداشت تنفسی و شستشوی دست‌ها را رعایت کرد، تغذیه درست، ورزش و واکسیناسیون می‌تواند مانع ابتلا و کاهش عوارض آن شود.

او گفت: موقع عطسه و سرفه و برای تمییز کردن ترشحات بینی باید از دستمال کاغذی تمییز استفاده کرد و سپس آن را در سطل درب دار یا کیسه فریزر قرار داد.

آخوندی با تاکید بررعایت بهداشت برای پیشگیری از انتقال این بیماری، گفت: فرد بیمار نباید با دیگران روبوسی کند و یا دست بدهد.

او گفت: ویروس آنفولانزا چند روز پس از ورود به بدن باعث ایجاد تب بالا و ناگهانی، سردرد، درد‌های عضلانی و گاهی آبریزش چشم و بینی می‌شود علائم ۳ تا ۵ روز و حداکثر ۷ روز بهبود می یابد.

آخوندی گفت: این بیماری در افراد باسیستم ایمنی ضعیف مثل دیابتی‌ها، بیماران قلبی و ریوی، کودکان و افراد مسن، خانم‌های باردار و افراد تحت درمان شیمی درمانی هستند باعث عوارض شدید و حتی مرگ می‌شود.

او ادامه داد: آنتی بیوتیک‌ها روی ویروس آنفولانزا موثر نیستند و حتی مصرف نابجای آن‌ها باعث ایجاد باکتری‌های مقاوم می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی در یزد افزود: از ابتدای امسال هزار و ۱۶۸ بیمار مشکوک به آنفولانزا در استان شناسائی شده که از این تعداد پانصد و ۲ نفر بستری شده اند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.